Новата специалност „Здравен и делови туризъм и икономика“ на УНСС се фокусира върху специализираните форми на туризъм и връзката помежду им
25.06.2024Университетът за национално и световно стопанство (УНСС) представи новата си специалност в образователно-квалификационна степен „бакалавър“ – „Здравен и делови туризъм и икономика“. Обучението е дистанционно, в платена форма и е достъпно от всяка точка на света.
Това е десето събитие на катедра „Икономика на туризма“ под мотото „БРАНД БЪЛГАРИЯ – гостоприемство в четири сезона“.
Обучението в иновативната специалност е насочено към представителите на туристическия бизнес и техните служители, които нямат образование в сферата на туризма, но имат опит в нея. Хорариумът е редуциран, обучението е онлайн и достъпно от всяка точка на света според новите туристически концепции на Bleisure tourism и Tourism Work Nomads.
Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров каза, че представянето на тази специалност има дълга история, катедрата е работила дълго по този въпрос. „Когато установявахме контакти с китайски и узбекистански университети, винаги питаха за туризъм, защото искат да развиват туризъм. Той е един вид универсален език. Така че интересът е голям и искаме тази програма да бъде както за наши, така и за международни студенти. Разбира се, ако държавата облекчи някои условия за визи, признаване на визи, кандидатстване и т.н.“, допълни той.
С твърдението, че туризмът ни обединява и свързва се съгласи и проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“. „По някакъв начин у нас се неглижира темата за здравето в национален план и считаме, че това е важно за обучението на кадрите. Нашето разбиране е, че трябва да промотираме България в насока здравен туризъм“, посочи тя.
По думите на Янева академичните среди обикновено се основават на първични изследвания на пазарните процеси, на проучвания на добрите практики, на търсенето на потребителски тенденции и на предлагането в национален и международен план. През 2015 г. в УНСС започват да мислят върху темата за туристическите райони, тяхното управление, създаването на общ бранд България с фокус върху няколко вида туризъм. Така с времето се ражда новата специалност на университета.
„Ако академичните среди, представителите от средното образование, бизнесът, медиите не говорим на един и същи език, ако не подаваме правилните съобщения и идеи към изпълнителната и законодателната власт, като така задаваме целта на развитието на туризма в България, няма защо да ги обвиняваме“, подчерта проф. Янева.
Проф. д-р Еленита Великова от УНСС цитира данни от 2022 г., според които уелнес икономиката оперира с 5,6 трилиона долара годишно, като последните данни са от 2022 г., така че на България и света са необходими кадри, които да управляват този огромен ресурс.
Северна Америка, Азия и Европа генерират 90 процента от тези обороти, като на България се падат 5 млрд. долара.
Според Великова понятието „уелнес“ (хармонията между тяло, ум и дух) не е добре утвърдено, наложено и не се комуникира правилно в България, което заблуждава туристите. „Важно е да боравим с правилните термини и понятия, така че да не заблуждаваме туристите“, заяви тя, допълвайки, че именно върху това иска да акцентира новата бакалавърска програма.
По думите на д-р Владимир Бойчев, лекар, експерт здраве и фармация, в България имаме много болно общество и това си е проличало по време на ковид кризата. Той подчерта, че проблемът е на цялото ни общество, не само на политическата общност. „Имаме голям проблем с общественото здравеопазване, но нямаме правилна нагласа, която да доведе до по-здраво общество. Ако тя не се промени, няма да стане нищо. Има необходимост от кадри с правилна нагласа, това би могло да доведе до промяна в бъдеще“, посочи д-р Бойчев.
Доц. д-р Ася Панджерова от УНСС обясни, че неслучайно бизнес туризмът присъства във формулировката на новата специалност, защото той е един от най-важните сегменти в туристическата индустрия, който генерира значителни приходи за дестинациите. „В нашата програма сме се постарали да разгледаме не типичната форма на бизнес туризма, а новите концепции, които възникват, както и да изследваме връзката между бизнес туризма и съчетаването му с други специализирани форми на туризъм“, разказа тя, допълвайки, че правилното управление на човешкия потенциал е от изключително голямо значение.
Това беше потвърдено и от думите на Недялка Пенева, мениджър „Човешки ресурси“ в хотел „Интерконтинентал“, която от практическа гледна точка каза, че е много важно младите таланти, които завършват университет, да имат актуални знания и умения. „Нашите гости са предимно бизнес гости, които търсят луксозно хотелиерство, те имат своите особености и нужди, различни от курортните туристи. Затова нашата търговска верига редовно прави различни проучвания кои са актуалните потребности и нужди на този бизнес, за да можем да отговорим на тях“, посочи Пенева. Тя даде за пример една тенденция, която се е оформила в последните години – за бизнес туристи, които търсят луксозен хотел, но и възможност за възстановяване на здравето, така наречният уелнес.
Проф. д.н. Таня Парушева от УНСС представи накратко какви ще бъдат изучаваните дисциплини в новата специалност и изрази надежда тя да бъде нов притегателен център към катедра „Икономика на туризма“.
„Нашата цел е да привлечем хора, които вече работят в туризма, които по една или друга причина нямат необходимото образование, но са отдали живота и целите си именно в областта на туризма. С тази нова специалност можем да им дадем едно конкурентно предимство, нови идеи как те да се издигнат още повече в своето бизнес ниво, да се превърнат в желани и предпочитани професионалисти, които българският туризъм търси постоянно“, допълни гл. ас. д-р Светослав Калейчев от УНСС.