туристическо лого на България туристическо лого на България
Снимка: МТИзточник: БНР

АБТТА: Обещаващи са прогнозите за фирмения туризъм

Пътуванията, които организираме в личен план, са обикновено вълнуващи, очаквани, освежаващи и обогатяващи за всеки един турист. Оказва се, че фирмените пътувания са не по-малко вълнуващи и очаквани от служителите на фирмите. Нуждата от социални контакти и възможността да общуваме непосредствено лице в лице по време на пандемията от коронавирус бяха сред причините интересът към корпоративните събития да бъде много висок и тази дейност да се възстанови с много бързи темпове след отпадането на здравните мерки. И през настоящата година прогнозите за този подсектор на туризма са обещаващи, каза Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) в интервю за БНР на 24 януари.

„Години наред най-активни бяха фармацевтичните компании. Аз бих казала, че напоследък има една тенденция – IT компаниите да ги изместват. Те наблягат повече на тиймбилдинги, сбирки на работни групи или просто изпращат определен брой хора да работят извън офиса, някъде в хотел или на някое приятно място. Наблюдава се едно разместване на пазара. Появяват се нови фирми, които имат нови нужди и очаквания“.

Опитваме да популяризираме България и като дестинация за инсентив пътувания на чуждестранни фирми, посочи също Горанова и обясни термина с пътувания като награда. Според нея в това има голям потенциал.

В предаването „Хоризонт до обед“ тя отбеляза, че такива събития се правят веднъж или два пъти в годината, защото те се базират на постигнати резултати в предходната година. По думите й бюджетите са доста високи, като в някои случаи те надхвърлят по 1000-2000 евро на човек. При инсентив пътуванията бюджетът е по-висок – от няколко хиляди евро нагоре, а при пътуванията с цел семинар или конференция – е по-малък.

Най-често организираните формати от фирмите са семинари, симпозиуми, конференции и грийн офиси (отрганизират се да работят за една седмица на чист въздух, приятна обстановка, някой път и СПА), посочи Димитрина Горанова. Според нея в България местата за организиране на такива събития са много малко – от гледна точка на хотели за настаняване, конферентни зали и техния капацитет, както и достъпност. Затова основна дестинация е София, както и големите планински курорти, особено извън сезона. По думите ѝ това, което ни липсва, е сериозна инфраструктура в Централна България, която да привлича и конферентен туризъм.

Събитийният туризъм е силно конкурентен, смята Горанова. По думите ѝ страната изглежда като „по-евтина алтернатива“. Според нея се позиционираме като подходящи за събития с между 50 и 200 души. За събития с над 200 души е много трудно, отбеляза тя.

Димитрина Горанова смята, че трябва да се работи повече в посока на по-засилена реклама по време на събития, като например сега по време на състезанията по зимни спортове. Според нея не използваме всички възможности, които състезанията дават.

Интервюто на Мила Младенова с Димитрина Горанова чуйте в звуковия файл: