маска за лице маска за лице
Снимка: byrevИзточник: радио Фокус

Здравка Чимева, туроператор: Върху туризма се нанесоха огромни щети, като пострадахме не само ние, но и хотелиери, ресторантьори, превозвачи

Туризмът е секторът, който при всички кризисни ситуации винаги е удрян пръв. Това каза за радио „Фокус” – Пирин туроператорът Здравка Чимева на 27 март 2020 г. Тя поясни, че когато говорим за туризъм, следва да имаме предвид едно широко понятие, което в себе си включва не само екскурзия до дадено място, а настаняване, ресторанти и прочие.

„Хората не могат да не ядат, хората не могат да не се купуват лекарства, хората не могат да лишат децата си от училище и от дрехи. Докато туризма е лукс, туризма е необходимост, но осъзната необходимост и не е от първа необходимост. Така, че каквото и да се случва – дали ще е вирус, земетресение, наводнение, щетите падат винаги първо върху туризма”, заяви още Чимева.

Според нея щетите, които в момента се нанасят на туризмаа, са огромни. „Не говоря само от името на туроператорите, но и от името на хотелиерите и ресторантьорите. Имаме също и превозвачи, които са в много неизгодна позиция. Особено тези, които си закупиха нови автобуси, за да отговарят на изискванията на пазара. Все пак знаете, че има определени държави, в които не се допускат автобуси, които по държавните критерии са стари. Дори се попълват декларации на влизане в дадената страна. Ще Ви дам и конкретен пример – в Турция не се допускат автобуси, които са по-рано произведени”, подчерта туроператорът.

Здравка Чимева смята, че във всички отрасли на туризма нещата са жестоки. „Не знам дали скоро ще се възстановим. Надявам се, всички го искаме, но не съм убедена. По природа съм оптимист, но смятам, че тази година ще бъде безкрайно трудна”, коментира тя.

По отношение по-рано приключилия зимен сезон по думите на туроператора още не може да се каже в цифри какви точно са загубите. Чимева обясни, че когато се планират пътувания и почивки, хотелиерът или съответната ски писта си правят една сметка, която винаги в последния месец от сезона генерира реалната печалба. „Това е така, защото в началото на всеки туристически сезон има много разходи, които трябва да бъдат покрити. Смятам, че ако хората са успели да приключат сезона на нула, то това ще е добре, но който е под нулата – Господ да му е на помощ”, каза експертът по организиран туризъм.

NEWS
Ръст в посещенията на Русенският исторически музей през 2024 г.
NEWS
Ирена Георгиева: Туризмът ражда мечти
NEWS
Столчна община организира разходка с ретро трамвай по повод пускането на първия трамвай в София
NEWS
11,7 милиона чуждестранни туристи са посетили Албания през 2023 г.