храм-паметник Александър Невски храм-паметник Александър Невски
Снимка: Юлиана НиколоваИзточник: Зорница Латева, mediapool.bg

Все повече туристи в София заради нискотарифните превозвачи

Такситата, градският транспорт и езиковата бариера са проблем за гостите на столицата.

В последния ден на 2017 г. в центъра на София рядко се чува българска реч. Кафенетата и ресторантите по пешеходната улица „Витоша“ са пълни с чужденци. Говори се на гръцки, турски, сръбски, английски, немски, италиански.

Всъщност центърът на българската столица изглежда по този начин от доста време. София се превръща в основна дестинация за неорганизираните посещения на чужденци в България през цялата година. Статистиката показва, че почти 70 на сто от туристите в града са от други държави. Броят им се е увеличил с над 18 на сто за периода от януари до края на октомври 2017 г. в сравнение със същите месеци на 2016 г.

Основна причина за това са увеличаващите се полети на нискотарифните компании от и до София. Така българската столица попада в полезрението на туристите, които идват тук не само заради ниските цени на самолетните билети и услугите, но и защото България е все още непозната за масовия европейски туристи, който обаче вече е видял, вероятно не веднъж, Париж, Лондон или Барселона.

Очаква се и през тази година евтините авиокомпании да доведат още повече чужденци в София, още повече, че през следващите месеци ще бъдат открити и нови дестинации. Отделно столицата ще бъде посетена и от 25 000 души заради българското председателство на Съвета на ЕС.

Според анализите на общината чуждите туристи идват основно за развлечение и почивка и за културно-исторически туризъм. Повечето си тръгват доволни, а не малък е и делът на тези, които посещават столицата повече от веднъж.

Макар официалните данни да показват, че чуждите туристи отсядат основно в хотели, ръстът на туристическите посещения от чужбина доведе и до ръст на предлагането на имоти – предимно апартаменти, за краткосрочен наем през платформата airbnb.

Основните проблеми на чужденците в София са свързани с ориентацията в градския транспорт заради липсата на информация на английски, както и изписването на спирките само на кирилица. Неприятни преживявания има и при сблъсъка с таксиметровите шофьори. Проблем и е фактът, че на много места работещите в сферата на услугите не знаят добре английски или въобще не могат да комуникират на друг език освен български.

Кой идва в София

Най-голям дял сред чужденците, идващи в България, имат италианците, британците и германците – по над 50 хиляди от всяка от трите държави са посетили София първите 10 месеца на 2017 г. Най-голям е ръстът на туристите от Испания, показват данните на общинското приятие „Туризъм“. Основната причина за тази картина са многото полети от и до тези държави, които се предлагат от нискотарифните компании.

Шефът на общинското предприятие „Туризъм“ Иво Маринов също смята, че основен принос за увеличаването на чуждите туристи в София имат нискотарифните полети. „Билетите са евтини, а дестинацията – непозната. Хората избират София, защото вече са ходили в популярните градове като Париж или Барселона и искат да видят нещо непознато. Освен това не трябва да се подценява и въпросът със сигурността – България се смята за безопасна дестинация“, коментира Маринов. Според него през тази година може да се очаква още по-голям ръст на чуждите туристи. Маринов смята, че ще се увеличи броят на французите например, тъй като предстои пускането на нови дестинации от и до тази страна.

30% от чужденците идват за културно-исторически туризъм, а около 20 на сто – по работа. По-младите туристи посещават София за развлечение и почивка, по-възрастните и тези, които пътуват организирано или за първи път, искат да видят културно-историческите забележителности.

Данните на общинското предприятие за туризъм показват, че 70% от туристите са неорганизирани. Най-често отсядат в хотели, хостелите и наемането на апартаменти не са толкова популярни. Средният разход за нощувка е 57 евро, а при еднодневно посещение – 25 евро. В масовия случай престоят е кратък – за около две нощувки. Преобладават т. нар. уикенд туристи.

Въпреки че според данните на общината повечето туристи предпочитат да отседнат в хотели, броят на имотите в платформата за краткосрочни наеми airbnb надхвърля 1900. Годишният ръст е вече близо 90%, показват данните на платформата. Средната цена на нощувка е 35 евро, а заетостта – 50%. Приходите от един имот са средно 425 евро на месец. От гледна точка на общината проблемът с тези имоти е, че масово собствениците им не плащат туристически данък. Официално регистрирани като туристически обекти са под 100 от отдаваните имоти. Останалите, освен че са в сивия сектор, не влизат и в туристическата статистика.

Иначе имоти за краткосрочен наем се предлагат основно в центъра, но има такива и в по-близките до него квартали, както и около летището. Преобладават апартаментите със спалня и хол с кухненски бокс. Самостоятелните стаи са доста по-малко. Повечето домакини имат по един имот, но има и такива с няколко апартамента. Масово собствениците сами поддържат апартамента, чистят и сменят чаршафите и това не е постоянната им работа. Малко са тези, които прибягват до професионални стопани, които обикновено вземат по 20% от приходите.

Николай Георгиев отдава апартамент през airbnb в центъра на София от март миналата година. От тогава имотът е нает почти постоянно. Разликата между по-натоварения летен период и зимата е само в скоростта, с която се резервират нощувките. През лятото това става месец и половина предварително, а през зимата – седмица-две преди посещението. Клиентите са изцяло чужденци и са основно от Белгия, Холандия, Великобритания, Германия. Около 30% от чуждите туристи идват от САЩ.

„Масово пристигат с полети на „Райънеър“, показват наблюденията му. Средно туристите остават в София за 2-3 нощувки. За да печели, Николай е изчислил, че не трябва да пада под 1000 лева приход на месец. До момента успява да надхвърли тази сума.

Нина до скоро се е занимавала с отдаването през airbnb на апартамент на бул. „Гео Милев“. Въпреки че имотът не е в центъра, интересът към него също е голям и от пролетта, когато влиза в платформата, почти няма свободна вечер. Цената обаче е малко по-ниска от средната – и заради местоположението, и заради това, че апартаментът е ново предложение и собствениците искат той да добие популярност, за да излиза по-напред при търсене в платформата.

Според Нина клиентите били доволни от местоположението заради добрия транспорт до центъра. Според нея важно за трупането на добра репутация в платформата е и предоставянето на допълнителни услуги от домакините като превоз от и до летището, оставянето на малки подаръци за добре дошъл или полезни съвети за престоя в София.

Катран в меда

Опитът на Нина и Николай показва, че почти всички чужденци, отседнали в апартаментите им, си тръгват очаровани от българската столица. Най-привлекателни се оказват ресторантите с добра храна на ниски цени, и баровете и дискотеките.

Не липсват и проблеми. Масово туристите имат негативен опит с такситата в столицата и често стават жертви на измама от страна на шофьорите, които се опитват да им вземат в пъти повече за услугата. Изобретателността на таксиджиите стига до там, че клиенти на Нина вместо касова бележка за реалната стойност на превоза, получили сметката си, написана на медицинска бележка за извинени отсъствия от училище. За да избегне подобни ситуации, Нина оставяла в апартамента информация за това колко средно струва такси от имота до основните места за посещение и до летището. Николай пък съветвал клиентите си да викат такси с мобилно приложение, което изчислява предварително колко ще струва курсът.

Изгубени в превода

Проблем за чужденците, посещаващи София, се оказва и езиковата бариера. Наблюденията на Николай са, че хората, работещи в сферата на услугите, рядко говорят добър английски. „Много често туристите, искат да отидат за ден до Пловдив, но е много трудно да си купят билет за влака, защото касиерите не говорят чужди езици“, каза Николай, на когото му се налагало да ходи с наемателите си до гарата, за да им помогне с превода и да ги заведе до влака.

И общината, и собствениците на апартаменти са стигнали до извода, че туристите от чужбина идват в София подготвени за това какво могат да видят. За това не им трябва информация за забележителностите, а за това как и с какво да стигнат до тях. Това обаче е проблем. За това от общината обявиха, че ще сложат табели, които упътват към основните забележителности в центъра и дават основна информация за тях.

Чужденците имат проблем и с ориентацията в градския транспорт, тъй като маршрутите и имената на спирките са единствено на български. Местната власт обеща поетапна подмяна на табелите по спирките и изписване на маршрутите и на латиница.

Чужденците често стават „жертва“ и на контрольорите в градския транспорт, тъй като не са запознати с местния феномен на дупчене на билетчета за автобуса, тролея или трамвая. „Хората недоумяват защо ги глобяват, след като са си купили билет от шофьора. Предупреждавам ги да използват автоматите за билети, а където няма такива, да продупчат билета. Оставил съм в апартамента един продупчен билет и обяснение, как и къде точно трябва да се перфорира, тъй като не могат да разберат надписа „Перфорирай тук“ и ги глобяват, защото са продупчили другата част“, обясни Николай.

Този проблем вероятно ще се реши с пускането на дълго чаканата система за електронно таксуване в градския транспорт, която обаче едва ли ще е факт до края на годината.