туристическо лого на България туристическо лого на България
Снимка: МТИзточник: БНР

Венцислав Танчев: Краткият сезон в България не е интересен за авиопревозвачите

България е единствената европейска дестинация, която през миналата година не е успяла да достигне предпандемичните нива. Засега остава неуспешен опитът ни да догоним нашите конкуренти като растеж.

Това каза пред БНР Венцислав Танчев – представител на един от големите германски туроператори, член на Асоциацията на агенциите за входящ туризъм на 25 януари. Основна причина е войната в Украйна, която има съществено отражение в сегмент морски туризъм.

В сравнителен план Танчев посочи, че ръстът на Гърция за 2023 г. е над 20%, на Испания близо 20, на сто, а в Турция 30%, докато у нас по данни на Евростат той е бил почти 18 на сто.

Записванията от всички пазари вървят в синхрон с миналогодишните, но няма място за излишна еуфория. Има връщане към т.нар. нормалност отпреди пандемията, когато голяма част от резервациите за летния сезон се правеха месеци преди началото му, отбеляза Танчев.

Най-отчетлив ръст се наблюдава на пазари Великобритания, Полша, Чехия и други страни от Източна Европа. Най-слаб е ръстът на пазар Германия. Спадът в последните седмици се дължи на изчерпване на свободните самолетни седалки за определени дати. Това най-вече се отнася за летище Варна. Сезонът може да приключи на минус, предупреди Венцислав Танчев.

„Немските туроператори договориха с 35% по-малък самолетен капацитет в сравнение с миналата година. Ако искаме да достигнем нивата от миналата година, трябва спешно да се осигурят нови самолетни мощности, а свободните самолетни капацитети са силно ограничени.“

В сферата на чартърния туризъм липсва национален чартньор, подчерта той, като критикува липсата на ангажимент на държавата към туристическия отрасъл.

Краткият сезон в България не е интересен за авиопревозвачите, коментира Танчев. По думите му, следва да се стимулират чартърни превозвачи да летят в крилата на сезона, което не може да се случи без държавна подкрепа.