Туристическият бизнес иска 10 млн. лв. за реклама
20.03.2019Българският туризъм има спешна нужда от 10 млн. лева за национална реклама по света, стана ясно от изявление на изпълнителният директор на Националния борд по туризъм д-р Полина Карастоянова. Целта е, отчитайки тенденциите от спада в ранните записвания, да спасим късните записвания и да подкрепим предстоящия сезон, коментира д-р Карастоянова след участие в заседание на Националния съвет по туризъм в София на 19 март 2019 г.
Отчетени са по различни официални данни неблагоприятни и в известен смисъл създаващи предизвикателство за всички нас тенденции на спад на ранните записвания, коментира д-р Карастоянова, като изтъкна, че нашите преки конкуренти – Гърция, Турция, Египет, Хърватия, Черна гора, Румъния и Сърбия са особено активни и с мащабни като ресурс кампании. Целта е подкрепа не на частната собственост в туризма, а на публичната собственост на българския туризъм – културно-историческото и природно наследство, допълни Карастоянова.
Тя уточни, че по тази причина днес чрез министъра на туризма представителите на туристическия бранш отправят предложение до премиера и финансовия министър да разгледат искането им.
Министърът на туризма Николина Ангелкова съобщи пред журналисти, че това лято за българския туризъм се очертава да е предизвикателно. Тя напомни, за заявеното очакване от ведомството в края на миналата година, че 2019 г. ще е динамична и трудна, като изтъкна, че към момента се наблюдава лек спад при ранните записвания както от Русия, така и от Германия заради фалита на един от немските авиопревозвачи, което е подпомогнало фалита и на малък чартърен превозвач в Полша, като това ще даде отражение върху летния ни сезон.
Министърът изтъкна, че по отношение на летището в Бургас заявките за ранни полети бележат около 1,5 на сто ръст, което е в рамките и на статистическата грешка, а при летището във Варна заявките за полетите се отчита около 15 на сто спад. Тя изрази надежда нивата от миналата година да бъдат запазени и тенденцията от зимния сезон да се прехвърли и към летния, като обясни, че към момента – за декември и януари, има над 865 000 чуждестранни туристи, което е спад от 3,7 на сто, но за сметка на това има ръст на нощувките с 5,8 процента. Това показва, че идват по-малко туристи, но те правят повече нощувки, коментира министър Ангелкова и изтъкна, че това води до по-големи приходи в икономиката и изрази надежда подобна да е тенденцията и това лято. Това отговаря и на целта на министерството страната да започне да предлага по-високо качество туристически продукт на разумна цена, което вече се доказва с липсата на свободни места в хотелите четири и пет звезди, които са привлекателни за по-висок клас туристи, коментира министърът.
Министър Ангелкова информира, че по данни на социалното министерство за миналата година сезонните работници, ангажирани само за лятото, са били над 7700 и допълни, че очакванията за тази година са аналогични и дори бройката да бъде надвишена на база на заявките на работодателите към момента. Освен това, по линия на германо-българския център за квалификация и преквалификация, в клоновете му в Смолян и Царево, в сегмент „туризъм“ са постъпили заявки на работодатели за преквалификация на над 700 техни служители.
Д-р Карастоянова аргументира размера на сумата с това, че ще се работи в ситуация, която изисква бърза реакция и при естествено завишени цени в условията на кратка реализация на всички медийни, маркетингови и рекламни кампании и изрази надежда в рамките на следващия месец този ресурс да бъде наличен. Тя отчете, че сегашният бюджет за реклама е недостатъчен и не може да „надвие“ наблюдаваната мащабна конкуренция. Карастоянова допълни, че парите ще бъдат насочени не само към международните пазари, но и към българските медии в знак на подкрепа на бранша към инициативата на туристическото министерство 2019 г. да бъде обявена година на българския турист. Средствата ще са и за подкрепа на зимния туристически сезон, допълни д-р Карастоянова.