туристическо лого на България туристическо лого на България
Снимка: МТИзточник: БНР

Туристическите райони – шанс за привличане на туристи

Изтече срокът за общественото обсъждане за промени в закона за туризма, които предвиждат организациите за управление на туристическите райони да станат самостоятелни и да могат да развиват друга стопанска дейност. Промените са предложени от Министерството на туризма и са публикувани на портала за обществени консултации на Министерския съвет, а крайният срок за изпращане на становища беше 12 октомври.

Министерството на туризма насърчава туристическото райониране и провежда политика за развитие на туристическите райони, каза за БНР Венелина Червенкова директор на Дирекция в Министерството на туризма.

„Това е пространствена основа за ефективното организиране на туристическите ресурси в регионални туристически продукти. Туристическият район, това е район, който се управлява от организациите за управление на туристическите райони“.

В България са обособени девет туристически района и организации. Учредени са Варненски и Бургаски туристически райони, Рило-Прински, Родопски, Старопланински, Тракийски, Дунавски, Долината на розите и Софийски туристически райони:

„Те са доброволни организации като идеята е чрез взаимопомощ и сътрудничество в интерес на членовете и с обществения интерес да извършват дейности, свързани с формиране на регионални туристически продукти, осъществяване на регионален маркетинг на съответния район. Целта е да се стимулира устойчивото развитие, да имат съответния бранд, за да могат да се рекламират както във вътрешността на страната, така и да е разпознаваем в по-далечни пазари. Необходимостта от това туристическо райониране се признава от почти всички в сектора“.

Широк е диапазонът от членове в тези организации, но задължително трябва да членуват туристически организации, вписани в националния туристически регистър:

„Могат да членуват общини, областни администрации, институции, училища, научни организации, регионални музеи и природни паркове, намиращи се на територията на района. Може да участва и местния бизнес, за да има по-добра ефективност в работата на организациите“.

Деветте туристически района се управляват чрез организациите за управление на туристическия район, които се създават съгласно закона за туризма:

Един от проектите с европейско финансиране, които в момента изпълнява министерството на туризма по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ дава възможност да бъдат подкрепени местните малки и средни предприятия в туризма от съответните райони с участие в международни туристически борси, по проекта се предвиждат промоционални кампании.

„Срещаме съмишленици и подкрепа от стана на министерството на туризма, който е инициатор на туристическото райониране. Иначе ние следваме примера на туристически дестинации в Италия и Гърция“, каза в предаването „Хоризонт до обед“ на 13 октомври 2021 г. Радост Иванова, изпълнителен директор на Тракийския туристически район.

Според нея най-важното е да се направи добър туристически продукт.

„Трябва да направим много добър туристически продукт, който да бъде представен по съответния начин за всяка аудитория – да можем да представим възможностите, които предоставяме – културно-исторически забележителности, развлекателната част от туризма – винарни, ресторанти, събитиен и фестивален туризъм. Това е голям плюс, тъй като ние в нашия район имаме много богати възможности от тази гледна точка – историческите и археологически забележителности датират от праистория до съвременност“.