доц. Стела Балтова
Снимка: МТИзточник: Стандарт

Стела Балтова: Ваксините са спасение за туризма

Как приключи летният сезон и как върви подготовката за зимния? Какви са предизвикателствата пред туристическия сектор у нас попитахме министъра на туризма доц. Стела Балтова в интервю за „Стандарт“, публикувано на 4 октомври 2021 г.

– Г-жо Балтова, туризмът пострада най-много в коронакризата. Проведохте среща с представители на сектора. Какви са проблемите?

– Тази среща беше важна за всички страни. Държавата има нужда от работещ бизнес. Туристическият сектор е един от най-приходните сектори в икономиката, защото дава сериозен процент с приноса си в брутния вътрешен продукт. От друга страна, държавата има нужда от бизнес, който ще продължи да се развива. Като министър заставам зад всеки субект в туризма, защото трябва да бъде подкрепен точно в тази ситуация. Бизнесът трябва да продължи да се развива. Ако още малко продължим да живеем с ограниченията в този сектор и да не можем да посрещаме посетители, то в един момент ще бъде забравен и туризмът като цяло. А той трябва да работи, тъй като се извършват капиталови вложения и инвестициите трябва да се възвърнат. От тази гледна точка, много важни са прогнозируемост и предвидимост на пазара. Туризмът е сезонен бизнес, макар че нашата политика категорично е насочена към развитието му в четирите сезона. Защо казвам, че е сезонен? Резервациите се правят доста по-рано – от 6 до 9 месеца, дори 12 месеца предварително. Включително, когато се правят бизнес плановете в този сектор, те са много по-различни от примерно бизнес-плановете в индустрията. В сегашната ситуация на пандемия много по-трудно могат да се извършват предварителните продажби. Категорично трябва да подчертая, че туристическият бизнес, подобно на всички бизнеси, които имат трайна комуникация с крайния потребител, е най-жестоко ударен от пандемията. Но, тук е мястото да кажа, че живеем в много различен свят. За това обаче има лек, още повече безплатен и това са ваксините.

– Смятате ли, че трябва да има задължителна ваксинация за работещите в сферата на туризма?

– Аз лично не съм за задължение, не го приемам. В края на краищата, обаче, се касае за лична отговорност – отговорност към самия себе си, към семейството, към работата. 6 милиарда са хората, които са се ваксинирали. Това е сериозна извадка, за да се тестват ваксините. Категорично смятам, че туристическият бизнес е отговорен. Имаше някои слабости в процеса на ваксинация, но има и осъзнатост. А иначе бизнесът предлага, освен сертификат за ваксинация в местата за настаняване, в ресторантите, баровете и дискотеките, за да могат да работят и след 23 часа, да се предоставят сертификат за преболедуване, тест за наличие на антитела, както и антигенен тест, PCR тест. Министърът на здравеопазването увери, че всички туристически обекти могат да работят без рестрикции, ако хората работят при тези условия.

– Каква е равносметката от изминалия сезон?

– Летният сезон се откри на 1 май, но започна много по-късно – от средата на юни, даже към края на юни, тоест беше изключително къс. Трябва да го оценим, че е добър като цяло. България беше в зелената зона продължително време. Освен, че започна много късно, някои от дестинациите въобще не се възстановиха. Около 20 юни се подновиха полетите от Русия. Паралелно с това, там имаше пандемия, така че руските туристи бяха малко. Този сезон беше без ранни резервации. Включително и за пазар Германия, който беше сравнително добър, той е на трето място сред чуждестранните пазари след Румъния и Полша. Но, фактът, че резервациите бяха в последната минута, определяше и туристопотока. Това, че решенията се вземат в последната минута, оказва влияние и на продължителността на престоя. Ако разгледаме последните три години, определено може да се каже, че имаме намаляване на продължителността на престоя. Ако през 2019 г. той е средно за български и чуждестранни туристи 3,3 нощувки, то през тази година, до този момент са 2,1 – 2,2 нощувки. Още миналата година имаше спад на продължителността – 2,2 – 2,3 нощувки.

– Това не се ли дължи на уикенд туризма по отношение на българските туристи?

– Може и така да се каже, но аз говоря за чуждестранните туристи и най-вече за средната продължителност. За ранните записвания трудността идваше от това, че е сложно да се прогнозира, какво ще се случи след шест или дори три месеца. През последните две години наистина българските туристи, особено това лято, станаха определящи за ръстовете, които наблюдаваме, защото ние надминахме нивата от успешната 2019 г. по отношение на нашите туристи. Ръстът е над 9% в сравнение с преди две години и е далеч по-висок спрямо миналата година. Летният сезон беше много по-различен от миналата година. Ако погледнем цялата 2021 г. до към 10 септември, по данни на нашата система за туристическа информация, имаме близо 5 200 000 туристи, като българските са значително по-висок дял от чуждестранните. За съжаление нивата при чуждестранните туристи не бяха възстановени, но като цяло за летния сезон стигнахме 70% от нивата през 2019 г. и едновременно ръстът спрямо предходната 2020 г. също е 70%. В края на септември все още има хора на летен туризъм. Хубавото е, че този месец сезонът продължава да се движи, разбира се хотелите започнаха постепенно да затварят. Трябва обаче да се отбележи, че имаме ръст от редица пазари, включително и традиционните за това лято, защото някои от тях бяха изненада и за зимния сезон, освен Румъния, която в последните 15 години традиционно заема първо място за цялата година, а за лятото със сигурност е номер 1. За Румъния, положителна роля изиграха конкретните договорености за така нареченото „свободно преминаване“ без изисквания за сертификати, за PCR и най-вече без изисквания за карантина при връщане от България. Последното е много сериозна причина хората да не пътуват. Облекченията се случиха още в края на май и хотелиерите въздъхнаха с облекчение, защото имаше един дълъг уикенд в Румъния през май и те посрещнаха първите туристи от тази дестинация.

– Смятате ли, че предприетите мерки постигнаха целите си и какво предвиждате занапред?

– Ние работихме така наречения „травъл бабъл“, насочен към съседни държави, които са близки на нас, които ни преоткриват. Чехия и Полша от една страна ни преоткриха, от друга – те заеха наистина водещи позиции. Още от май месец започнаха по три полета да пристигат от Полша на летищата във Варна и Бургас. Миналия петък бях в Полша, беше много добра визита и смятам, че оттук нататък резултатът ще се развие, защото по-съществено е какво се случва след работната визита. Подписахме меморандум с държавния секретар, който отговаря за туризма, това е политически документ, който насърчава сътрудничеството между страните. Посещението беше в рамките на Tour Salon, това е първото изложение в Полша след пандемията, което е явно. То се проведе в Познан, където е техният панаир и те честваха 100 г. от откриването му. Беше много затрогващо, видях млади насърчени хора, които искат да развиват бизнес с България, конкретно в туризма. Споделих с колегите във Варна, където имаше международен туристически форум за Световния ден на туризма, че с Полша не само трябва да се развиват бизнес отношенията в сферата на туризма, не само да има маркетингови дейности, но и да се насърчават отношенията между двете страни, да се създават близки контакти, примерно на Варненската туристическа камара с подобна от Полша. Ние поканихме полските колеги да участват като съорганизатори или партньори на нашето туристическо изложение през февруари. Точно тези контакти са важни за разработването на проекти, на инициативи. Самото изложение беше посветено на представянето на регионите. Това е тенденция, която се следва в цял свят през последните години. Даже и Гърция започва да прави подобно туристическо райониране, което означава, че сме на прав път, но има много работа, която трябва да се свърши.

– А как стои въпросът с представяне на регионите в България?

– В България със Закона за туризма се създават девет туристически района. Това са организации за управление на туристическите райони – организации, които управляват дестинацията. Така, например в Швейцария, освен в 23-те кантона, има и по-малки организации за управление на туристически райони. В България райони са обособени с една концепция. Важното е, те да имат самостоятелност, те сами да се развиват. Смятам, че трябва да работим в посока, част от туристическата такса в общините да отива в тези региони, за да участват в международни структури, за да могат да се чувстват полезни. А имаме толкова голямо разнообразие, като се почне от храната, която е невероятен имидж на всяка дестинация и минете през местата за отдих. Това, което бяха поели като инициатива от Българския съюз по балнеология и СПА туризъм и работим заедно, може да се случи – с нашите здравни осигуровки хората да имат възможност да отидат някъде и да отдъхнат, да си починат някъде. Не говорим за СПА процедури, а за отдих, особено след пандемията, която създаде огромно напрежение. Има и нещо много съществено, което бизнесът трябва да знае. Програма REACT-EU, която е 220 млн. евро, тя трябва да стартира следващия месец. Предполагам колегите от Министерството на икономиката вече са определили критериите за нея. Тя е предназначена за дигитализиране на дейността на предприятията и това е особено важно за туристическия бизнес. Трябва да се отбележи обаче, че тенденцията в изискванията на Европейската комисия е мерките за подпомагане на бизнеса да бъдат обвързани с постиженията.

– Как върви подготовката за зимния сезон?

– Сега идва зимният сезон и пак не можем да сме убедени, че ситуацията ще е такава или няма коренно да се промени. Затова сме в много активна подготовка на зимния сезон и в следващата седмица ще обявим условията, при които ще протече той (ще протече), защото не само българските туристи, но и чуждите трябва да знаят условията, при които ще функционира пазар България. Ние започнахме подготовката за зимния сезон много усилено. На 7 септември направихме първата среща в Банско. В нея участваха представители на трите зимни курорта, на районните здравни власти, местната власт, областните управители. Миналата година имахме много успешен сезон. Ние реално не затворихме зимните курорти изобщо. България беше единствената, която не ги затвори, беше изненада, че дойдоха чешки туристи. Тази година има позитивизъм по отношение на зимния сезон. Но, паралелно с това, трябва да посочим, че до края на тази година има 9% ДДС, които се дават за картите за лифтовете. Считаме катогорично, че тази мярка трябва да продължи през следващата година, тъй като сега има увеличение на цените на електроенергията и вече са си калкулирали офертите за сезона, така че ще подкрепим бизнеса. Правителството много енергично работи в посока да се преодолее този допълнителен разход, с който целият бизнес трябва да се справи. Подготвяме малки промени в здравния протокол. Обсъждаме с колеги да има и карантинни хотели на места, макар че ние предложихме хибридна форма – болните да остават на същото място за настаняване или както през лятото обособихме карантинни хотели на Южното и на Северното Черноморие. Надяваме се от гледна точка на природата да има хубав сняг, ще продължим да спазваме изискванията, които сме принудени да разпишем отново, и да осигурим здрав и сигурен сезон с много активна реклама. Включително сега започнахме с крилата на сезона за българския туризъм и съвсем скоро стартираме активна реклама на чуждестранните пазари.