Становище на Националния борд по туризъм във връзка с Наредба за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда

Националният борд по уризъм (НБТ) изпрати своето становище във връзка с Наредба за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда до служебния министър на туризма г-жа Стела Балтова и служебния министър на на околната среда и водите г-н Личев.

Целите, които следва Националният борд по туризъм, са свързани както с подпомагане на членовете ни и туристическата индустрия като цяло, така и с взаимодействие с държавните и общински институции и организации, които имат отношение към развитието на туризма.

На първо място приветстваме приемането на подобна наредба и регламентирането на този вид обществени отношения с поставяне на конкретни цели и задачи на отговорните лица и конкретни срокове, в които поетапно да бъдат изпълнени целите на наредбата. Логично и оправдано е Наредбата да създава конкретни задължения предимно за лицата, органите и организациите, вследствие на чиято дейност се образуват ППЕУ и, които конкретно са ангажирани с този отрасъл. Считаме за неоправдано обаче да бъде създавана и възлагана допълнителна административна тежест за бизнеса, конкретно собствениците и ползвателите на туристически обекти, по смисъла на чл.3, ал.2, т.2 от Закона за туризма /аргумент от чл.23, ал.1 от Наредбата/ или концесионерите и наемателите на морски плажове /чл.22 от Наредбата/.

Въвеждането на допълнителни задължения и извършването на една неприсъща дейност за бизнеса в и без това много труден период за туризма и икономиката като цяло, намираме за неоправдано и нецелесъобразно. Ако се възприемат в този вид текстовете по наредбата, това би означавало следното:

  • бизнесът ще бъде натоварен допълнително с нови административни тежести;
  • тези задължения ще бъдат в сфера, неприсъща за бизнеса;
  • тези задължения ще изискват допълнително наемане на работна ръка, ангажиране и на материален ресурс, обучение, организиране на нов специфичен отрасъл в предприятията. Така например се изисква строго организиране на дейност по разделно събиране на множество и различни видове отпадъци, боравене с информационна
    система по ЗУО, регулярно уведомяване на РИОСВ и други, отново неспецифични за този бизнес дейности;
  • липсват предвидени стимули – било то финансови или други такива, които да мотивират бизнеса да извършва и този ангажимент, присъщ по-скоро за специализирани фирми и държавни и общински органи и институции.

Конкретните ни предложения по текстовете на Наредбата бихме обобщили както следва:

  1. Възлагане на конкретните дейности по Наредбата на специализираните предприятия по ЗУО, държавните и общински органи и институции;
  2. Свеждане до минимум на административната тежест и изискванията към бизнеса за администриране, обобщаване и предаване на информация по наредбата;
  3. Въвеждане на допълнителни стимули за бизнеса във връзка със задълженията по Наредбата, в случай че тези задължения останат в предложения обем в проекта.