Thomas Cook самолет на „Томас Кук“
Снимка: Адриан ПингстоунИзточник: Труд

Сривът на “Томас Кук” ще промени световния туризъм

Томас Кук е роден в Англия през 1808 г. в разгара на войните на Наполеон, когато за повечето европейци единственият начин да видят други страни беше да служат в армията. В началото той работи като майстор дърводелец, изработващ луксозни мебели от червено дърво и същевременно чете проповеди за трезвеността в местната баптистка църква.

Първата пакетна екскурзия, вписана в историята, е от Лондон до Лафборо, която Кук организира за членовете на местното трезвено общество на 8 юли 1841 г. За един шилинг участникът получава билет за влак отиване и връщане, екскурзионно обслужване и сандвичи. Вдъхновен от успеха на първото си мероприятие, Томас Кук започва да развива различни турове, първоначално във Великобритания, а след това в Европа, Америка, Азия и Африка. Той лично разработва маршрутите и отговаря за храната и културните събития на туристите. Когато купува пътуване от „Томас Кук“, туристът купува пълен пакет от услуги и така се появява терминът „пакетен туризъм“.

През 1865 г. компанията влиза на американския пазар и това е възпято от Марк Твен в „Глупаци в чужбина“. Синът на Томас Кук за кратко надживява баща си и внуците се оказат лоши бизнесмени, в резултат на това компанията бързо излиза от семейния контрол. Но през целия ХХ век организираният туризъм и „Томас Кук“ са вече синоними.

През последните десетилетия компанията се фокусира върху непрекъснатите сливания и придобивания, както и в разширяването на своето присъствие на пазара. През 2007 г. бе закупен един от най-големите u конкуренти на британския пазар – MyTravel Group. През 2010 г. руският „Интурист“. През пролетта на 2019 г. руската „Библио-Глобус“.

В резултат на това в бюджета на компанията се появи дупка, а дълговете надхвърлят 2 млрд. паунда. Не помогнаха и преговорите с китайски инвеститори и ръководството на компанията обяви фалит. Предполага се, че около 600 000 туристи ще имат определени проблеми при своите пътувания. Според Financial Times британските авиационни власти са обявили най-голямата в мирно време операция в историята на страната за репатриране – 160 000 човека са в чужбина с ваучери на „Томас Кук“. Около 140 000 туристи трябва по някакъв начин да се върнат в Германия.

Около 20 000 служители на компанията и на нейните партньори ще останат без работа. В Турция през следващата година може да се появи недостиг на около 650 000 туристи от Великобритания и другите западноевропейски страни. Ръководството на „Интурист“ и „Библио-Глобус“ вече заяви, че фалитът няма да засегне техния основен собственик.

Според пресаташето на руския съюз на туристическата индустрия Ирина Тюрина такъв голям фалит може да доведе до намаляване на търсенето на услугите на туроператорите и да допринесе за поредната криза на доверие в пакетния туризъм. „Вече преживяхме това през 2014 г. и знаем, че това минава. Хората се пазят за известно време, но след това отново започват да се връщат към пакетния туризъм, защото има дестинации, които са много по-изгодни от самостоятелните пътувания“, каза тя.

Въпреки увеличения брой на хората по света, които имат възможност самостоятелно да купуват онлайн самолетни билети и да си резервират хотел, пакетните турове си остават много популярни. Семействата с деца, както и по-възрастните пътници, предпочитат да прехвърлят организацията на своите пътувания на специално обучени хора.

Проблемът е, че „Томас Кук“ и другите големи туроператори забравиха заветите на Томас Кук. Който лично съставяше програмите за пътуване, и второ, постоянно измисляше нещо ново: или пътуване до литературните места в Шотландия, или планински турове в Швейцария, или пътувания до светите места в Палестина.

Асортиментът на големите туроператори е кратък и скучен. През лятото Турция-Гърция-Испания-Италия, през зимата Тайланд и ако няма терористични атаки и Египет. Плюс няколко големи световни столици, плюс малко екзотика като Куба или Гоа. И това е всичко.

Не е изненада, че компаниите, които организират необичайни турове за малки групи и дори разработват индивидуални пътувания, стават все по-популярни. Преди това беше много по-скъпо от масовия туризъм, но сега благодарение на интернет разликата не стана толкова голяма.

Масовите европейски и руски туристи от своя страна станаха по-придирчиви. Ниската цена на тура не е в състояние да оправдае оскъдните „шведски маси“ и недостатъчно забавната анимация.

В резултат на което големите компании попаднаха в порочен кръг. Техният бизнес модел е предназначен да продава голям брой от един и същ тип евтини еднотипни масови турове, в които те вземат големи групи туристи с големи самолети, а след това ги транспортират до големи хотели с големи автобуси. А хората искат поне да има малко илюзия за индивидуалност и капка изключителност.

Разбира се, преждевременно е да се каже, че масовият туризъм ще изчезне като явление през следващите години. Големите туристически компании все още ще са пазара и за тях все още ще има непретенциозни туристи, доволни от ол инклузива в Анталия или три пъти храна на ден.

Но туристическият пазар също ще се промени в посока на по-голяма индивидуалност на предложенията и необичайност на програмите. Може би, преминавайки през фалита, „Томас Кук“ ще се възроди и ще стане един от пионерите на този нов прекрасен туризъм.