марина Лимасол марина Лимасол, Кипър
Снимка: Andreas KomodromosИзточник: Ivestor.bg

Средиземноморието с нова европейска врата за круизен туризъм

Седем огромни миди „израснаха” в най-голямото пристанище в Кипър – в морската му столица Лимасол. В черупките им се „крие” модерен сграден комплекс, разполагащ със съоръжения от световна класа за обслужване на морски пътешественици. Оригиналното архитектурно решение на седемте блока под формата на отворени раковини има съвсем практическо предназначение – така изглежда новият пътнически терминал на Кипър, който официално бе открит в началото на май.

Придобивката е важна за страната не само като нова морска инфраструктура, а и защото е своеобразен тест за икономическата политика на правителството. Терминалът е първият голям видим резултат от приватизацията на водещото кипърско пристанище. Той бе открит само 15 месеца след като правителството предаде управлението на порта в Лимасол в частни ръце. Това е първата и единствена засега приватизационна сделка в Кипър, извършена съгласно споразумението на страната с тройката международни кредитори /ЕК, ЕЦБ и МВФ/ за излизане от тежката финансова криза.

Новият пътнически терминал е и част от амбициите на правителството за утвърждаването на Кипър като важен център за инвестиции, морски транспорт и морска търговия, туризъм и услуги в Източното Средиземноморие, а и в Европа. Най-източната европейска врата за круизни пътувания е първата, която ще посреща лайнерите след преминаването им през Суецкия канал. Средиземноморието е вторият по големина пазар за круизен туризъм в света и с възможностите, които предоставя терминалът, Кипър вече се готви за нова, по-голяма „приливна вълна” от туристи.

Най-новият пътнически терминал в Източното Средиземноморие се простира на площ от 8205 кв. метра и в изграждането му са инвестирани 13.5 млн. евро. Източният му кей с дължина 480 метра и дълбочина от 11 метра дава възможност в Лимасол да акостират и да правят по-дълги престои и най-големите големи круизни кораби, съобщава Investor.bg.

Това е един от най-значимите проекти, осъществяван през последните години в страната, след излизането й от кризата, от който се очаква да насърчи нейното икономическо развитие и растеж. С цялостната модернизация на пристанището в Лимасол правителството свързва перспективите за подобряване на ролята на Кипър в Източното Средиземноморие. Неслучайно президентът на страната Никос Анастасиадис, откривайки новия терминал, подчерта, че той може да подготви пътя за „нова ера в туристическата и морската индустрия” на страната.

Тези очаквания се повишиха след като преди две години, през април 2016 г., правителството подписа договор за 25-годишна концесия за експлоатация на многофункционалния терминал в пристанището на Лимасол. Победител в обявената процедура за раздържавяване стана DP World Limassol – дружество на базираната в Дубай DP World, която оперира в 78 морски и вътрешни терминали в над 40 страни от шест континента. Новият концесионер пое три важни пристанищни бази – круизният сектор, логистиката за нефт и газ, вътрешната/транзитната търговска зона, и встъпи в правата си през януари 2017 г.

Преминаването на най-голямото и натоварено кипърско пристанище под управление на частна компания бе съпроводено с много конфликти, синдикални акции и стачки в пристанището, инфарктни дебати в парламента по закона за приватизация и редица отлагания на гласуването му под натиска на опозицията, основно лявата партия АКЕЛ.

Споровете дали такива инфраструктурни обекти от национално значение трябва да бъдат експлоатирани от частни компании продължават и досега. В същия ден, когато тържествено бе открит новият терминал – резултат от новото управление на пристанището, в парламента течеше поредната бурна дискусия по сключените от правителството договори с компаниите, които управляват порта в Лимасол.

Приватизацията на пристанището се оказа успешна и ползите надхвърлят негативите, сочат представените от транспортното министерство отчети. DP World Limassol влезе в управлението с авансово плащане от 2 млн. евро, фиксираната концесионна такса от 2 млн. евро и променлива концесионна такса от 52.1% от брутните приходи. За 11-те месеца на миналата година, през които действа новият режим, компанията е осигурила приходи от 36.4 млн. евро, които на годишна база, с корекция за 12 месеца, нарастват до 39.8 млн. евро. Това е увеличение от 16.4% в сравнение с 2016 г., при държавното управление на порта, когато реализираните приходи са 34.2 млн. евро, отчете транспортното министерство в парламента. През първата година от експлоатацията на пътническия терминал на DP World Limassol са обслужени над 91 000 пътници и 85 круизни кораба.

Държавата ще се възползва не само от концесионните такси, но и от инвестициите, които ще бъдат направени в пристанището. За срока на договора те са планирани да възлязат на 113 млн. евро.

Правителството на Кипър очаква близо 2 млрд. евро да влязат в държавната хазна през следващите 25 години от комерсиализацията на операции в пристанището на Лимасол, включително и дадения на концесия контейнерен товарен терминал, чрез развитието на търговската му дейност и привличането на нови компании.

Бизнес промените в главното пристанище на Кипър са важни и за ускореното развитие на морската индустрия, която е един от основните икономически отрасли на страната. Корабната индустрия и търговското корабоплаване дават 7% от брутния вътрешен продукт на Кипър, но правителството е убедено, че има значителен потенциал за увеличаване на този дял, ако се монетаризира стратегическото разположение на острова на кръстопътя на междунарордни и регионални морски пътища между Европа, Азия и Африка.

Корабната промишленост трябва да се превърне във „флагман” на кипърския икономически растеж, а пристанището в Лимасол – в истински регионален морски търговски център, са целите на правителството от навлизането на преки чуждестранни и местни инвестиции в управлението на сектора.

Значението му за икономиката на страната и стимулирането на неговото развитие получиха ново измерение с направената през март структурна промяна в правителството. „Историческа стъпка” нарече бизнесът създаването на „мини министерство” за корабната индустрия и го приветства като важна крачка напред към укрепването на страната като морски център. За първи път в Министерството на траспорта, съобщенията и благоустройството бе създадена нова структура – със статут на държавен секретариат, за морския транспорт, както и пост на заместник-министър за него. За Кипър промяната е значителна, защото в управленската му структура няма заместник-министри, а конституцията ограничава създаването на нови самостоятелни министерства. За новия държавен секретариат по корабоплаването през юли миналата година бе приет специален закон, който влезе в сила от 1 март, с новото правителство на президента Никос Анастасиадис. Той назначи на новия пост Наташа Пилидис, която е завършила Университета в Оксфорд и през последните години бе генерален директор на Кипърската Агенция за насърчаване на инвестициите /CIPA/. Новият държавен секретариат, който ще координира и управлява морския транспорт и индустрия, е и единствената част от правителството извън столицата Никозия – седалището му е в Лимасол, близо до корабните компании.

„Кипър е стратегически позициониран, за да се възползва от глобалното развитие и да разшири значително морския си клъстер, който един от основните стълбове на кипърската икономика, привличайки участници от всички сектори на индустрията и засилване на нашите конкурентни предимства като ключов регионален транспортен възел”, заяви Наташа Пилидис в първите си изявления като „морски министър”. Поемайки новата си длъжност, тя обеща целенасочена подкрепа от правителството и улесняване на работата на корабните компании.

Новооткритият пътнически терминал трябва да даде сериозен тласък и на круизния туризъм, който е един от приоритетите според Националната стратегия за развитие на туризма в страната. Лимасол е една от основните дестинации в Средиземно море за круизната индустрия. С новата придобивка той дава заявка да бъде водещото круизно пристанище в Източното Средиземноморие и част от „процъфтяващ пазар на круизи”, обявиха от DP World Limassol.

Круизният сектор показва динамичен растеж на международно ниво и Кипър е привлекателна дестинация за компании, които планират маршрути в Средиземноморието, със значителни ползи за местната икономика, смятат от компанията-концесионер. Затова и едно от първите им начинания в тази насока бе организираното през април посещение на мениджъри от едни от най-големите компании за круиз по света, разположени в Маями, Лос Анджелис, Сиатъл, Монако и Обединеното кралство. Целта бе Кипър да се популяризира пред глобалния морски бизнес като привлекателна туристическа дестинация, както и да се демонстрират новите възможностите на пристанището в Лимасол.

За да укрепи позицията на Кипър на международната карта за круизен туризъм и да стимулира устойчивия растеж на круизните дейности от пристанище Лимасол, през ноември миналата година DP World Limassol се присъедини като асоцииран член към MedCruise – Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища. В нея сега влизат 72 членове, представляващи повече от 100 пристанища от 4 морски региона – Западното Средиземноморие, Адриатическия регион, Източното Средиземноморие и Черноморския район, и 32 асоциирани членове, представляващи други сдружения, туристически бордове, корабни и пристанищни агенции. 52-ата Генерална асамблея на MedCruise предстои да се проведе на 23-26 май във Валета, Малта.

Средиземноморието и прилежащите морета е вторият по големина круизен регион в света. През миналата година членовете на асоциацията MedCruise са посрещнали 25.9 млн. пътници от круизни пътувания, което е с 4.1% по-малко отколкото през 2016 г., сочат данните в публикувания от организацията през март тази година Статистически отчет за 2017 г. Въпреки този спад, дългосрочните тенденции за круизните дейности в Средиземноморието са положителни, смята тя. През последните 10 години /2008 – 2017 г./ круизните туристи са се увеличили с 18.3%. През 2018 г. се очаква пристанищата в региона да приветстват 27 млн. пътници, е прогнозата на асоциацията MedCruise.

Преобладаваща част от круизния трафик – 76%, заема Западното Средиземноморие, следва от Адриатика със 17.2%, със сравнително малък дял от 6.7% е Източното Средиземноморие, а на Черно море се пада едва 0.1%.

Продължаването на инвестициите от опитни оператори на круизни терминали и появата на международни оператори на нови круизни терминали, като DP World в Кипър, са положителни признаци за пазар, който има всички възможности да се върне към растеж, се казва в доклада на регионалната организация.

Според данните на MedCruise през 2017 г. в кипърските пристанища са влезли 123 000 круизни туристи, което е с 12.7% по-малко от пристигналите през 2016 г. Затова Кипър се стреми да увеличи своето присъствие в средиземноморския круизен пазар, като използва максимално потенциала на сектора и на региона. Точно към това е насочено споразумението за сътрудничество в областта на круизния туризъм в Източното Средиземономорие, което сключиха през ноември Кипър, Гърция и Египет.

Трите страни обединяват усилията си, като привличат публичния и частния сектор, за да увеличат броя на избралите ги за своя круизна дестинация. Те предвиждат да разработят и излязат на морския пазар заедно с комбинирани туристически маршрути, включващи пристанищата в трите държави, както и да предлагат съвместни туристически пакети, които съчетават круиз с настаняване и посещения на дестинации.

През март тази година на своя среща министрите на туризма на Кипър, Гърция и Египет обявиха, че финализират договореностите, за да започне изпълнението на първия проект от тристранната програма за круизен туризъм.

България, която с пристанищата си във Варна и Бургас също е сред 72-те страни-членки на организацията MedCruise, записва доста незавидни резултати на този развиващ се туристически пазар. В отчета на асоциацията за 2017 г. фигурират 1925 круизни турсти, стъпили в пристанището на Бургас, което е намаление от 67% в сравнение с миналата година, и едва 791 круизни пътници във Варна, където спадът е от 28.7%.

Страната ни също може да обедини усилията си за развитие на този сектор с други круизни съседи в Средиземноморието – поне според документите. През февруари 2016 г. България и Кипър подписаха Протокол за сътрудничество в областта на туризма, според който с общи действия те ще насърчават туристическия поток помежду си в различни видове туризъм, сред които е посочен и круизният. Двете страни се ангажираха и да изготвят комбинирани туристически пакети за потребители от далечни дестинации.

NEWS
Ричард Алибегов: Заради марката 80/20 не освободихме служителите си
NEWS
Туризмът в ЕС се адаптира към новите реалности
NEWS
НСИ: 23% от управителите на местата за настаняване предвиждат временно да преустановят дейността си
NEWS
Курортът Св. св. Константин и Елена домакин на 3-та лекоатлетическа обиколка