Банско ски център Банско
Снимка: Община БанскоИзточник: БНР

Ски зоната в Банско затвори, заведенията отвориха при почти нулева посещаемост

Ресторантите и механите вече работят при определени правила и изисквания, но в зимните курорти сезонът приключи и туристи няма. Как браншът посреща поредното разхлабване на мерките и каква е цената на несигурната и непоследователна според него държавна политика? Защо само СПА туризмът се държи на повърхността?

Банско закри зимния сезон без много шум и без особен оптимизъм, съобщи БНР. Последните туристи напуснаха курорта в неделя, а от вчера ресторантите, механите и кафенетата могат да работят. Репортерска проверка показа, че на повечето места катинарите останаха заключени. Една от механите смело беше поканила оркестър, чиято музика огласяше полупразния площад. В останалите места имаше само персонал.

Каква е равносметката на хотелиерите в Банско за този зимен сезон? Спасен ли бе той от неочакваните февруарски скиори от Румъния, Чехия, Франция и двуседмичната инвазия на гости от Израел в края на март?

Половината от хотелите в курорта изобщо не отвориха, заговори се и за фалити.

Малин Бистрин, председател на Съюза на туристическия бизнес: „Труден сезон. За февруари данните са за 40% надолу. Банско остана да работи за разлика от редица курорти в Европа. Затова имахме гости от необичайни дестинации. Те откриха България, Банско, Пирин и заявиха, че ще дойдат отново. Дори богатият българин остана при нас. Бялата лястовица за нас през март беше Израел. За дни Банско отчете ръст… Взряхме се в новите технологии – безконтактно поръчване, безконтактно регистриране в хотелската стая. Апелираме правителството да ни включи за достъп към европейските програми за иновации, за да оптимизираме процеса и да запазим персонала и гостите здрави“.

Само на 5 км от Банско картината в СПА комплексите на село Баня е много по-различна. Там българските туристи спасиха бизнеса. И безценната минерална вода, разбира се. Не, че е било лесно, споделя Данаил Иванов, мениджър на най-големия спа комплекс в балнеокурорта:

„Дори преди пандемията СПА туризмът се посещава от българи, затова лесно се преориентирахме към българския пазар. Наблегнахме на добрата храна, минералната вода, обучения персонал. За три месеца имаме 100% спад заради рестрикциите. В останалите 9 месеци спадът не е голям, дори в някои месеци имаме ръст. Очакванията са за силен летен сезон“.

Репортаж по темата можете да чуете в звуковия файл: