Иван Манчев Шеф Иван Манчев
Снимка: Cactus.bgИзточник: Труд

Шеф Иван Манчев: Нови стандарти за хотелската услуга ще доведат по-богати туристи

Има ли стандарти, които биха променили имиджа на българския туризъм като дестинация за евтини ваканции? Защо впечатлението на гостите от ресторантите и хотелите е толкова ценно, колкото и от посещенията на културните ни забележителности? И колко е важно да има правила за качеството на услугата, отговаря за „Труд“ шеф Иван Манчев, индивидуален член на сдружение Национален борд по туризъм.

Шеф Манчев, каква ще е ролята ви в Националния борд по туризъм?
– Получих покана да се присъединя към тази професионална организация, за да подпомогна с над 30-годишния си опит създаването на нови стандарти и развитието на дългосрочна концепция за развитие на сектора. И за мен това е признание и чест. Човек се познава по ограничението и продължението, защото колкото повече се ограничаваш в една професия, толкова повече се задълбочаваш в нея и я развиваш. И именно този мой опит ще е в основата на нашето сътрудничество. Идеята е да изработим концепция, която повиши стандартите за хотелите и ресторантите, като това доведе до по-качествена услуга и по-платежоспособни туристи. Нужни са ясни стандарти за хотелите, но не само за това какви да са сградите и тяхното обзавеждане, а и за кухненското оборудване и нивото на обслужване. Защото клиентите оценяват цялостната услуга, а не само архитектурата. Важно е и да се обърне внимание на развитието на регионите. Хотелиерите и ресторантьорите трябва на първо място да познават добре своя регион и на база на това да формират концепциите на ресторантите и своите продукти. Хубаво е както в Самоков, който е известен със своите картофи, да не се сервират бланширани картофи, а във Варна да се залага на пресните морски продукти от региона, а не на замразени такива. Много са нещата, на които трябва са се обърне внимание, за да се направи един сериозен и печеливш продукт.

Необходимо ли е да се създаде нов стандарт за хотели и ресторанти, при условие, че и сега Министерство на туризма отсъжда такива по редица критерии?
– Да. защото това ще гарантира качество за клиента. Когато човек отива в 5-звезден хотел, той очаква, че на закуска ще може да избира между няколко вида сирена, различни видове хляб, сред които и здравословни предложения, няколко вида фреш и така нататък. Когато човек плаща по-скъпо, той трябва да знае какво ще получи в замяна на парите си. И щом на закуска в такъв хотел не намираш продуктите, които очакваш, това означава, че липсват добри и наложени стандарти. А в момента част от хотелите не отговарят на качеството на услугата, която продават според получените звезди. Туризмът е държавна политика, затова предлагаме да бъдат прецизирани стандартите, така че да дават гаранция на гостите, че ще получат съответното качество на услугата. Ресторантите например се категоризират с една, две и три звезди, но това зависи основно от наличието на определена площ, брой маси, тоалетни и така нататък. Не се обръща внимание обаче на това какво после ще получи клиентът в чинията, нито пък има норми за задължително кухненско оборудване, както е например в една Швейцария. Без такова един ресторант не може да работи. В Швейцария например е задължително да имаш определено качество на хладилни камери и други уреди, на базата на които конструираш менюта. И това е задължителен стандарт, който е гаранция за продукта, който произвеждаш. У нас звездите се дават според наличието на маси и покривки, БАХБ контролира производствения процес, но никой не следи стандартите в кухнята.

Подобни стандарти няма ли да убият малките заведения, които няма да успеят да ги покрият?
– Трябва да сме наясно, че качественият ресторантски продукт е скъп. Не може едно помещение с два котлона да се нарича ресторант. Професията и изискванията на клиента се развиват и ако това беше нормално преди 20 години, когато започвахме, вече не е, защото се сравняваме и с конкуренцията по света. В Швейцария например, когато отиваш да кандидатстваш за разрешително, не те питат дали си малък или голям, а следят дали си изпълнил всички техни изисквания за ресторант или хотел. Никой не се интересува дали имаш средства да ги изпълниш, защото ако нямаш, просто не отваряш ресторант.

Стандартите обаче биха вдигнали и цената на услугата. Няма ли това да ни направи неконкурентоспособни?
– Напротив. Ние сами си направихме продукта, който предлагаме евтин. Защото има ресторантьори, които инвестират стотици хиляди в обзавеждане, оборудване, хигиена и персонал, за да предложат качество, а след това се конкурират със съседа, който не е вложил нищо, не е покрил нито един критерий в кухнята, но също има разрешително и с двата си котлона предлага ниско качество, но и ниска цена. Има хиляди критерии за отваряне на цех за колбаси, но не и за ресторанти. Затова и сме известни като евтина туристическа дестинация. Сега всеки си решава сам какво да прави. Когато има правила, изисквания и стандарти за оборудване, ще се гарантира добрия продукт. Това ще промени и имиджа ни като туристическа дестинация. И ще ни приближи една стъпка до това да сме препоръчана от „Мишлен“ кулинарна дестинация, а наши ресторанти да получат от техните звезди. Това е още една цел, която си поставяме съвместно с Националния брод по туризъм. От географска гледна точка най-близкият до нас ресторант е в гръцката столица Атина. В Хърватия общият брой на звездите на ресторантите „Мишлен“ са 12. И те успешно се рекламират като туристическа дестинация с тях. За да получим такова признание задължително трябва да имаме доказан качествен продукт – да се знае цялата му история от нивата или стопанството до масата. Чак след това идва ролята на ресторантите и готвачите, на стандартите в кухнята и накрая идва потребителят, който трябва да оцени и плати крайният продукт. Всъщност ние продаваме концепция, модел на виждане, на хранене и на усещане. Затова и нашият бизнес е изключително скъп. За да се направи добър ресторант с 80-90 места по всички изисквания струва между 500 000 и 700 хил. лева Това не е търгашка работа, а много сериозен бизнес. Висшето професионално образование в САЩ продължава 6 години и само за една от тях се плащат 60 000 долара. В Европа да учиш за главен готвач струва 12-15 000 евро на година. Затова и туризмът е държавна политика. Говорим за бизнес и за продукт. Колкото повече хора ни познават като кулинарна дестинация, толкова по-платежоспособни клиенти ще идват у нас. И ще харчат повече. В момента се продаваме като евтина туристическа дестинация, в която идваш за 1000 лева на седмица, включително и самолета, на ол инклузив. И двама души харчат допълнително максимум още 1000 лева. Е, това нормално ли е? И после викаме: „Туризмът ни е много зле“. Как няма да е зле? Какви туристи идват в България?

По какъв начин може да се промени това?
– В момента Националният борд по туризъм работи по изготвянето на харта с концепция за развитието на туристическия сектор през следващите 15-20 години, като част от нея ще е и изготвянето на стандарти за ресторантите. Туристите, които пристигат у нас, първо слизат на летището, водят ги до хотела, в който се настаняват и след това отиват на вечеря. Тоест две от трите първи точки на контакт със страната са хотелите и ресторантите, обслужването в тях. И това са неговите първи впечатления за страната, за мисленето в нея. А знаете, че първото впечатление е най-важно.

Ще промени ли по-ниската ставка на ДДС за ресторантите качеството на услугата и цените за крайния потребител?
– Цените за крайния потребител няма да поевтинеят. Но със сигурност ще се повиши качеството на услугата. Ресурсът, който ресторантите отделят за плащане на ДДС, е много голям процент от общите им разходи – около 15 на сто. И тези средства, които сега ще се освободят, ще отидат за повишаване на квалификацията на служители и увеличаване на тяхното заплащане, така че услугата за крайния клиент да е по-добра. 13-15 процента от всички работещи в страната, или между 400 000 и 500 000 души са заети в хотелския и ресторантски сектор. Ние работим на един общ европейски пазар при по-ниски крайни цени. Един наш готвач в Германия взима при постъпване на работа около 1500-2000 евро. А при нас това не случва, защото, за да задържиш персонала и да инвестираш в неговото развитие, трябва да имаш повече ресурс.

Има ли ястие, което може да е визитната картичка на България и на туризма ни по света, както например са спагетите за Италия?
– В момента по-скоро коментираме балканска кухня, отколкото типично българска. Регионът е много свързан кулинарно и имаме еднакви или подобни традиционни ястия. Шопската салата, гювеча, мусаката, сармите, баницата, качамака – всички имат своите версии и при съседите. Българите обичат да ядат и страшно много ястия от карантия като шкембе, бъбреци, мозък, сърца, език, които също са се превърнали в символ. У нас всеки регион има специфики и затова е по-добре да развиваме местните кухни. Когато отивате в ресторант, да ви сервират поне 2-3 ястия, типични за региона и направени перфектно. И такъв символ ще се появи от само себе си. Важното е да се залага на качеството и стандартите при приготвяне на храната и използваните продукти. И това е една от целите, към която ще се стремим с Националния борд по туризъм.

Шеф Иван Манчев е сред най-популярните лица на българската кулинарна сцена, като с отношението и изявите си успя да промени отношението към професията готвач. Минал е през всички стъпала на професионалното развитие. Завършил е Българо-датски колеж със специалност „Туризъм“, както и Техническия университет в Габрово със специалност „Търговия и маркетинг“. Специализирал е в Германия и Швейцария в ресторант със звезда „Мишлен“. Основател е на Българската асоциация на готвачите. Създател и собственик на верига ресторанти, участник в телевизионни предавания и кулинарни академии. От скоро е част от най-голямата работодателска организация в сектора на гостоприемството – Националния борд по туризъм.