
Ричард Алибегов: Проблемите с персонала са изключително сериозни пред бранша
15.05.2024Заради липсата на кадри летният сезон е пред провал за ресторантьорския бранш, заявиха преди дни от сектора. Причината е приета промяна в Закона за чужденците, която по никакъв начин не помага на бизнеса за това лято. Преди началото на туристическия сезон има предприемачи, които обявиха, че ще фалират, защото нямат работници. Хотелите отварят, а няма кой да работи. В същото време много собственици на заведения предпочитат чужди работници от други страни като Киргистан, които получават много по-ниски възнаграждения от българските си колеги. Някои хотелиери и ресторантьори дори обявиха, че са готови да протестират защото се бавят разрешенията за наемане на сезонни работници. Защо отново има недоволство в сектора и изпитват ли недостиг на кадри ресторантьорите?
Законът у нас дава възможност сезонни работници да дойдат в страната, но началото на тяхната трудова дейност тук се бави. Пристигането им се бави с 3, 7, понякога и с 12 месеца. Работодателят е длъжен да подсигури билет за отиване и връщане на един сезонен работник, да му подсигури жилище и да го изхрани. Това е повече, отколкото за един български работник, но този български работник го няма, обясниха от организацията Обединени Бизнес Клубове и допълниха, че работодателят е длъжен да плаща заплата на работника на пазарна цена и няма право да плаща по-малка заплата на чуждестранен работник. Така ли е всъщност? БНР разговаря с Ричард Алибегов, съпредседател Българската Асоциация на заведенията (БАЗ) на 15 май.
„Проблемите с персонала са изключително сериозни пред бранша. През Министерството на туризма и браншовите организации успяхме да облекчим една част, но това е само една част от тези чужди работници, които са тук с временни визи. Успяхме да уредим те да могат да си удължават срока на пребиваване без да напускат страната. Това, обаче касае тези, които са тук. Проблeмът е за тези, които на мегота да дойдат. Те не могат да дойдат, защото в нашите консулства в чужбинаа няма кой да работи, има прекалено малко хора … Следващият мит, който царува е, че ние искаме да работим с чужденци, защото те са по-евтини. Това е абсолютна лъжа. Чужденците излизат по-скъпо отколкото българския работник. Месеци наред се занимаваш с документация на фирмата, за да може той да си оправи документите в страната, в която е, поемаш всички разходи за това нещо, за да може той да дойде тук. След това поемаш целия престой тук, разбира се апартамент, спане, всичко, поемаш му цялата храна. И заплащането, което те искат е еквивалентно на българските работници.“
Успя ли вече ресторантьорският бранш да се отърси от влиянието на пандемията от COVID-19 и изпитват ли още несигурност работещите в сектора?
„Сигурността идва от много нещо. В тези години на пандемия много сметки се затлачиха – много кредити не бяха обслужени, много фирмена задлъжнялост се натрупа. Хората отстрани не могат да си представят какви са проблемите в бранша. В този период 11 месеца ние бяхме затворени. Представете си бизнес, който е затворен, а трябва да съществува. това трупа сметки, трупа банкови кредити, трупа лихви, трупа задължения към доставчици, защото в нашия бизнес върви отложено плащане – 3,5,6 месеца назад“, допълни още Ричард Алибегов, съпредседател Българската Асоциация на заведенията.