БАЗ лого
Снимка: БАЗИзточник: Монитор

Ричард Алибегов: Клиентите са по-дисциплинирани от първия локдаун

„За последната една година ресторанти и заведения са работили 6 месеца, а нощните 3 месеца. Ситуацията е трагична. Само тези помощи ги държат над водата, защото много месеци те не работят и при тях основният проблем ще бъде с персонала. Хората просто се реализираха на други места. Но в началото на май ще има оценка колко са оцелели“, казва Ричард Алибегов, председател на Българска асоциация на заведенията (БАЗ) в интервю за „Монитор“ на 3 март 2021 г.

– Г-н Алибегов, заведенията вече работят, имате ли наплив на клиенти, oткакто сте отворили?
– Това, което наблюдаваме както аз, така и колегите от други градове, е, че масово най-вече редовната клиентела е отишла в заведенията, за да подкрепи любимите си места и като цяло е имало доста хора. В първия ден, в който заработиха заведенията, привечер дори се оформиха опашки от чакащи да влязат. Причината е, че сега работим на 50% капацитет и масите, които преди бяха с четири стола, сега са само с два. Но прави впечатление, че поведението на клиентелата относно противоепидемичните мерки е много по-добро сега спрямо отварянето след първия локдаун. При първото отваряне хората не искаха да спазват никакви мерки, докато сега не е така. Например, като дойде компания от 10 души, сядат на две маси, а миналата година не се съобразяваха с изискванията. Хората са доволни, че заведенията работят и за да не се стигне до затваряне, се съобразяват с изискванията. Имаше и проверки вечерта от РЗИ и от полицията.

– Има ли сигнали за нарушения от ваши колеги, тъй като в първия ден излязоха доста хора?
– Да, имаше много хора. Но колегите и от други градове дори призоваха в групите да се спазва работното време и към 22,30 ч. да приключват работа. Нищо не можем да направим, освен да апелираме за спазване на мерките, за да няма ръст на заболеваемостта.

– Може ли да се сравни първият работен ден за заведенията с нива от преди извънредното положение?
– Не може да се прави сравнение. Например нашето заведение на столичния бул. „Витоша“ има капацитет от 850 места общо, вчера бяха заети 350, а вечерта стигнаха и 400. Но бизнесът е конструиран за 900 места, съответно и разходите за продукти, персонал, енергия са на база 900 места. Така е за всеки един бизнес, дали ще са 50 маси или повече, разходите са според броя на местата. По-важно е обаче, че отворихме. Вероятно един или два месеца капацитетът ще е на 50%, после постепенно ще се вдига.

– Има ли промяна в консумацията при хората сега спрямо преди пандемията?
– Не виждам някаква промяна, но е и твърде рано да се каже дали нещо е различно. Все пак 1 март беше работен ден, може би 2 и 3 март ще са по-силни, тъй като 3 март е почивен и се очаква хората да плъзнат из градовете заради хубавото време. Обнадеждаващо е, че работим.

– Колко време ви отне подготовката за отваряне и какви разходи са направени, за да заработят заведенията?
– При всеки е строго специфично. Едно заведение, за да отвори, са необходими между 4000 и 40 000 лв. – зависи от обема, предлагането и така нататък. Освен това зависи и дали даден обект е освободил своя персонал, трябва ли да наема нов и прочие. В моя случай ние не освободихме никого, а от 250 човека има само трима напуснали, които си смениха бранша. За мен отварянето беше скъпо, но лесно, защото имаме обучени служители.

– Има много от вашите колеги, които обявиха, че ще отложат отварянето за 8 март.
– Това е свързано донякъде с липса на персонал. Никой не иска първият му работен ден да е 8 март. Когато има такива празници, винаги е по-добре да се отвори 3-4 дни по-рано, защото има адаптивен период и за персонала. Аз вчера го видях – служители, които години са работили в сектора, им беше трудно и се оплакаха, че все едно им е било първи ден на работа.

– Имате ли данни за това колко от заведенията не отвориха на 1 март?
– Това, което знаем, е, че 20 на сто от фирмите няма да отворят повече. Но не е ясно кои са планирали отваряне на по-късен етап. Това е изцяло свързано с набиране на кадри. Защото няма друга логика, тъй като времето е хубаво. Ако беше много студено и няма голям поток от хора, може да се откажеш да отваряш, но при такова време няма причина. Бих казал дори, че на 3 март ще има повече работа, защото хората ще са свободни през целия ден, а на 8-и ще има резервации, но основно за вечерта. Постоянството на потока е от значение за нас, особено в условията, в които се налага да работим, а именно на 50% от капацитета си. Важно е да си нонстоп зает, за да оцелее бизнесът. Но това не може да бъде постигнато в делничен ден.

– Имаше ли резервации и места за 3 и 8 март?
– За 3 март не се правят резервации, а за 8 март зависи от политиката на съответния собственик на бизнеса. За себе си мога да кажа, че за 8 март са обявени около 50-60% от местата за резервации. Другото се оставя свободно, така че като минават хора по улицата да могат да седнат. Много зависи от мястото на заведението, дали има достъп с кола или е в пешеходна зона. Към този момент ще пуснем около 150 места за резервация. Останалите ще ги оставим свободни за хората, които минават. Защото на „Витошка“ потокът е много голям. Ако обаче съм в друг краен район, ще гледам тези места да ги запълня, тъй като едва ли ще има много разхождащи се.

– Какви са очакванията ви за бъдеще, има ли притеснения, че пак ще ви затворят?
– Не мислим в тази посока, не мисля, че ще бъдем затворени. По-скоро, ако нещо по-фатално стане, ще ни ограничат да работим само на открито, както беше през май.

– А какво мислите за ваксинирането на служители и поставяне на стикери на заведения, в които персоналът е с имунизация?
– Не, това не стои на дневен ред, това беше предложение, което масово се отхвърля заради дискриминация в Европа. Това, което правим от асоциацията, е да събираме от нашите членове списъци с работещите хора, които искат да се ваксинират. След това тези списъци се подават към Министерството на туризма и те ще бъдат подадени към здравното министерство.

– Колко от служителите искат да се ваксинират?
– От нашата асоциация сме подали искане за 60,000 ваксини, които са за 30 000 души, които са желаещи. Осъзнаваме, че явно това е пътят към връщане към нормалния живот, но това трябва да става доброволно. Да няма дискриминация за тези, които не са се ваксинирали, да не им се отнемат права.

– Колко фирми са се възползвали от мерките на държавата за подкрепа на бизнеса?
– Трябва да кажа, че срещнахме огромно съдействие от министрите на икономиката, на социалната политика и от премиера. Мярката за подкрепа с оборотни средства е много добра, но е малко тромава. Но това се дължи на факта, че НАП от приходна агенция се превърна в разплащателна, което е пълна трансформация. Другото е, че ние като бизнес не работим с помощи и еврофондове и много от подадената документация е сгрешена, което води до връщане, преглеждане и отново подаване и съответно процесът се бави. Но е голяма помощ за нас.

– Каква част от бизнеса се е възползвал от мярката на НАП?
– От подадените заявления около 6000 фирми са от нашия бранш, които имат между 12 и 15 хиляди обекта. Ако сметнем, че има 23,000 заведения в България, от тях близо 5000 са летни обекти, които са недопустими за кандидатстване, тъй като не са затваряни, още около 4000-5000 са в хотели и не са засегнати от мерките, може да се каже, че близо 90 на сто от засегнатите са кандидатствали.

– Има ли такива, които са кандидатствали за помощи, но няма да отворят?
– Тази справка може да дойде само от НАП. Мисля, че условието за кандидатстване е след това да се работи три месеца. Тези, които са приключили с бизнеса, не са се възползвали от помощите, отпускани от държавата.

– По време на пандемията сключихте споразумение с правителството да ви се намали ДДС на 9 на сто, но поехте отговорност да осигурявате заетите в сектора на минимум 800 лева. Преди седмици обаче се появи предложение за въвеждане на нови професии в туризма, а именно помощник-сервитьор и барман, които обаче да се осигуряват на минималната заплата. Това звучи малко като начин за заобикаляне на отговорностите.
– Това предложение дойде от хотелиерската асоциация, но е много нелогично, като се има предвид, че съществуват такива длъжности. Но е много ясно казано, че помощниците не може да са повече от основния персонал. Например, ако имаш четирима бармани, назначени в заведението, може един от тях да е помощник. Няма как да имаш трима помощници и един барман, каквато е идеята на хотелиерската асоциация. Нашата идея е да изсветляваме бранша, за това вдигнахме праговете за осигуряване.

– Каква е ситуацията с нощните заведения, които трябва да отворят на 1 април?
– За последната една година ресторанти и заведения са работили 6 месеца, а нощните 3 месеца. Ситуацията е трагична. Само тези помощи ги държат над водата, защото много месеци те не работят и при тях основният проблем ще бъде с персонала. Хората просто се реализираха на други места. Но в началото на май ще има оценка колко са оцелели.

– Ще се вдигнат ли цените в заведенията?
– Когато намалиха ДДС, хората очакваха и цените да паднат. Това обаче е икономическа мярка за спасяване на сектора. Не би било адекватно да се повишават цените сега, защото това би имало негативен ефект за възстановяване. На фона на помощите, които се предоставиха от държавата, и на по-ниските данъци не би било удачно.