Поли Карастоянова: Инвестициите на държавата в туризма трябва да се увеличат
26.03.2018Голяма част от българите, които ходят на море в Гърция, ходят на различни почивки в България и ние не трябва да се притесняваме от това, че близо милион наши сънародници избират да отидат в Гърция на море. Не може да се говори за паритет между българските туристи в Гърция и гръцките у нас, както твърди министърът на туризма, каза в студиото на „България сутрин“ на Bulgaria On Air на 26 март 2018 г. доц. Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма и председател на Контролния съвет на сдружение Национален борд по туризъм (НБТ).
Преди дни министърът на туризма Николина Ангелкова каза, че страната ни става все по-конкурентна дестинация и бройката между разменените туристи между Гърция и България е почти равнопоставена.
Драганов обаче цитира последни данни на НСИ, според които 1,3 милиона българи са отишли в южната ни съседка, а 1,2 милиона гърци са влезли в България, но това са общо посещения. Иначе около 950 хиляди са българските туристи в Гърция, защото 400 хиляди работят там. Докато ситуацията с гърците у нас е по-различна – само около 450 хиляди гърци идват с цел туризъм, повечето идват по бизнес. Като разходи нещата също са несравними – българите харчат двойно повече в Гърция – около 320 млн. лева, докато гърците харчат около 180 млн. лева, посочи доц. Драганов.
„Нямаме статистиката вътрешната, тя е доста невярна по отношение на пътуващите българи“, подчерта доц. Драганов. Той обясни, че никой никога не е броил българите, които посещават родното черноморие, нито колко нощуват или харчат.
Едва 10 на сто от всички гръцки туристи идват у нас за морски туризъм, каза още доц. Драганов. Ние нямаме организирани пътувания на гърци към българското Черноморие, както имат Германия, Русия и други, допълни той. Гърците предпочитат България по-скоро по други поводи – например за Великден и Гергьовден, допълни той.
Полина Карастоянова, изпълнителен директор на НБТ обясни, че тези близо милион българи, които пътуват в Гърция не са всъщност загуба за родния туристически бранш.
„Това всъщност е прекрасна възможност. Нашият фокус трябва да бъде да качим ръста на чуждестранните туристи“, категорична беше г-жа Карастоянова.
Тя подчерта също, че трябва и инвестициите на държавата в туризма да се увеличат, а също и бюджетът на министерството. Карастоянова аргументира това с факта, че туристическият бранш дава сериозен процент от Брутния вътрешен продукт на страната.
Журналистът Крум Савов пък заяви, че според личните му наблюдения има два мита, които битуват сред българите за морето в Гърция.
Първият е, че почивката там излиза по-евтино от тази на родното черноморие, а вторият е климатът на южната ни съседка, който според него не позволява дълго стоене на плажа, както у нас.
„Това е една мода и една мания непременно да демонстрираме някакво благополучие или някакъв модернизъм“, каза той.
Савов беше категоричен, че по негови наблюдения дори персоналът по нашето море предпочита българските туристи. По думите му в нашите курорти българите се чувстват „на гости“, а чуждестранните туристи се чувстват „у дома“.