павилион проект на павилион
Източник и снимка: Министерство на туризма

Павилиони с единна визия ще заменят сергиите по Слънчев бряг

Уличната търговия в „Слънчев бряг-изток“ ще бъде преустановена още това лято и модерни павилиони с единна визия ще предлагат стоки на туристите. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова на пресконференция за представяне на проекта за визия на преместваемите обекти в зона изток на курортния комплекс. Тя подчерта, че тротоарните сергии ще бъдат премахнати и ще се упражнява изключително завишен контрол върху тази дейност. Нещо повече – в договорите за наем, които „Слънчев бряг“ АД подписва за преместваемите обекти, ще се включва клауза, според която при 3 нарушения за такива „разхождащи се щендери“ договорът да се прекратява, поясни министърът.

Монтирането на новите обекти ще започне веднага след одобряване на схемата за разполагането им и когато времето позволи, но преди да бъдат преустановени строително-монтажните дейности в курорта. Целта на проекта е да се създаде единна визия на тази част от Слънчев бряг, която е под управлението на акционерното дружество, както и за морските плажове, а след време може да стане факт и за цялата му територия. Това е цел, по която министерството работи още от създаването си през 2014 г. Темата е коментирана при всички срещи с представителите на бранша, особено с тези, които са свързани с летния туризъм, подчерта министър Ангелкова.

Идейният проект е съобразен с действащото законодателство и фактическата обстановка на място. Министър Ангелкова поясни, че се водят предварителни разговори с кмета на Община Несебър и ако този проект бъде припознат, той може да важи и за територията на целия курорт „Слънчев бряг“, а не само за зона изток, и не само за територията със собственост на „Слънчев бряг“ АД.

Арх. Искра Джахова, ръководител на работната група, която работи по проекта за идейната визия от септември м.г., съобщи, че павилионите ще са решени в синьо и бяло като типични летни цветове, и представи материалите, от които ще са разработени. Те са устойчиви на въздействието на морския въздух и вятъра. Ще са така конструирани, че да не позволяват да се предлага търговия извън тях, а позициите им ще са на места, които не пречат на туристите, пешеходците и колите.

Всичко е съобразено със законодателството, наредба номер 10 на Община Несебър, фактическата обстановка на място, правени са обходи с изпълнителния директор на „Слънчев бряг“ АД Златко Димитров, за да се избере тази визия и най-подходящия проект да разполагането им, допълни министър Ангелкова. Тя съобщи, че концесионерите на морски плажове сами ще реализират тази визия според договорите, което са сключили. Обектите, които са в заварено положение, също ще бъдат сменени след приключване на договорите им.

Особено невралгично място в „Слънчев бряг-изток“ е крайбрежната алея, там има преплитане на собственост както на частни имоти, така и на държавното дружество като инфраструктура и на територията на плажа, каза още министър Ангелкова. Тя припомни, че поради изключително драстични нарушения през 2016 г. бе прекратена от нея концесията на плаж „Слънчев бряг-север“, където основното нарушение бе свързано с надвишаване на одобрената от министерството квадратура за разполагаеми обекти с почти 8 хил. кв. м. Новите наематели трябваше да премахнат доброволно всички обекти в нарушение и към днешна дата това е факт, поясни министърът.

Изпълнителният директор на „Слънчев бряг“ АД Златко Димитров съобщи, че в схемата ще бъдат заложени не само търговски обекти, но и места за атракциони – велорикши, детски кътове, места за триколки и други, като разположението им ще бъде съгласувано с институциите и граничещите частни собственици.

Министърът на туризма отчете също, че 2017 г. е била изключително успешна за българския туризъм. Само за първите 11 месеца имахме близо 8,5 млн. чуждестранни туристи и ръст от 7%. „Слънчев бряг“ заема най-голям дял от тази статистика. Над 5 млн. нощувки са реализирани в курорта, а приходите само от нощувки са близо 260 млн. лв. Общо приходите от нощувки и всички други дейности, свързани пряко и непряко с туризма в курорта, могат да се определят приблизително на 1 млрд. лв., заключи Николина Ангелкова.