туристическо лого на България туристическо лого на България
Снимка: МТИзточник: БТА

Парламентарната комисия по туризъм прие на първо четене законопроект, свързан с националните курорти

Ресорната парламентарна комисия прие на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, внесен от Любен Дилов (ПГ ГЕРБ-СДС) и група народни представители на 2 август 2024 г.

С предложения проектозакон се цели да продължим създаването на правна рамка на термина национален туристически курорт, каквато не съществува, посочи Любен Дилов. Ние смятаме, че системното място за подготовката и за обявяването на един курорт за национален е в Министерството на туризма, посочи той и допълни, че решението за това е на Министерския съвет. Смятаме, че е това е много добра първа стъпка и призовавам да го подкрепите, с възможността, в максимален срок след това да правим корекции и бележки по него, каза Дилов.

Служебният министър на туризма Евтим Милошев представи становището на ведомството по проектозакона, в което се изразява принципната и по същество подкрепа за предложените промени, касаещи въвеждането в Закона за туризма на критерии, на които следва да отговарят националните курорти и курортите от националното значение. Предложените текстове очертават детайлизирана правна уредба по отношение на приложимите критерии и изискванията към националните курорти, посочи министърът. Той напомни, че по сегашните разпоредби на закона министърът на туризма, съвместно с министъра на здравеопазването разработва и внася за приемане от Министерския съвет наредба, в която се посочват критериите за определяне на националните курорти и реда за тяхното обявяване. До настоящия такава наредба не е приета поради неяснота на съществуващите разпоредби в Закона за туризма. Първият безуспешен опит за изготвяне на подобна наредба е бил през 2020 година, отбеляза министърът. Той съобщи, че е назначил Междуведомствена работна група за изготвяне на промени в Закона за туризма по същия въпрос, но обсъжданият днес в комисия проектозакон е бил внесен преди изтичането на срока на действие на работната група.

По представения проектозакон министърът заяви, че е нужно, че следва да се прецизират някои правни термини и правни техники и да се отстранят несъответствия с националното законодателство. По същество и в цялост Министерството на туризма застава зад внесения законопроект, обобщи министърът.

Свои становища представиха Стойчо Баненски, кмет на Банско, и Емил Минчев, член на Управителния съвет на „Златни пясъци“ АД.

Кметът на Банско заяви подкрепата си за законодателните промени, които да внесат критерии за определено на това какво е национален курорт. Всички знаете къде е Банско, какво прави всяко едно общинско ръководство през последните години за развитието на града и за популяризирането на България. Както аз, общинските съвети, хората от Банско, мислим, че не е редно Юндола, Говедарци да бъдат преди нас като национален курорт, а ние да бъдем просто курорт от местно значение, каза Баненски и изтъкна, че до август в Банско са направени 1 милион нощувки. Искаме да има критерии, ние да заемем своето нужно място сред курортите в България, защото когато представяме държавата пред света, искаме и ние да бъдем представени и оценени от държавата, заяви кметът на Банско.

Емил Минчев каза, че в становището на курорта преобладават възраженията срещу проекта за изменение на Закона за туризма и те са базирани най-вече на отношенията на курорта с общинската администрация и проблемите, които възникват от това, а не толкова с централната администрация. По отношение на предложените в проектозакона критерии за обявяването на националните курорти Минчев каза, че те са спорни. Освен това в законопроекта се казва, че липсата на един елемент от критериите може да бъде основание за отнемане на статута „национален курорт“, допълни той и посочи, че настоящото законово определение съдържа достатъчни критерии за обявяване на даден курорт за национален. Минчев каза, че сред основните проблеми за трите големи морски курорта е липсата на уредба на въпроса, свързан с поддържането на общата туристическа инфраструктура. Друг важен за момент е свързан с курортния данък и изразходването на постъпленията от него за тази инфраструктура. Затова е много важно в Закона за туризма в връзка с уреждането на статута националните курорти да се променят отношенията, които касаят разходването на постъпленията от курортния данък, каза Минчев и съобщи, че към становището на „Златни пясъци“ е приложен и законопроект в тази връзка. Проблем има и от това, че по закон сега 50 на сто от концесионната такса за плажовете постъпва в общините. В община Варна нищо не се случва с тази част от концесионната такса по отношение на инфраструктурата, свързана с двата национални курорта „Св. св. Константин Елена“ и „Златни Пясъци“, каза Минчев.

От дружеството поискаха при уреждането на законодателството за националните курорти да бъде обмислен и въпросът с осигуряването на охраната на обществения ред, противопожарната охрана и здравеопазването. Тези дейности могат да бъдат осигурени единствено от държавата или от общината, каза Минчев.

В проектозакона се посочва, че обявяването на национален курорт се извършва чрез провеждане на процедура, в която заявителят подава заявление по образец до министъра на туризма. Със заповед на ресорния министър се назначава комисия за обявяване на национален курорт, провежда се съответната процедура, националният курорт се обявява с решение на Министерския съвет. Също с решение на МС става заличаването на национален курорт при наличието на основанията по този закон, се посочва в проекта на нормативен акт.

Целите, които следва да се постигнат с обявяването на национален курорт, са: устойчиво развитие на туризма, популяризиране на дестинацията, планиране на разходи за подобряване на предлаганите туристически дейности, общински обекти, услуги и продукти в националния курорт от общинския съвет и др.

Критериите, на които следва да отговарят националните курорти, за да бъдат обявени за такива, са: наличие на туристически забележителности и туристически обекти; да осигурява туристически продукти, позволяващи ефективната им експлоатация от потенциални туристически потоци; да е доказана туристическа дестинация, в която се предоставят основни и допълнителни туристически услуги; да има създадена ефективна организация за спазване на обществения ред и сигурността и осигурено медицинско обслужване в общината; да има инженерна, информационна и туристическа инфраструктура на национален курорт; да има осигурена възможност за избор в широк обхват на ценови нива за основни и допълнителни туристически услуги, като ценовите категории започват от най-достъпните; да е снабден с транспортни връзки от и до населени места, в които има летище, обслужващо международни полети, автогара или железопътна гара; да има наличие на аптека на територията на общината.