
Обръщение на Зам.-председателя на Националния борд по туризъм д-р Мартин Захариев към членовете на НБТ
18.01.2021Уважаеми колеги,
Дами и Господа,
за много години, бъдете здрави & COVID FREE!!!
Изпратихме 2020 година в lockdawn и посрещнахме, 2021 година в knockdown. Комбинацията от двете води до double knockdown, което за бизнеса (особено туризма) би имало ефекта knockout. В този случай „мачът свършва“! В бокса. Не и за НАС!
Туризма засега остава жилав, но пребит. Силно се надявам да сме далеч от края на мача, но няма въздух. Ако има притеснения, обаче, че мача е загубен с double knockdawn, е време да променим правилата и/или да сменим „съдията“… на мача, за да вземем глътка въздух преди новия рунд…
Това, колко успешно е едно управление, се разбира най-вече по време на криза. Предложените фискални, монетарни и социални мерки имаха противоречиво, колебливо и незадоволително въздействие за хотелиерите и ресторантьорите, (особено мерките 60/40 и 80/20). Маркетингът на дестинацията на национално ниво беше закъснял и катастрофален, ваучърната програма – „ялова“, никакви отстъпки за комуналните разходи (данък сгради, такса смет), липса на мониторинг на данни в реално време за търсене и изготвяне на проучвания и прогнози, пълна административна несъстоятелност на ресорното министерство, мога да изброявам още много, но защо? Основно предизвикателство в прилагането на мерките, беше необходимостта да се гарантира, че подкрепата достига до „реалната икономика“ и е достъпна за бизнеса и семействата по прост и ефективен начин. Да, ама Не! Колко много пропуснати възможности, колко много пропуснати ползи, а накрая всичко се мери в пари! НБТ е бизнес организация и си бори за бизнес интереси, а не за свободата на словото.
Липсваше, и все още липсва, цялостен правителствен подход (координация между съответните министерства като тези на икономиката и финансите, министерствата на здравеопазването, министерствата на труда, министерствата на външните работи, министерствата на транспорта, министерствата на туризма и др.), на механизми за управление за осигуряване на хоризонтално и вертикално сътрудничество (национални, регионални и местни), както и публично-частните партньорства, които са от решаващо значение по време на криза, но не бяха приложени никъде.
В условията на пандемия, „Спасението на давещите се, НЕ е дело на самите давещи се“ (по Илф-Петров). Спасението се очертава да е общо дело, но с индивидуални усилия!
Така го виждаме ние в НБТ, даже го виждаме и по-напред, и след 4 април 2021 г. – избори, ново правителство, нов министър.
Защото – Ние сме НИЕ – НАЦИОНАЛНИЯТ БОРД ПО ТУРИЗЪМ!
През изминалата година администрацията на Борда положи неимоверни усилия, за да отстоява интересите на сектора и членовете си. Къде успешно, къде, не до там, но трудно се говори с „радиоточка“. Пандемията промени много дейности и сектори, но никъде те не са толкова ускорени, видими и преки, колкото в туризма, пораженията също. Новото: масовите дестинации ще се избягват, конферентният и конгресният туризъм са на stand by, бизнес пътуванията се отлагат, само при крайна необходимост, мегапроявите няма да са атрактивни за пътуващите. Засега не е ясно, дали епидемията ще успее да разбие трайно хегемонията на масовия туризъм и да промени модела в световен мащаб. Ще има глобални стандарти за сигурност, вероятно не-ваксинираните няма да могат да пътуват задгранично и ред други изненади. Със сигурност обаче, поне в близките две години, бутикови, устойчиви и алтернативни туристически продукти и дестинации ще се радват на голямо търсене. Новият хит ще са заниманията на открито, къщите за гости, малките хотели, а вътрешният туризъм се очертава да бъде спасителния генератор за cash flow. Безспорен ефект от кризата е намаляването/сгромолясването на външния туризъм, което при добра и ефективна информационна кампания би могло да се обърне в позитив за популяризиране на вътрешния туризъм сред групи, които принципно предпочитат Гърция и Турция за своите почивки.
Исторически туризмът, по данни на НСИ и БНБ, констатира, че приходите са между 75-80% от входящ туризъм, и само 20-25 % от вътрешен такъв. Според мнозина хотелиери и туроператори именно българските туристи са тези, които спасиха летния сезон 2020 по нашето Черноморие, което и вярно донякоде, но не съвсем. Само че, когато пазарният дял на вътрешния туризъм не надхвърля 1/4 от общия оборот, то дори и той да се удвои, пак не може да компенсира загубите. Проста аритметика. Още повече, като добавите и факта, че имаше забрана за вътрешните пътувания през април и май в пика на пандемията. 9-те милиона чуждестранни туристи от 2019 г. няма да ги има. Предстои най-голямата промяна в историята на българския туризъм от 1948 г. насам и ние сме само в началото на процеса.
Историята е любопитна: Виновник България да започне да развива туризъм е Клемент Готвалд – председател на чешката комунистическа партия и министър-председател на Чехия. До 1947 година електроцентралите и захарните заводи в България са били чешки, но Георги Димитров ги национализира. Готвалд му казва, че иска компенсации, а България няма пари, с които да плати. Тогава Готвалд предлага, вместо с пари, дългът да бъде изплатен с почивки на хора от чешката интелигенция по българското Черноморие. Той се опасявал, че ако пусне чехите на Далматинския бряг, където са свикнали да ходят, ще избягат и няма да се върнат. Затова поискал да идват на почивка в България. Обсъждат въпроса със Съветския съюз и получават разрешение. На 6 януари 1948 година излиза постановление за създаването на „Балкантурист“ като наследник на съществувалото дотогава пътническо бюро „Балкан“. 73 години по-късно, което си е един човешки живот, всяко едно от десет работни места в България е свързано с туризма. Последните две десетилетия осигуриха закономерно хотелския разцвет, солидни приходи, свеж инвестиционен интерес и България стана дестинация, даже си има вече и Министерство.
2021. А сега накъде? Никой не казва. UNWTO и СЗО продължават да бълват бланкетни документи без конкретна практическа стойност, защото всяка държава решава проблемите си сама. За всички е ясно, че доверието ще е новата валута, а дигиталните канали за маркетинг ще станат най-ефективната комуникация занапред. Това ще е новата реалност, базирана на нови технологии и иновации, и битка за вниманието на ВСЕКИ турист и максимално удовлетворяване на усещането за преживяване, добри цени за добра услуга.
НИЕ в Борда и ВИЕ на терен ще трябва да се адаптираме заедно и в движение към новата реалност в инфраструктурата на пътуванията: повече хигиена, отегчителни здравни протоколи, персонализиран транспорт, повече онлайн и безконтактни услуги и т.н.
Smart tourism и top service!
НИЕ имаме „топките“ за тази промяна, защото НБТ има самочувствието да представява най-голямата, най-професионалната, най-устойчивата и можеща част от индустрията.
Искам персонално да благодаря на всеки от Вас за проявената активност в Сдружението през изминалата тежка година и за коректното и своевременно заплащане на дължимия членски внос. НБТ е на фронта от 2006 г.
И понеже „Гладна кокошка, просо сънува“ внесохме в Министерството проектобюджет, със скандалните 240 милиона лева за туризма по Плана за възстановяване и устойчивост. Да видим Правителството брои ли ни за нещо, когато твърди, че туризмът (и свързаните индустрии) са 12% от БВП на страната. Към момента „туризмът“, в работната фаза (към 15 януари 2021 г.) не присъства в този план, чийто размер надхвърля 12 милиарда лева. Затова пък за саниране са заделени 6 милиарда…, за метрото още 360 милиона и т.н. Така ще е, докато не създадем със закон Национална туристическа организация, кучето ще лае, а керванът върви… Това е и първостепенна задача през тази година! НБТ подготви и внесе предложение към администрацията за създаване на Национална туристическа организация (по модел Хърватия)! НБТ ще настоява за цялостна ревизия и обществено обсъждане на Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма 2014-2030 и плана за действие към нея (2017 г.), веднага след като 45-то НС успее да избере следващото Правителство на България, ако успее…
Проклятие е да живееш в интересни времена. (по Конфуций)
д-р Мартин Захариев, Зам.-председател на НБТ