Дубровник Dubrovnik
Снимка: Ivan IvankovicИзточник: Investor.bg

Най-масовите туристически дестинации в Европа се борят със свръхпосещаемостта

Най-популярните туристически дестинации в Европа търсят нови начини за справяне с прекомерния наплив от туристи, пише Ройтерс в свой анализ, цитиран от Investor.bg.

Градове като Венеция, Дубровник и Барселона се борят с управлението на тълпите посетители, които ежедневно пристигат с нискотарифните авиокомпании и круизни кораби.

Местните администрации се обръщат към по-нестандартни методи като приложения за смартфони и за споделяне на автомобили, за да се справят с пренаселеността, която започва да пречи не само на местното население, но и на самите туристи.

Около 9% от туристите, участвали в проучване на консултантската компания IPK, заявяват, че пренаселеността е повлияла на качеството на пътуването им през миналата година.

Загрижеността за сигурността в Египет и Турция и увеличаването на евтините полети засилва ръста на чуждестранните посетители в европейските държави. В страни като Испания и Хърватска например ръстът на чуждестранните туристи трайно е над 10% годишно през последните години, показват данни на Световната организация по туризъм.

„Пренаселените дестинации са успешни, но има тънка линия между успеха и провала“, коментира кметът на Дубровник Мато Франкович пред Ройтерс по време на туристическото изложение в Берлин.

Вместо да се опитват да ограничат броя на посетителите, които харчат пари за хотели, храна и сувенири, градовете търсят начини да насочат туристическите потоци далеч от най-популярните атракции. Дубровник например цели да подготви приложение за смартфон до края на 2018 г. То ще позволява на потребителите да научават кога тесните алеи в стария град са претъпкани от хора и ще предлага алтернативни гледки извън стените на града.

Планира се и скорошно тестване на схема за споделяне на автомобили, така че туристите да изследват и околните райони.

Барселона работи върху общ маркетингов план с района около града, за да накара туристите да се отправят отвъд най-известните места. „Самият град Барселона е малък, но дестинацията Барселона с районите извън града предлага много атракции“, казва директорът по туризъм в местната администрация Жоан Торейа Рене.

Дори и Ню Йорк започва кампания за насърчаване на туристите да посещават и кварталите на града извън Манхатън и статуята на свободата. Градът се опитва и да примами повече посетители извън пиковите за града периоди, като предлага разнообразни събития.

Процъфтяващата круизна индустрия е едно от най-големите предизвикателства в някои градове. В Дубровник многобройните круизни кораби често докарват хиляди хора в рамките на ден, което води до прекомерен шум и пренаселеност на улиците на града.

Местните власти се опитват да намалят броя на круизните кораби, както и да гарантират, че пристиганията се разпределят равномерно през цялата седмица.

Венеция също състави нови правила, според които големите круизни кораби ще трябва да акостират на индустриалното пристанище на Маргера, вместо да се приближават до площад „Сан Марко“.

Някои туристически компании също играят роля в борбата срещу свръхпосещаемостта. Ctrip, най-голямата онлайн туристическа агенция в Китай, използва данни, за да предвиди кои дестинации могат да бъдат пренаселени и скъпи. Тя предлага на своите клиенти алтернативи, които обикновено са в периоди на по-малко търсене.

„Потребителите харесват това, защото получават най-добрата стойност от пътуването си. На авиокомпаниите това също им допада, защото могат да си разпределят по-добре пасажерите и не работят със свръхкапацитет“, пояснява Джейн Джи Сун, изпълнителен директор на компанията.

Airbnb, критикуван за влиянието си върху местните жилища в популярни туристически градове, пък предлага на такива места и селски имоти, често в райони, където няма хотели.

„Туризмът ще расте, а чрез разпространението му върху по-голяма площ може да сведе до минимум негативното въздействие“, посочва съоснователят и главен изпълнителен директор Нейтън Блечарчич в интервю.

Световната организация по туризма работи с университетите по проблема със свръхпосещаемостта от туристи. Организацията планира да публикува препоръки след няколко месеца относно начина, по който дестинациите могат да се справят с прекомерните потоци от хора. „Има нужда от баланс между растеж, устойчивост и популяризиране на дестинациите“, казва главният й секретар Зураб Пололикашвили.

Глория Гевара, президент и главен изпълнителен директор на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC), допълва, че дестинациите трябва да планират в дългосрочен план и да създадат инфраструктура, която да им позволява да насочват туристическите потоци, за да се стимулират местните икономики и да не се стига до претоварване на „горещите“ точки.

„В крайна сметка туризмът създава работни места, създава благополучие и намалява бедността. Ползите обаче трябва да бъдат за всички“, казва тя.

WTTC и консултантската компания McKinsey планират да работят с шест града, за да изпробват различни тактики за борба с пренаселеността.