Министър Ангелкова: Винено-кулинарните маршрути минават през близо 50 общини и включват над 100 туристически обекта
25.10.2017Министърът на туризма Николина Ангелкова даде обстойно интервю за предаването „Това е България“ на радио „Фокус“ на 25 октомври 2017 г. относно проекта „Сподели България“.
Министър Ангелкова, каква е основната цел на проекта „Сподели България“, който представите съвместно със земеделското министерство?
Николина Ангелкова: Съвместният проект „Сподели България“, който правим с Министерство на земеделието, храните и горите, има за цел да предложи на вниманието всички 12 винено-кулинарни маршрута. Целта е, разбира се, те да бъдат включени в туристическия продукт на страната и по този начин да бъдат част от цялостното преживяване на туристите. Знаете, че България има дългогодишен опит в производството на вино, то е станало част от културата на нашия народ, и също така имаме изключително добри и разнообразни кулинарни традиции. Заедно с това ние сме включили и културно-исторически, природни и географски забележителности, така че да можем наистина да представим максимално богатствата на нашата страна през районите, през които минават тези дестинации. Те минават през близо 50 общини и над 100 туристически обекта са включени в тях, като всеки един от маршрутите представя традиционните винени напитки и традиционната кухня за региона.
Към кой туристически пазар е обърнат преди всичко проектът, чуждестранни или български туристи цели да привлича?
Николина Ангелкова: Като цяло сме обърнали продукта и към чуждестранния турист, и към българския, защото е много важно и ние самите като българи да познаваме традициите и спецификите на отделните райони в България. Така че таргет групата е и към чуждестранни, и към български туристи. Разбира се, днес дискусията беше първа и това е началото на проекта, предстоят още около 6 кръгли маси, на които заедно с представителите на туристическия, земеделския бранш, неправителствения сектор, общините, ще обсъдим в детайли тази база от 12 кулинарни дестинации, която днес предложихме, за да можем да ги надградим и да ги финализираме. Целта ни е в средата на 2918 година да представим един завършен продукт, след това той ще се дегитализира и съответно ще има възможност да се информират хората за него, както от официалния сайт на Министерството на туризма и на Министерството на земеделието, храните и горите, така ще го включим и в българския туристически портал bulgariatravel, също така ще бъдат включени тези дестинации и в приложението, което Министерството на туризма стартира миналата година – „Аз обичам България“.
Кога да очакваме да бъдат обявени конкретните дестинации по проекта?
Николина Ангелкова: Конкретните дестинации по проекта вече се обявиха, като примерни такива, но разбира се, пак казвам, те ще бъдат надградени. Това са долината на Струма, долината на Места, Западна Тракия, Розовата долина, Източна Тракия, Сакар, Източните Родопи, Южно Черноморие, Добруджа и Северното Черноморие, Мизия и стари столици. Така че ние направихме кратко представяне на всяка една от тези примерни винено-кулинарни дестинации съответно с туристическите забележителности, които са характерни за нея, както и виното и съответно кулинарните традиции и местните гозби. Надявам се, както казах, след преминаването на тези кръгли маси, 6 на брой, които ще проведем в цялата страна, да имаме наистина много по-голямо надграждане на тази база, която дадохме днес. И, както казах, следващата година да можем да финализираме успешно проекта и да стартираме неговото промотиране.
Имате ли вече впечатление как кметовете на общините приемат тази идея, тъй като част от тях ще бъдат домакини на въпросните дестинации?
Николина Ангелкова: Точно така. Кметовете приемат проекта изключително положително. Днес на срещата беше кметът на Банско, на Ямбол, на Пещера, на Копривщица. Всички те са изключително доволни от факта, че през територията на общините, които те управляват, минават винено- кулинарните маршрути, защото това е допълнителна помощ към усилията, които те полагат за промотиране на своята община като туристическа дестинация. И не само, това сигурно ще подпомогне и местната икономика и ще насърчи местното производство. Неслучайно правим съвместно тези дестинации с Министерството на земеделието, храните и горите, за да насърчим както винопроизводството допълнително, така и производството на местни традиционни деликатеси, а и разбира се, като цяло на местната кухня.
Предполагам, че в бъдещата реализация на тези дестинации много ще разчитате на бизнеса, на браншовите организации. Очаквате ли идеи и от тях по дестинациите?
Николина Ангелкова: Да, очакваме предложения от всички. Днес на първата кръгла маса имаше много добри предложения и от страна на доцент Соня Алексиева, тоест разчитаме много и на университетите, и на професионалните гимназии по туризъм. Всяка една идея, било тя от професори, преподаватели, било от студенти, представители на бранша, винаги е добре дошла, защото за нас е много важно крайният продукт, който ще получим живот и здраве 2018 година, наистина да бъде такъв, че да представя достойно всички традиции, производство и туристически забележителности, които България има.
У нас, когато говорим за туризъм предимно имаме предвид море или планина. По-малко познаваме възможностите на културния, на винения туризъм. Имате ли впечатления в каква степен чуждестранните туристи проявяват интерес към този вид туризъм?
Николина Ангелкова: Като цяло, да. Морският туризъм е водещ, разбира се, в България по отношение на избор за вид туризъм, може би около 70% от туристите, които посещават нашата страна, идват заради слънце и море, около 20% идват за зимен туризъм и останалите проценти се разпределят между другите видове туризъм. Но да не забравяме, че напоследък все по-често туристите комбинират отделните видове маршрути. Например 11% от туристите, които посещават дадена дестинация в световен мащаб, избират културно-историческия туризъм като водещ мотив.
Голяма част, над 30-40%, които избират дадена дестинация с основен продукт зима или море, лято, съответно винаги се интересуват и от традиционната кухня, тоест и от вино и гурме туризма, които се предлагат в дадена дестинация. Неизменно те са винаги съпътстващ мотив. И ние затова сме разработили тези дестинации, именно за да улесним допълнително усилията, които полага бизнесът, които полага всяка една община, така че да промотира с какво разполага даденият район по отношение на винопроизводство, характерна кухня за региона, туристически забележителности.
Да разбираме ли, министър Ангелкова, че с този проект и Министерството на туризма, и Министерството на земеделието, целят да привлекат туристи във вътрешността на страната и да покажат едно по-малко познато лице на страната ни?
Николина Ангелкова: Точно така, именно това е основната цел на този проект – да насочим туристите към вътрешността на страната, да насочим туристите към крилата на сезона, така че наистина България да бъде една предпочитана дестинация – дестинация на четири сезона, каквито са огромните възможности, които нашата страна има.
И, понеже говорим за чуждестранни туристи, какви са тенденциите по отношение на техния интерес през последните месеци към страната ни?
Николина Ангелкова: Като цяло ние наблюдаваме поредна година на възход по отношение на интереса и реализираните туристически посещения в нашата страна. За първите 8 месеца на годината имаме над 6 500 000 чуждестранни туристи, които са посетили България, което е ръст с над 8%.
Само за летния туристически сезон имаме над 4 300 000 туристи. Като на база на данните, които имаме в момента, очакваме за периода юни, юли, август, септември, да имаме над 5 300 000 туристи, което отново е ръст около 6%, което показва една изключително устойчива тенденция. Но не само това, важното е, че ръстът на приходите значително изпреварва ръста на чуждестранните туристи. За първите 8 месеца на годината имаме над 5 милиарда и 200 милиона лева реализирани в сектор „Туризъм“ от чуждестранни туристи, като само за трите активни летни месеца – юни, юли и август, те са над 3 милиарда и 700 милиона лева, което е ръст с 8% за трите летни месеца, а 10% за първите 8 месеца. Което показва, че България все по-често започва да се избира като дестинация, която предлага качество.