Ангелкова в Полша министър Ангелкова на българо-полски бизнес форум във Варшава
Източник и снимка: Министерство на туризма

Министър Ангелкова на двудневна визита в Полша

Министърът на туризма Николина Ангелкова направи работно посещение във Варшава, придружавана от българска делегация, в която влизат кметове на няколко общини и представители на туристическия бизнес.

През първия ден от визитата си министърът разговаря с председателя на Полската туристическа организация д-р Роберт Анджейчик, а н автория откри българо-полски бизнес форум във Варшава.

Възможностите за развитие на добрите ни взаимоотношения в туризма включват намерение да открием в Полша национално туристическо представителство на България към посолството ни във Варшава. Досега страната ни има две такива представителства зад граница – в Германия и в Русия. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с д-р Роберт Анджейчик, председател на Полската туристическа организация и вицепрезидент на Европейската комисия за пътуване. Министърът е на работно посещение във Варшава и води българска делегация с представители на туристическия бизнес и кметове на общини, които ще обменят информация.

Полша е много важен пазар за българския туризъм и двете страни поддържат традиционно добри междуправителствени и бизнес отношения, каза тя и подчерта, че през последните две години посещенията на полски туристи у нас нарастват. През 2019 г. посрещнахме близо 421 хил. полски туристи и страната заема девета позиция в класацията за входящ туризъм. Също през миналата година над 76 хил. български граждани са посетили Полша с цел туризъм, което е увеличение от над 3% спрямо рекордната за сектора 2018-а. В този обмен има все още много неизползвани възможности и сме готови да ги развиваме, стана ясно от думите й. Полските гости избират предимно опциите за летни/морски ваканции, но България предлага и много други конкурентни възможности за културно-исторически, балнео- и СПА, зимен, голф, кулинарен и още много видове туризъм.

Министър Ангелкова обърна внимание върху конкретни идеи за насърчаване на двустранни срещи между туроператори и представители на бизнеса. За да стимулираме тази тенденция на сближаване, ще помогне и новият механизъм в подкрепа на организираните пътувания към страната ни. Като начало той предвижда провеждане на маркетингови кампании за летен сезон 2020. Във фокуса на механизма попадат четири пазара – Германия, Великобритания, Русия и страните от Вишеградската четворка, която включва и Полша, поясни министър Ангелкова. Тя изрази надежда, че повече туристи ще предпочетат България и през крилата на летния сезон, включително октомври и ноември. Популяризираме България като целогодишна дестинация за четири сезона и с помощта на блогъри и инфлуенсъри. От социалните мрежи зависи много изборът на дестинация за почивка. Важна е и ролята на бизнеса и местните власти и тук присъстват кметове и туроператори, които ще могат да обменят информация в двустранните си срещи, заяви тя.

Д-р Анджейчик изтъкна, че България е сред предпочитаните дестинации за полските туристи. Имиджът на страната Ви у нас е изключително добър и Ви поздравявам за това, подчерта председателят на Полската туристическа организация. Полският бизнес също залага на сътрудничество с блогъри за вътрешния си пазар. Секторът формира около 6% от БВП на Полша, поясни Роберт Анджейчик. Той съобщи също, че през последните две години са се увеличили броят на туристите и на полетите до страната му от далечни дестинации– САЩ, Израел, Япония, Канада, Южна Корея. България като туристически пазар се развива много добре за поляците, има и натрупани през годините традиции, увери още той.

Далечните пазари имат голям потенциал и също представляват интерес за България, допълни министър Ангелкова. Тя акцентира върху тенденцията да се увеличават комбинираните продукти – традиционните морски и зимен туризъм да се съчетават с различни форми на специализиран – СПА и уелнес, културно-исторически, винено-кулинарен.

Роберт Анджейчик покани министър Ангелкова да участва в туристическия панел през април тази година в Люблин, който ще се състои в рамките на инициативата “Три морета”. Международното събитие ще бъде открито от полския президент и България ще има възможност официално да се презентира като дестинация.

Министър Ангелкова припомни, че България има 7 млн. население, а през 2019-а е приела над 9,3 млн. чуждестранни туристи. От създаването на самостоятелно Министерство на туризма до днес техният брой се е увеличил с над 31 на сто, а отрасълът създава около 12 процента от БВП заедно със свързаните индустрии. Нараства броят на висококатегорийните хотели и интересът към тях, което говори, че страната ни предлага продукт с конкурентни качества за все по-висок клас туристи.

Министър Ангелкова прие с благодарност поканата за форума в Полша и на свой ред отправи предложение към събеседника си за участие във второто издание на международния форум за устойчиви инвестиции в туризма в Слънчев бряг. На него се очакват международни финансови институции, представители на световни хотелиерски вериги, експерти от Европейската комисия и др., обобщи министър Ангелкова.

Твърдо вярвам в потенциала за развитие на туризма и партньорството с Полша в сектора. За последните 5 години и с активната подкрепа на българското правителство страната ни чувствително насърчи отрасъла. През 2019 г. посещенията на чужди туристи у нас са над 9,3 млн., а Полша е сред най-важните пазари за входящ туризъм с деветото си място в тази класация. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова при откриването на българо-полския бизнес форум във Варшава с участието на ръководни експерти в сектора и представители на туристически организации.

Министър Ангелкова очерта значението на туризма като един от приоритетните отрасли за българската икономика, формиращ близо 12% от БВП заедно със свързаните индустрии. Страната ни разполага с прекрасни природни и климатични дадености, които й позволяват да се утвърди като атрактивна дестинация за четири сезона, подчерта тя. България е сред трите водещи държави в Европа по разкрити над 40 хил. артефакта, наследство от поне 7 цивилизации, стана ясно от думите й. Ето защо Министерството на туризма още от създаването си като самостоятелна институция създаде 8 специализирани културно-исторически дестинации. България е много богата също на ресурси за балнео-, СПА и уелнес туризма със своите над 1600 лечебни извора. Създадохме и 7 балнео- и СПА дестинации. Всички те дават разнообразни възможности за комбиниране на морската почивка със СПА и културно-исторически туристически продукти. Много привлекателни за чужденците са и българската кухня, и винопроизводството, посочи министър Ангелкова.

Тя допълни още, че България е известна за поляците предимно със своите морски курорти Албена, Златни пясъци, Слънчев бряг и др., но предлага висококачествени услуги и в редица зимни курорти. Боровец е най старият със своите над 120 години. В Банско – един от най-популярните ни курорти зад граница, много често се организират международни ски състезания за Световната купа и други престижни отличия в зимните спортове. Много търсен е и курортът Пампорово, който е любим на много семейства с деца и начинаещи скиори, информира министърът.

Отношенията ни с Полша в туризма са с добри традиции от години, но има много още какво да развиваме. Тази година, благодарение подкрепата на премиера Борисов и правителството, започна реализацията на важна кампания за прилагане на финансов механизъм, насърчаващ организирания туризъм през летния сезон. В неговия фокус попада и Вишеградската четворка, където водещ пазар е Полша. Освен това ще бъдат реализирани интегрирани кампании с медиамикс за промотиране потенциала на България, ще се организират и посещения на полски журналисти, блогъри, влогъри и инфлуенсъри, за да се запознаят на място с него, поясни министър Ангелкова. Тя представи присъстващите кметове на българските градове Ловеч и Костенец и зам.-кмета на Бяла (Русенско), които подробно могат да информират за развитието на регионалния туризъм и контактите на общините си с полски партньори.

Министър Ангелкова се спря подробно и на предстоящото второ издание на международния форум за устойчиви инвестиции в туризма на Източна Европа, който ще се състои през месец май в курорта Слънчев бряг. Благодаря за този интерес и съм сигурна, че заедно с Европейската комисия ще развиваме възможностите за още по-активно сътрудничество. Европа е сред най-търсените дестинации и през миналата година на целия континент се отчитат над 740 млн. посещения на чужди туристи по данни на Световната организация по туризъм. Българският министър обяви, че за края на 2020 г. се подготвя у нас българо-полски бизнес форум в туризма, на който ще се дискутират подробно тези теми.

Като отговарящ за туризма съм заинтересован да се увеличава туристопотокът с България, каза Анджей Гут-Мостови, държавен секретар в Министерството на развитието на Полша с ресор туризъм. Той благодари на министър Ангелкова за поканата за форума в Слънчев бряг. Полша предлага оферта, която включва градски, здравен, културен и бизнес туризъм. Със сигурност между нашите два славянски народа е много важно сътрудничеството, гледаме към България колко е жива регионалната й култура, заключи държавният секретар.

В рамките на срещата се състояха презентации за българския и за полския туризъм, след което се проведоха b2b срещи между туроператори, представители на курорти и хотелиери, както и с кметове от двете страни.

Министър Ангелкова даде брифинг и за полски медии, обединени в сдружение на журналистите, пишещи за туризма “Гльобтротер”. Те са с богат опит като пътешественици и подробно се интересуваха от видовете туризъм, които България развива.

На форума бе съобщено също, че кметовете на община Костенец Йордан Ангелов и на полската община Сероцк Артур Борковски ще подпишат на 24 април тази година споразумение за сътрудничество.

Министър Ангелкова проведе и работна среща с министъра на развитието на Полша Ядвига Емилевич, на която бяха обсъдени актуални за сектора теми от взаимен интерес. Ядвига Емилевич поздрави гостенката си и нейния екип за постигнатите високи резултати и изказа желание за полско присъствие на форума. Двете демонстрираха готовност на страните си да обсъдят възможността за споразумение с анекс към Спогодбата за сътрудничество в областта на туризма между Народна Република България и Полската Народна Република. Документът е подписан през 1969 г. и се нуждае от актуализация, която ще позволи да се осъвременят двустранните отношения в туризма, бе посочено по време на срещата.

Полският министър на развитието специално благодари на българската страна за навременното и професионално отношение към полските туристи, пребивавали в България при фалита на британския туроператор „Томас Кук“. България остава безспорно една от дестинациите за полските туристи и Слънчев бряг е много популярен, каза още Ядвига Емилевич и акцентира върху значението на авиовръзките, които увеличават многократно възможностите в туризма. Полският министър подкрепи инициативата за откриване на български туристически офис във Варшава и прогнозира, че той ще има голям ефект за надграждане на двустранните контакти. Тя предложи страни като Полша, България, Румъния и др. да не се рекламират само поотделно. Ако предложим региона заедно на далечни пазари, би било много атрактивно в рамките на инициативата “Три морета”, каза още тя. Първата най-лесна стъпка според нея е например да се презентират столиците.

Министър Ангелкова подкрепи идеята и изтъкна значението на съвместните продукти за утвърждаване позициите на двете страни на далечни пазари. Много важно е присъствието ни на полските туристически изложения, където нашите общини нагледно разкриват потенциала си като дестинации. Тя даде пример и с предстоящото подписване през април на споразумение за сътрудничество между българската община Костенец и полската Сероцк.

В двудневната си визита в Полша министър Ангелкова е придружавана от делегация, в която влизат: посланикът ни във Варшава Емил Ялнъзов, ръководителят на СТИВ-Варшава Йордан Драганчев, кметът на Ловеч и на Костенец съответно Корнелия Маринова и Йордан Ангелов, зам.-кметът на Бяла Атанас Ангелов, управителят на Албена АД Красимира Стоянова, Светлана Вуйчик – съдружник в Севе Травел ООД, Росица Костадинова – авиационен маркетинг във Фрапорт Туин Стар Еърпорт, Йоанна Малиса – управител на Кредо-Йоанна ЕООД, и Светослав Даков, управител на Он холидейс.