министърът на туризма Николина Ангелкова министърът на туризма Николина Ангелкова
Снимка: Министерство на туризмаИзточник: радио Фокус

Министър Ангелкова: България все повече налага имидж на страна, която предлага качествен туризъм

Министърът на туризма Николина Ангелкова даде интервю за радио Фокус на 14 октомври 2017 г. по актуалните въпроси в туризма.

Българското председателство на Съвета на Европейския съюз е възможност, която ни дава шанс не само да задаваме темпото в политиките на ЕС, но и да покажем възможностите на страната като целогодишна туристическа дестинация. Това са думи на министъра на туризма Николина Ангелкова, казани на провелия се Национален съвет по туризъм. Как ще се случи това? Министър Ангелкова, как страната ни ще постигне тази цел, за която говорите? Имаме ли шанс да реализираме този амбициозен замисъл?
Да, имаме такъв шанс и председателството е една прекрасна възможност ние не само да бъдем водещи и да определяме политиката на ЕС, бидейки председатели на неговия Съвет, но също така да представим България като целогодишна туристическа дестинация, да представим възможностите за инвестиции и не само в сектор туризъм, а и във всички други сектори. Но също така да можем да привлечем вниманието върху нас, като по отношение на туризма тези събития, които ние сме предвидили в календара на председателството, като разбира се имаме и още много съпътстващи, които ще бъдат в рамките на националната програма за туристическата реклама, ще подпомогнат да осъществим една от тези важни цели. На първо място, ние сме предвидили в категория среща на високо ниво на министрите на туризма от страните в Общността на тема „Туризъм и икономически растеж“. Тя ще се проведе през февруари месец, като на нея ще можем да обсъдим както геополитическата, така и икономическата роля на туризма и връзката му със сигурността, безопасността и транспортната обвързаност, която е много важна, за да можем ние да се превърнем страната в устойчива целогодишна туристическа дестинация. Също през февруари месец предвиждаме да проведем и Международна кръгла маса „Туризъм и дигитална трансформация в туризма“, посветена на новите икономически модели, които са предпоставка за устойчиво развитие в сектора и всъщност да бъдем в крак с новите технологии. Знаете че дигиталният маркетинг все повече набира сила и все повече се използва като инструмент за това да се маркетира дадена дестинация като предпочитана такава, както разбира се и онлайн маркетинг и реклама, на които ние сме заложили в Националната програма за туристическа реклама за 2018 г. Друго важно събитие, което ние ще организираме, по-скоро са две събития в рамките на Дунавската стратегия, която ще имаме честта да председателстваме през следващата година, е свързано отново с форум на високо ниво в областта на туризма и енергетиката, който ще проведем през м. май. И през април месец по време на борсата във Велико Търново ще проведем и дискусия, свързана с културно-историческия ни туризъм. Друга важна среща, която сме планирали в календара е свързана със срещата на високо ниво на министрите на държавите-членки на Организацията за Черноморското икономическо сътрудничество. Той ще се проведе във Варна, знаете че България председателства работна група „Туризъм“ и всъщност това отново ще ни даде възможност да стимулираме активно сътрудничеството между страните членки на и също така общата ни политика на развитие в сектора и неговият кадрови потенциал.

Срещите и разговорите, разбира се, са много важна част, още повече, както и вие казахте, на ниво министри на туризма. Въпросът ми обаче е ще разчитате ли и на рекламни материали, които да провокират интереса към възможностите на страната ни?
Разбира се. Рекламните материали са ключови по отношение на това да покажем какви възможности за туризъм предлага нашата страна. Освен, че приключва нашата поръчка за изработване на нови рекламни материали, които ние ще имаме възможност да представим и да раздаваме както по време на борсите, които ще се провеждат, така и разбира се на всички срещи, които са в рамките на календара на председателството. Също така ние допълнително предстои да разработим и подпомагаме съвместно с Министерството на Българското председателство, специални книги, които ще бъдат посветени на траките и древната история на България, които също да бъдат раздавани на чуждестранните делегати и гости, които ще посетят страната ни, за да участват в различните събития. Изключително важно е ние максимално също чрез уебсайтовете както нашият, така и на председателството, да покажем всичко, което България предлага като възможности за туризъм. В тази връзка ще надградим и приложението „Обичам България“, което имахме миналата година, за да създадем възможност да се осъществява пряка онлайн връзка със сайта на председателството и всъщност да се следят максимално всички възможности и срещи, които ще бъдат организирани по време на председателството. Министър Павлова съобщи, че се предвиждат и четири опознавателни събития, които ще дадат възможност на посланиците на държавите- членки, съответно и на други гости, да опознаят страната ни по различни туристически маршрути, по които ще бъда заведени.

Неведнъж сте акцентирали, че трябва да работим активно, за да бъдем разпознаваема, всесезонна дестинация, но и дестинация, която предлага качествени туристически услуги. Успява ли страната ни в последните години да наложи този имидж на качествен туризъм?
Аз смятам, че България все повече налага имиджа си на качествен туризъм, който предлага, получавам непрекъснато уверение затова и в разговори с нашите международни партньори. Наскоро в срещите, които имах с представителите, с главните изпълнителни директори всъщност на най-големите международни туроператори „ТУИ“, „Томас Кук“, „ДЕР туристик“, наскоро имах среща и с главния изпълнител директор на „Фрапорт“ на летищата Варна и Бургас, които всъщност всички те заявиха, че все повече се търси висококачествен туристически продукт у нас. И неслучайно 4 и 5-звездните хотели, особено 5-звездните се запълват, дори и в момента за лято 2018 г. почти вече няма места на база на ранните резервации в 5-звездните хотели. Което от една страна е много хубаво, от друга страна провокира инвестиционен интерес и в тази връзка и самите големи туроператори, които не са само такива, те са конгломерати, които имат и собствени авиолинии, и хотели, всъщност заявиха инвестиционни намерения за строителство на 5-звездни хотели по нашето българско Черноморие.

По време на председателството страната ни ще посрещне хиляди гости. Как хотелиерският бизнес се отнася към тази възможност да рекламира себе си в предстоящите 6 месеца?
На Националния съвет по туризъм министър Павлова представи много подробно какво се очаква да се случи по време на председателството. И всъщност е изключително важно как гостите и делегатите ще бъдат посрещнати, къде ще бъдат настанени. И смятам, че нашите хотелиери изключително високо оценяват тази възможност, която се дава на България, тя да бъде рекламирана по този начин. И смятам, че всички полагат достатъчно усилия и заедно, съвместно в диалог и в сътрудничество ще успеем наистина да се представим достойно като страна по време на председателството във всички елементи, свързани с неговото осъществяване.

Можем ли да разчитаме на председателството и за дебата, включително свързан с финансиране на туризма в рамките на бъдещата кохезионна политика на Общността?
Разбира се. Една от темите по време на председателството, а и тя просто логически следва, ще бъде дебатът за новата финансова рамка след 2020 г. и със сигурност ние ще поставим акцент и това туризмът да има по-голяма възможност за финансиране, съответно по-голяма роля в публично-частното партньорство. Така че да, със сигурност там, където има възможност, ние ще поставим туризма високо в нашите политически дебати.

Подходящ ли е форумът за дебати, свързани със законодателни промени в полето на европейските директиви и документи, така че евентуално да се улеснят туристическите бизнес връзки между отделните страни?
НРазбира се. Както и в момента за нас е много важно хармонизирането на директивата за пакетните пътувания. Например този форум, който ние организираме февруари месец „Туризъм и икономически растеж“ ще бъде подходящ да се зададе тонът за различни законодателни промени или инициативи, които да се случат – дали в рамките на до 2020 г. или след това в зависимост от предложенията, но да – това са форумите, които дават такава възможност.

На финала на разговора ни ми се ще да излезем малко извън рамките на председателството и на ЕС. Съобщихте, че близо 50% спрямо същия период на миналата година януари-август е ръстът на китайски туристи. Всички знаем, че китайският пазар има огромен потенциал. Неотдавна вие бяхте и на посещение в Китай с цел разширяване на тези връзки. Как на практика обаче страната ни, какво прави България, за да привлича туристи от този пазар?
Да, Китай е изключително важен пазар, още повече следващата година 2018 г., освен че първите шест месеца ние ще председателстваме Съвета на ЕС, следващата година е обявена и за Година ЕС-Китай, така че дава възможност да се възползваме максимално в различни рекламни активности, което ние ще направим, които се организират на ниво ЕС. Отделно от това, разбира се, септември месец ние открихме Туристически информационен център в Шанхай и разчитаме изключително много както на създаването на двустранни отношения между българските и китайските туроператори, така и разбира се за по-голяма разпознаваемост. Също така ще стартираме и специална рекламна кампания по нашите целеви и перспективни пазари. Един от перспективните ни пазари е Китай. Друго важно за този пазар, което наистина е реалистично да се случи, това е да предлагаме съвместни туристически пакети с Гърция, или с Румъния, или със Сърбия, с нашите съседи, особено със Сърбия и Гърция, които до края на тази година ще имат директни въздушни линии с Пекин и Шанхай. Така че ние ще можем да се възползваме, когато китайските туристи пристигнат в Сърбия или в Гърция, съответно след това да реализират своята почивка и в България. Така че това е възможно да се случи още от следващата година. В процес на разговори сме на правителствено ниво както със Сърбия, така и с Гърция в тази посока.

NEWS
Ръст в посещенията на Русенският исторически музей през 2024 г.
NEWS
Ирена Георгиева: Туризмът ражда мечти
NEWS
Столчна община организира разходка с ретро трамвай по повод пускането на първия трамвай в София
NEWS
11,7 милиона чуждестранни туристи са посетили Албания през 2023 г.