Лъчезар Тодоров: Тази година на пазара ще излязат доста туристически продукти, което неизбежно в ситуацията на намалено търсене ще доведе до натиск и върху цените
08.04.2019Г-н Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на „Тера тур сервис“ ЕООД и член на Управителния съвет на Национален борд по туризъм, в интервю за радио „Фокус“ на 6 април 2019 г.
Водещ: За предстоящия туристически сезон разговарям с Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на „Тера тур сервис“. Какъв туристически сезон очаквате?
Лъчезар Тодоров: Предстоящият сезон оценявам по-скоро като сложен. В ситуация, в която Турция се върна с пълния обем на предлагането, което има в целия му мащаб, в година, когато Египет, Тунис, Мароко, цяла Северна Африка отново се връщат на туристическата карта, за съжаление, забелязваме сериозен отлив от всички наши основни пазари, тези, които традиционно са били подкрепата за българския летен туризъм в годините. Така че няма да бъде лесно. Нещата вървяха добре като продажби може би до средата на януари, след което се забеляза значителен спад. В момента всички усилия са насочени към това да се опитаме да го преодолеем.
Водещ: А как ще можете да го преодолеете?
Лъчезар Тодоров: С активна работа с всички наши традиционни партньори, с нашите туроператори, разбира се, с търсене и на нови канали за дистрибуция, отваряне на електронните канали, с работа с летищата и т.н. Това не може да се случи без подкрепата на държавата. Това трябва да бъде много ясно и категорично казано. Браншът като бранш в крайна сметка нито може да излезе сам на картата, нито може да постигне с каквато и да било рекламна кампания в този момент значително подобрение на ситуацията. Големите преимущества на България – стабилността, добрият климат, трябва да бъдат непрекъснато изтъквани. Това са нещата, с които ние в момента се опитваме отново да подчертаем пред традиционните партньори и, разбира се, които са неизбежно подкрепени със специални предложения, да се опитаме да върнем хората към нас.
Водещ: По какъв начин и чрез какви механизми държавата може да ви подкрепи?
Лъчезар Тодоров: Държавата може да ни подкрепи по много начини. Държавата може да подкрепи преди всичко излъчвайки съобщение към пазарите за това, че ситуацията в България е спокойна – това, което в интерес на истината е преимущество на България; липсата на сериозна криминална обстановка; спокойствието по нашите курорти, грижата за туристите, която не само частният бизнес, но и държавата да полага под формата на всичко – включително подобряващата се инфраструктура. Това са конкретните неща, с които държавата може да помогне. В конкретния случай държавата трябва да има и механизми да може търговски да подпомага идването на повече чартъри, на повече туристи, да определи основните наши пазари – дали това ще бъде Русия, дали Германия, Англия, за различните хотели е различно. И съответно със своите механизми да даде мотивация на тези туроператори да работят по-добре.
Водещ: Каква е динамиката на резервациите? От кои пазари трайно се увеличава броят на туристите, от кои се намалява?
Лъчезар Тодоров: Много е различно. Различно е буквално седмица по седмица. Имаме статистика за последните 10 години и можем да сравняваме много добре как са се движили резервациите в предишни години. За съжаление, тежък е ударът на английския пазар. Със сигурност това се дължи на неяснотите около излизането на Великобритания от Европейския съюз – да, не и кога. Разбира се, че хората там са притеснени и не искат да взимат прибързани решения. Но факт е, че в момента английският пазар бележи сериозно изоставане. Сериозно изоставане има и на руския пазар, което се дължи според мен отново на конкуренцията на Турция, но също така и на отслабването на местната валута спрямо еврото. Ние неизбежно ще се превърнем в доста скъпа дестинация за руснаците.
Водещ: Нивото на хотелската база какво е?
Лъчезар Тодоров: Нивото на хотелската база е традиционно добро за България. В смисъл, наистина ние като хотели общо, сравнявайки различните дестинации, можем да се представим добре. Разбира се, повечето от хотелите бяха изградени в началото на този век, това са повече от 20 години. Всички от колегите, които направиха навреме обновлението на хотелите си, сега ще бъдат в много по-добра позиция. Това, което мога да кажа за нас като група, е, че всичките хотели, които имаме, са обновени, продължаваме да строим, очакваме да открием нов в началото на лятото. Ние не сме единствените. Тази година на пазара ще излязат доста продукти, което неизбежно в ситуацията на намалено търсене ще доведе до натиск и върху цените.
Водещ: Към какъв тип туризъм се насочват гостите на България?
Лъчезар Тодоров: Предимно рекреативен, макар че все повече напоследък културният туризъм, културно-историческият туризъм, също така природният туризъм все повече бележат ръст, особено извън Черноморието. В курортите, които са на Черно море, хората предпочитат и идват основно за почивката. Ние сме известни с тази прекрасна комбинация на слънце, пясък и море. Това е, което хората основно търсят. Да, разбира се, винаги, когато това е възможно, и го наблюдаваме при една голяма част от тях, те се интересуват и от другите забележителности, които страната може да предложи. Категорично мога да кажа, че тези напоследък модерни изявления за това, че България се е превърнала в нискобюджетна алкохолна дестинация, са силно преувеличени. Хората са всякакви. Разбира се, че можем да очакваме от нашите туристи всичко. Това е нормално.
Водещ: Многократно в този разговор подчертахте, че туристите очакват стабилна България. И тук не мога да не ви попитам, как ще се отрази върху летния сезон обстоятелството, фактът, че министърът на туризма Николина Ангелкова бе въвлечена в корупционния скандал „Апартаментгейт“? Въвлечена от нейния бивш колега в правителството Валери Симеонов.
Лъчезар Тодоров: Аз не съм политик и слава Богу. Аз се занимавам с туризъм и с бизнес. Благодаря за този въпрос. Не мога да отговоря чисто политически. Може би господин Симеонов и неговата партия ще се опитат да извлекат някакви дивиденти от този скандал, очевидно затова са го направили. Аз като гражданин мога да кажа, че считам, че дори да има такива дивиденти, те ще бъдат краткосрочни. От гледна точка на бизнеса никак не е добре. Не е добре от две страни. Едната причина е това, че наистина въвличането на министъра точно в началото на сезона в някакви скандали, каквито и да са те, не говори добре за името на страната и няма как това да не разклати доверието. Вие ме попитахте по-рано как точно ще направим така, че да се опитаме да върнем хората при нас, и аз ви казах – като работим с нашите традиционни партньори. И няма нищо по-добро от това министърът да се обади на директора на който и да е от големите гиганти, да помоли да бъде обърнато специално внимание на страната. Разбира се, че в сегашната ситуация това ще бъде доста по-трудно за министър Ангелкова. И второто нещо, което никак не ми харесва, е, че в една ситуация, в която браншът се нуждае от всяка помощ, когато държавата може да окаже, която самите ние можем да си окажем, всъщност министърът е вкарана в ситуация на това да се обяснява или да губи част от времето си да се занимава с някакъв скандал. Скандалите като цяло са безполезни. Така че не мога да се радвам на това, което се случва.