храм-паметник Свети Александър Невски в София храм-паметник "Св. Александър Невски" в София
Източник и снимка: ОП Туризъм

Какво харесват чуждите туристи в София?

Културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня са предимствата на София като туристическа дестинация. Столицата се посещава предимно от младежи, дошли на кратка екскурзия с приятели, но се наблюдава и висок дял на повторните посетители от България с бизнес цели.

Това показва поредното проучване на екипа на общинската инициатива „Визия за София„, чиято цел е създаването на дългосрочна стратегия за развитието на града и промяна на общия устройствен план. Резултатите за удовлетвореността на туристите и целите на посещението са на база анкета сред тях. За проучването са били интервюирани 258 чужденци от 28 държави, пребивавали у нас през ноември 2018 г.

Според чуждестранните туристи, които според статистиката са и повече, София е евтина, има добронамерени хора, много паркове и зелени площи и вкусна храна. Те не харесват мръсотията, студеното време, градския транспорт и това, че не се говори достатъчно на английски.

Мръсотията, наред с трафика и прашния въздух са проблемите, откроени пък от българските туристи в столицата. Според тях основните предимства на София като туристическа дестинация са добрият градски транспорт, красивата архитектура, разнообразието от заведения и добронамерените хора. За тях столицата не е толкова евтина.

Сред предизвикателствата и областите за подобрение са отбелязани капацитетът на столичното летище, достъпът до туристически забележителности в покрайнините на столицата, както и проблемите с „фалшиви“ таксита, посочван от чужденците.

Основна посока на развитие е задържането на туристи за по-дългосрочен престой. В момента той е средно 1.8 дни, като над 70% от анкетираните чужденци са краткосрочно пребиваващи (1-3 дни). Освен това те не са много доволни от възможностите за рекреация, спорт, културен живот.

Според анализа туристите сравняват София с други градове от Централна Европа. Авторите препоръчват да се вземе добрият опит в туризма от Прага, Будапеща и Загреб.

Туризмът е сред трите най-доходоносни сектора в София

Най-големи суми оставят на ден чужденците, дошли за забавления и на екскурзия в София, а не пристигналите по бизнес дела. Общо 9% от забавляващите се туристи плащат над 400 лв. дневно при престоя си, докато почти половината от бизнесмените минават с между 51 и 100 лв. на ден, сочи докладът.

Приходите от дейности, свързани с хазартни игри и залагания, имат най-голям дял в постъпленията от туризма за софийската икономика – 44.8%. Далеч по-малко осигуряват заведенията за хранене със 17.2%, туроператорите – 13.2%, а хотелите – 13.1%.

Общата сума на приходите от туризъм в софийската икономика достигнаха 3.4 млрд. лв. и този сектор се нареди сред трите най-доходоносни заедно с информационните технологии и бизнес услугите, посочва докладът на „Визия за София“.

Екскурзии с приятели

София е предимно младежка дестинация за екскурзии с приятели с културно-познавателни цели. Най-голям брой от посетителите на столицата (45%) идват именно с такива цели, следвани от тези с бизнес цели (23%) и туристите, дошли за развлечение (20%), посочва анализът. Повечето туристи идват за първи път и градът е единствената им дестинация.

Въпреки че основната причина за посещенията е интересът към София, на второ място се нареждат евтините самолетни билети. А най-голямото достойнство на туристическия продукт, предлаган в София, е ниската му цена. Градът затвърждава имиджа си на „бюджетна дестинация“ с доминиращ дял туристи, които харчат на ден до 50 лв.

Мнението и препоръката на близки и приятели имат най-голямо значение като източник на информация за София (50% от всички анкетирани). Препоръките от познати обаче имат значение основно за българите (91.9% от туристите от страната), хората със средно образование (82%), а не толкова за чужденците (едва 29%). Те използват социалните мрежи и туристическите блогове като източник на информация за София.

Лош градски транспорт

Според анализа чужденците са по-доволни от придвижването си до София, което става основно със самолет. И тук конкурентното предимство е цената.

Българите пътуват с автобус и не са толкова удовлетворени от услугата.

Противоречива остава оценката и за инфраструктурата на летището и автобусните и жп гари. Докладът отправя препоръки за подобряване на връзките между гарите и града, за подобряване на обслужването на възрастни и за по-лесен и удобен достъп до информация.

За разлика от българските туристи, които оценяват положително градския транспорт, чужденците са доволни най-вече от цената му. Като цяло качеството на публичния транспорт не е сред силните страни на столицата. Негативните мнения засягат начина на таксуване, липсата на достатъчно информация и некачествената инфраструктура. Чужденците се оплакват масово и от таксиметрови шофьори, които ги лъжат със сметките.

Според анализа на „Визия за София“ трябва да се подобри информацията за градския транспорт като цяло и за автобусите до ключови туристически обекти извън центъра като Националния исторически музей, Боянската църква и Витоша, които са по-трудно достъпни без кола

Настаняването – в частни апартаменти

Що се отнася до настаняването, данните показват голям дял на наети домове основно чрез платформата AirBnB. Тази тенденция измества традиционното настаняване в хотели в рамките на няколко години. Наемането на апартамент е най-предпочитаната опция от чужденците (37%) и на второ място сред българите (19%).

Евтините хотели, апартаменти, хостели отново са най-високо оцененият показател за оценка на настаняването. Гостите са по-критични към качеството на услугата, разнообразието и наличието на информация.

„Необходими са подобрения чрез превод на уебсайтовете на чужди езици, подобрения в разпространението и качеството на информацията, свързана с настаняване в София, по различни комуникационни канали“, смятат от „Визия за София“.

Чужденците се хранят в ресторанти, българите – в закусвални

Възможностите за хранене в столицата са по-добре оценени от други туристически услуги. Макар чуждестранните посетители да разчитат на по-висока категория заведения за хранене, за разлика от българите те са малко по-неудовлетворени от тях по конкретни показатели като качество на услугата, наличието на информация и достатъчна наличност.

От друга страна цените, които отново са отлично оценени от чужденците, остават по-ниско оценени от българите, най-възрастните посетители и тези по работа в града.

Туристите от чужбина посещават предимно традиционни български ресторанти с фолклорна програма и ресторанти с интернационална кухня. Българите пък се хранят при роднини и приятели и в заведения за бързо хранене.

Подобрение на туристическите атракции

„Анализът установява, че качеството на услугите в туристическите атракции има най-голяма необходимост от подобрения в сферата на начините за прекарване на времето. Такива подобрения биха могли да включват инвестиции в модернизация и нови технологии, повишаване качеството на туристическите преживявания чрез допълнителни услуги, възможност за закупуване на комбинирани билети за забележителности и др.“, пише в доклада.

Нивото на удовлетвореност от нощния живот в София е средно. Трябва да се подобри качеството на предоставяните продукти и услуги, обслужването, квалификацията на персонала, информацията.

Спортните и рекреационни възможности на столицата носят най-ниска удовлетвореност на туристите. Като цяло те не са популярни сред краткосрочно пребиваващите туристи. В дългосрочен план създаването на повече рекреационни възможности, както и привличането на международни културни събития би подобрило имиджа на града.