Хостелите се възползват от неудачите на „Еърбиенби“, за да „крадат“ от пазара му
04.12.2023Доскоро хостелите бяха смятани за места за настаняване, подходящи предимно за пестеливите и обичащи да пътуват младежи. Напоследък обаче те се превръщат във все по-популярна алтернатива както на хотелите, така и на губещия почва под краката си модел на „Еърбиенби“, разказва Асошиейтед прес.
Добър пример в това отношение е хостелът „Селина Буке“ (Selina Boquete) в Панама, който посреща всички свои гости с безплатно питие. Макар и да се предлагат традиционните общи спални, в хостела има и подобни на хотел единични и двойни стаи, както и уникална стая, подобна на шушулка, изработена от пригоден за целта бетонен цилиндър. Някои вечери за гостите има дори музика на живо.
„Чувстваш се като на истински курорт, със сигурност е много по-добре от „Еърбиенби“, казва Мелиса Мидълстат, пътуващ блогър от Канада, която поддържа сайта „Моят красив паспорт“ (My Beautiful Passport) и разказва в него за престоя си в „Селина Буке“. „Беше тихо, подобно на предлаганите от „Еърбиенби“ възможности, но имаше повече удобства и по-добро разположение“, пише Мелиса. Единичната стая в хостела й е струвала на нощ 50-100 долара по-малко от това, което би платила за разположена наблизо квартира, предлагана от „Еърбиенби“.
Много хостели по света през последните години започнаха да се трансформират, за да привлекат по-широка гама от посетители, като например туристи, които никога не била делили стаята си с други или такива, които търсят малко повече удобства.
Хостелът „Гранд Фердинанд“ (Grand Ferdinand) във Виена, например, стига дори до шик с разположения на покрива си басейн. Други залагат на съоръжения и дейности, подходящи за малки деца. Хостелът „Ейч Ай пиджън пойнт лайтхаус“ (HI Pigeon Point Lighthouse Hostel) в Пескадеро, Калифорния, например, предлага басейни, които се пълнят от прилива и фамилни стаи.
Мидълстат посочва, че когато пътува, тя обикновено резервира квартира през „Еърбиенби“, а по-рядко хотел. Доскоро за нея хостелите са били краен вариант, ако хотелите или стаите във ваканционните къщи са надхвърляли бюджета й, но тя започва да гледа на тях все по-благосклонно. Засега спирачка си остават само общите спални или местата за шумни партита, но и двете вече не е трудно да бъдат избегнати.
В началото на съществуването си „Еърбиенби“ търсеше начин да свърже туристите с предлагащите места за настаняване местни жители. Компанията стартира през 2007 г., когато основателите й превръщат апартамента си в импровизирано място за настаняване, предлагащо „легло и закуска“, за да задоволят търсенето, след като всички хотели се оказват напълно разпродадени заради провеждаща се конференция.
„Гостите ни дойдоха като напълно непознати и си тръгнаха като приятели“, посочват създателите на „Еърбиенби“ Брайън Чески, Джо Гебия и Нейтън Блехарчик в бележка, прикачена към заявлението за първоначалното публично предлагане на акциите на компанията през 2020 г.
Все пак приятелствата между домакини и гости са рядкост в наши дни и това е най-малкият проблем на „Еърбиенби“.
В Ню Йорк, например, краткосрочните наеми, предлагани от компанията, са строго ограничени по силата на регулация, която влезе в сила през миналата година. Местата за краткосрочно отдаване под наем станаха и обект на сериозни и основателни критики заради скрити разходи, като такса почистване. Едва от тази година „Еърбиенби“ въведе инструмент, който показва на сайта наличието на такива такси.
Фактор е и сериозното поскъпване на нощувките във всички места за настаняване – от хотелите през ваканционните жилища до хостелите. Цените достигнаха рекордни нива през юни, сочат данни от Службата по трудова статистика на САЩ и макар че спаднаха леко впоследствие останаха над предпандемичните равнища.
За хотелите има и други негативи. Съкращаването на някои услуги, като например ежедневното почистване и смяна на спалното бельо и кърпите, съчетано с вдигането на цените ги прави в очите на туристите просто по-скъпи, но за сметка на това с по-ниска стойност.
А хостелите си остават по-евтини от хотелите. В печално известния с високите си цени Сан Франциско, например, средната цена на стая през 2022 г. е била 231 долара, според местната туристическа асоциация, а през настоящата година се покачва до 246 долара.
За сметка на това в хостела „Ейч Ай Сан Франциско фишърменс уорф“ (HI San Francisco Fisherman’s Wharf Hostel) може да се намери легло в обща спалня за по-малко от 30 долара или самостоятелна стая за до 100 долара. В цената влиза използването на безжичен интернет, закуска и място за багаж.
Хостелите са в състояние да комбинират добрите черти на хотелите и ваканционните жилища. Подобно на хотели те често предлагат добро местоположение и персонал на място. А връщайки се към първоначалните идеи на „Еърбиенби“, хостелите са готови да предоставят по-социално изживяване чрез помещения за общо ползване, групови турове по барове и кръчми, пешеходни обиколки и дори готварски уроци.
А това ги прави все по-печеливши.
Базираната в Берлин верига „Хотелс енд хостълс“ (Hotels and Hostels) наскоро отчете рекордни приходи за първото полугодие и ръст на продажбите на годишна база от 47 на сто.
Американската „Хостълинг интернешънъл“ (Hostelling International USA) регистрира през настоящата година ръст на заетите легла с 10 на сто повече от 2022 г. и с 360 на сто над 2021 г. На определени места увеличението е още по-голямо. В най-резервирания хостел на компанията в Ню Йорк заетостта надхвърля нивата от 2019 г.
„Еърбиенби“ също се радва на добри резултати, включително ръст на приходите за третото тримесечие на годишна база от 18 на сто, което показва, че пътуванията вече са се възстановили във всички сегменти от пазара. Но за чувствителните към цените туристи хостелите стават все по-предпочитана алтернатива. „Макар и все още да харесвам „Еърбиенби“, таксите за почистване вече изглеждат нелепо“, казва Мидълстат. „Няма смисъл да ги плащам, когато мога да похарча парите си другаде“.