Едва 5.9% от пътуванията на българите са със самолет
18.05.2018Делът на въздушния транспорт в пътуванията на българите очаквано е по-нисък от тези на другите европейци, но през последните 4 години той е нараснал с 50 процента до 5.9%. За сравнение – в другите страни членки този дял е 13%. Принос за това има по-голямото навлизане на българския пазар на нискобюджетните компании. През 2017 г. пътническият въздушен транспорт отчита ръст от 8.5% в Европа (7.7% в страните от ЕС), докато за летище „София“ ръстът е 30.3%, което е най-високият ръст сред 100-те най-натоварени летища в Европа.
Това показва анализ на икономистите от „Индъстри уоч“, цитирани от в-к Дневник. Те разглеждат развитието на въздушния транспорт в Европа и България през последните няколко години.
За последните четири години обслужените пътници от летище „София“ нарастват с 86%, за последните две – с 58%, а през 2017 г. – с 30.3%, показват данните. Растежът е следствие на навлизане на нови участници на пазара, засилена конкуренция и общо подобряване на икономическата картина в страната.
За миналата година над 53% от пътниците са ползвали 2 нискотарифни компании („Райънеър“ и „Уизеър“), едва 15% националния превозвач и по-малко от 7% „Луфтханза“.
„Откриването“ на София за туризъм е именно резултат от трансформираща промяна – едновременното навлизане на конкуренция в полетите до града и разширяването на ползването на онлайн приложения за търсене, оценяване и резервиране на услуги, отбелязват икономистите. Според изследване на столичната агенция за инвестиции през 2016 г. – т.е. преди нарастването с 30% на трафика през 2017 г. – 56% от туристите пристигат с нискотарифна авиокомпания и нощуват в некатегоризирани места за настаняване. Общо за България такъв тип настаняване достига 35% през 2017 г. при 15% през 2012 г., което надхвърля средните стойности за ЕС от 27%, по данни от Евростат.
Водеща дестинация за 2015-2017 г. неизменно е Лондон, като броят на пътниците за столицата на Обединеното кралство е с над 3 пъти по-голям от следващата дестинация Милано. Конкуренцията във вътрешните полети до Варна от своя страна придвижи града до трето място по трафик от летище София с почти удвояване на броя пътници.
Планираното отдаване на летище „София“ трябва да е насочено към избор на кандидат, който има опит и дългосрочна визия за развитие, насочено към подобряване на услугата, увеличаване на свързаността и достъпа за пътниците, разширяване на ползването на въздушния транспорт, посочват икономистите.
Привличането на стратегически инвеститор при добре формулирана рамка за дейността е шанс за по-добро управление, от което полза ще имат пътниците, местния бизнес и общото позициониране на България като инвестиционна дестинация, се посочва в анализа.
Те посочват, че първоначално платената цена не трябва да е единствен и водещ критерий. Въпреки това при прозрачна и правилно структурирана процедура очакваните приходи не са пренебрежимо малки – в последната година при сделката за летището в Белград, което обслужва с 20% по-малко пътници от софийското, бе договорена сума от 500 млн. евро и бъдещи 700 млн. евро инвестиции, припомнят анализаторите.
Намерението на управляващите обаче е тъкмо да заложат на най-високата цена, и то платена в аванс, за да покрият с нея задълженията на „БДЖ холдинг“. Към момента не е известно на какъв етап е процедурата, която бе спирана и започвана вече няколко пъти през последните години.
Летището и в момента, а още повече – в бъдеще – ще трябва да предлага комплексна услуга, да обслужва бизнес пътници, студенти и сезонни работници, търсещи ниски цени, туристи за близки и далечни дестинации, да предлага връзки с големи хъбове, осигуряващи още повече връзки и маршрути. Затова бъдещият оператор трябва да има разнообразен опит и добри позиции както с нискотарифни или регионални авиокомпании, така и с традиционни превозвачи, обслужващи глобален трафик, посочват икономистите.
Анализът на „Индъстри уоч“ потвърждава това, което се вижда и на пръв поглед, а именно, че нискобюджетните компании са движещите растежа, който отчитат европейските летища. На тях и на необвързаните превозвачи се падат 99% от ръста на пътниците в периода 2010-2016 г. в ЕС.
Общо за полетите от и за Европа приносът на този вид авиокомпании е малко над 60%, като особено важен е той за летищата, обслужващи между 5 и 10 млн. пътници годишно – около 94%.
Увеличава се броят на обслужваните дестинации, като директните полети са с 5.4% повече през 2017 г., при ръст на предлаганите полети с прекачване е 3.8%. Нискотарифните превозвачи вече заемат 32% от директните връзки, докато преди 10 години делът им е едва 13% – постигайки ръст за периода 2007-2017 г. от 175%, при намаление на предлаганите директни полети от традиционните авиолинии с 8%.
За същия период най-голямо увеличение – над 24% – на предлаганите дестинации с директен полет са летищата с обслужват между 5 и 10 млн. пътници, като там нискотарифните компании вече превозват 43% от пътуващите.