
Доц. Румен Драганов: В Гърция чадърите са безплатни и са с консумация, затова туристите ходят там
17.06.2020„Българите гласуваха за България – 40 хиляди автомобили бяха на изходите на страната на 1 май. След това гласуваха за Гърция. Голяма част от пътуващите натам са гастарбайтери, те имат договори там или си търсят сезонна работа. Гърция ни дава много добър пример за реклама“. С тези думи започна участието си в предаването „Денят на живо с Наделина Анева“ по Канал 3 доц. Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма на 16 юни 2020 г.
„Туристите сякаш ще изтекат като леген натам, а няма да отидат на българското Черноморие, нито към Дунав, защото се води държавна граница. Не всички, които преминават границата с Гърция са туристи, много отиват за работа, около 400 хиляди“, допълни той.
„В Гърция чадърите са безплатни, а тук какви са цените? Аз не знам. Навсякъде е различно. Там им дават по една вода и едно фрапе. А тук 5 лв. е едно кафе и една вода. Министерският съвет управлява плажа, те раздават концесиите. В Гърция чадърите са срещу консумация. Един концесионер в Бургас опита да го въведе и щяха да го убият от министерството на туризма“, коментира доцентът.
„Ако Борисов не управлява българските плажове, да ги дадем на гръцкия министър. Това се нарича конкурентно предимство. Направили сме пълна каша, навсякъде различни цени и ти трябва да ги запомниш, а все попадаш на плажа, където се плаща. Сметката, която вие оставяте на същия чадър в Гърция е много повече от парите, които министърът ви взема тук. Да работиш в туризма в България е някаква форма на престъпност. Една каша е създадена от МТ по отношение на чадърите“, сподели специалистът.
„Над 700 страници е закона за категоризацията. Бизнесът, за да може да си изкара парите – 12,5 млн. туристи са влезли у нас през 2019 г., предлага много добро обслужване. За да си на първа линия на българското Черноморие, трябва да резервираш година по-рано. Около 3,250 млн. българи пътуват средно 5,7 пъти, през няколко уикенда отиват някъде, това са тези, които виждаме събота и неделя, 160 хил. пътуващи. Премиерът трябва да се гордее, че българите са реализирали 20 млн. пътувания за миналата година“, смята гостът.
„Туризмът е семеен бизнес. Велинград е отличен пример за добре работещ курортен град. Туристът трябва да се чуди как може да си прекара толкова хубаво за толкова малко пари и да получи толкова много. Няма някакъв хитър трик за привличане на туристи. Основата е устната реклама. Тази на Гърция води до 4 % приход. В Слънчев бряг, Златни пясъци и Албена няма нито един заразен с коронавирус. Ще се радвам да видя Бойко Борисов да се разхожда из Слънчев бряг“, заяви Драганов.
„Министърът не може да отиде на морето и да каже, че за нещо я е яд, а трябва да каже колко е красиво и вкусно нещо, нямаме престъпници, които обслужват туризма, за да има строг контрол. А кой контролира контролиращите? Ангелкова трябва да е водещата фигура и да прави реклама, да отиде да види хижите, съоръженията за деца, избите за вино, красотата на България. Само трябва да се възхищава. Трябва да направим маркетингово позициониране. Българският бизнес рекламира България. Кризата ще направи туризма много по-технологично-авангарден“, завърши доц. Румен Драганов.