Доц. Румен Драганов разкказва за предстоящото туристическо изложение „Ваканция и СПА Експо“ в интервю за „24 часа“, публикувано на 21 януари 2020 г.
– Господин Драганов, по време на предстоящата на 13, 14 и 15 февруари туристическа борса „Ваканция и СПА Експо“ са планирани редица съпътстващи мероприятия. Какви теми ще се разискват по време на тези събития?
– За мен най-важното събитие е седмата годишна национална среща на Националния борд по туризъм, която ще се съсредоточи в три важни теми: България като инвестиционна дестинация, България като дигитална и споделена икономика и България като национален туристически бранд.
Поканени са представители на министерството на туризма, на различни ведомства и организации, като очакваме да присъстват министрите на туризма и на икономиката, кметът на столицата, председателят на парламентарната комисия по икономика и др.
Дискусиите в рамките на годишните срещи винаги са задавали тренда в туризма и очакваме и тази година те да очертаят хоризонта.
Организираме още едно събитие в рамките на изложението тази година – първи конгрес на университетите от Югоизточна Европа и Азия за култура, туризъм, изкуствен интелект и блокчейн технологии. Ще дойдат представители на 15 университета. Целта е да се очертае връзката между културата от една страна, младежта и туризма от втора и съвременните дигитални технологии от трета.
На база на дигитализацията младежите от Европа трябва да могат да пътуват, когато навършат пълнолетие т.е. 21 години.
– Младежите и сега пътуват с намаления, какво е новото?
– Да, но те ще могат вече да посещават, финансирани от Европейския съюз, различни културни маршрути в Европа, като отчетността на тези пътувания ще се подобри съществено с помощта на блокчейн технологиите. Ние инкорпорираме стоте национални туристически обекта на България например, като сега искаме да обсъдим с университетите как да включим и съвременните технологии в тези пътувания.
Младежите сега ползват редица облекчения – студентски цени при посещението на музеи и галерии, отстъпки при пътуване и ред други.
Но в Европа има уникална мрежа – Европейските културни маршрути, които в момента са 34 на брой. Сега подготвяме пътя на светите братя Кирил и Методий като 35-и културен маршрут на базата на блокчейн технологии и искаме да използваме възможността да дигитализираме и останалите 34 културни маршрута.
Така че нашето предложение заедно с Асоциацията на европейските културни маршрути в Люксембург към Съвета на Европа и ЕС е да има една програма на Евросъюза, която да позволява на всички европейски младежи при навършване на 21-годишна възраст да могат със своята лична карта да посетят най-малко 100 туристически обекта от тези европейски културни маршрути.
Правим това предложение неслучайно сега, когато се определя рамката на следващия 7-годишен европейски бюджет.
– А каква е ролята на дигиталните технологии в това предложение?
– Първо, тези маршрути и обекти трябва да бъдат напълно дигитализирани, така че посещаването им да може да бъде проследимо. Правим го заради отчетността, която е много важен инструмент на европейските оперативни програми. Това ще бъде абсолютно коректно – всяко евро, което ще бъде инвестирано в тази програма, ще се види кога, в колко часа е похарчено.
– По време на борсата ще има пак десетки щандове на курорти, туроператори и туристически агенции. Смятате ли, че има някакви скрити резерви за предстоящия летен туристически сезон?
– Ние очакваме около 320 участници на „Ваканция и СПА Експо“, а посетителите ще са над 18 000-20 000. Всяка година това изложение прави нещо като инвентаризация на състоянието на туризма в България. Тази година ще има и изложители от Азия и Африка, освен разбира се и силно участие от нашите съседи на Балканите и Европа.
Браншовите организации, като Българската асоциация за балнеология и СПА туризъм, Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация и Асоциацията на екскурзоводите са организирали редица съпътстващи срещи за своите членове.
Министерството на туризма също има форум в рамките на изложението за стратегията за развитие на туризма. Ще има и интересна културна програма.
Любопитното е, че посетителите ще могат вече да видят роботи, които са предназначени за сферата на туризма. Вече има дигитални преводачи за рецепциите, които превеждат в реално време от различни езици включително и от китайски, японски, корейски. Много уреди в хотелите вече могат да се включват с гласови команди, също така вендинг машините са снабдени до голяма степен с елементи на изкуствен интелект. Неслучайно слагаме изкуствения интелект като тема на някои доклади по време на форумите.
Ще бъде дискутирана и темата за ваучерите за почивка, които да се създадат по подобие на ваучерите за храна.
– Какво представлява тази идея?
– Много ведомства в държавата притежават собствени почивни бази, в които при ниски цени техните служители почиват. Смятаме, че останалите работници и служители, чиито фирми нямат почивни бази, също заслужават да почиват при ниски цени.
Говорили сме с Българския туристически съюз, СПА асоциацията и други организации, които вярвам, че ще предоставят тяхната база за използване чрез ваучери. И смятам, че по време на конференцията ще обсъждаме и този въпрос.
Принципът на действие на тези ваучери ще бъде същият като на ваучерите за храна. Работодателите ще могат да дават на служителите си такива ваучери като част от заплатата и върху тях не дължат осигуровки. Механизмът е описан в наредба 7 на финансовото и на социалното министерства.
– В средата на февруари вече ще се знаят резултатите от ранните записвания за лятото на 2020 г. Знаете ли какъв е трендът?
– Той и сега е ясен, тъй като вече минаха някои от големите туристически борси, а предстоящ и борсата в Берлин и други. Да не говорим, че продажбите за лятото на 2020 г. започнаха по принцип още преди да е завършил предходният летен сезон.
Продажбите за лятото вървят нормално, нямаме индикация за каквито и да било сътресения. Новото тази година е, че записванията през онлайн туроператори определено ще бъдат водещи за сметка на аналоговите туроператори.