Румен Драганов
Снимка: НБТИзточник: БНР

Доц. Румен Драганов: Има пълно неразбиране какво представлява туристическият бизнес

Последните промени в условията за кандидатстване по мярката „60:40“ се оказват най-големият проблем за бизнеса. От туристическия и ресторантьорския бранш твърдят, че така се ограничава достъпът им до помощта, а от Асоциацията на заведенията дори казват, че тази форма на подкрепа е единствено към държавните предприятия.

С такива позиции от бранша отидоха на срещата в Министерството на икономиката представителите на туристическия сектор – хотелиери, ресторантьори и конгресния туризъм. Там разговорите се водят и с екип на Министерство на туризма.

Йоан Младенов от Българското конгресно бюро коментира пред БНР, че последният редизайн на мярката „60:40“ е оставил извън критериите за получаване на компенсации голяма част от засегнатите компании, които са със спад от над 90% в оборота: „Апелираме властта да влезе в малко по-голям детайл на индустриите“.

По думите на Ричард Алибегов от Асоциацията на заведенията първите 6 предприятия, които са взели милиони, са държавни предприятия: „Подразделения на „Марица-изток“, „Арсенал“, „Български пощи“, т.е. те отговарят на 40% спад в оборота. Представете си, ако един частен бизнес има 40% спад в оборота повече от месец – той е фалирал. Това е една чиста държавна дотация за държавните предприятия“.

Алибегов подчерта, че в момента оборотът на заведенията е същият като 2019 г., но поради увеличените разходи, нямат печалба:

„Ние сме на мнение, че когато държавата ограничава един бизнес – нашият бизнес е ограничен в работно време, в капацитет – тя трябва да го подпомогне. И не е нужно да се гледа спад на оборота, защото той не е реален. Новият дизайн на мярката „60:40″ трябва да подпомага всички бизнеси, които държавата ограничава със заповед“.

Ричард Алибегов заяви, че от асоциацията нямат доверие в държавата, защото месеци наред се водят разговори с различни министри, но ефект от това няма.

В предаването „Нещо повече“ по БНР на 28 септември 2021 г. доц. Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценка на туризма, коментира, че в управляващите има пълно неразбиране за това какво представлява туристическият бизнес: „Към туристическия бизнес се отнася голяма част от населението. Сега, когато правим някаква мимикрия от рода на това, че се помага, са пропуснати цели сектори, които са спрени със заповед на министъра. При такова спиране на бизнеса в страните от Европа в същото време министър-председателите обявяваха, че подкрепят този бизнес с „Х“ милиарда евро“.

По думите му държавата трябва да раздели всяка отделно направление в туризма и да се види какво да се направи във всяко едно.