
Д-р Полина Карастоянова: Всеки лев, вложен в българския туризъм, се връща четири пъти обратно в икономиката
29.06.2021Д-р Полина Карастоянова – изпълнителен директор на Националния борд по туризъм в интервю за предаването „Добър ден, България“ на Радио „Фокус“ на 28 юни 2021 г.
От Националния борд по туризъм предлагат Министерството на здравеопазването да разреши на чужди граждани да идват в България за безплатна ваксинация. За коментар по темата сме поканили Полина Карастоянова – изпълнителен директор на Националния борд по туризъм. Какви са мотивите ви за това предложение?
Полина Карастоянова: Изключително загрижени сме за начина, по който протича процесът на ваксиниране в България от гледна точка на факта, че сме на последно място в Европейския съюз по темп на ваксинация и по общ брой ваксинирани български граждани. Съзнаваме, че има близо 2 милиона ваксини на склад в същото време и една тенденция на намаляване на интереса към ваксинацията – от последния месец тя е особено отчетлива; разхлабване на мерките, защото показателите го позволяват. И всичко това ни карар да правим тревожния извод, че месеците юли, август, може би и началото на септември ще способстват за това да бъде много силно занижено вниманието към Ковид-19 и неговите разновидности. А всички експерти, Световната организация по здравеопазване, водещи европейски учени, български лидери на мнение дават много ясен знак, че краят на септември-октомври месец бихме могли да очакваме отново поредната разновидност на Ковид-19. От практика вече знаем, че първите възможно затворени дейности са свързани с туристическия сектор – ресторанти, конференции, събития, пътувания и т.н. Затова ние от Националния борд по туризъм отправихме едно много обосновано предложение за проактивна, позитивна, изпълнена със съвсем различна, приятна конотация и послание кампания, която да бъде проведена през следващите 3 месеца. И тя е в два различни аспекта – този, който вие поставихте във въпроса си, е всъщност вторият аспект. Позволете ми всъщност да обясня първата, основна кампания, която предложихме. Тя е много ясно измерима цел – в следващите 3 месеца българските граждани, които са получили ваксина, да бъдат с 1 милион повече. Затова настояваме да бъде въведена кампания със стимули, които представляват ваучери на стойност 50 лева, индивидуални, за всеки български гражданин, който се е ваксинирал, и този ваучер той може да използва във всеки ресторант или в хотелски комплекс под формата на каквито и да са услуги, които хотелът или хотелският комплекс предлага, така че всъщност да има един приятен, един много симпатичен, един различен тип отношение и възможност за тази кампания. Веднага бързам да подчертая, че целта наистина не е просто едни средства да бъдат насочени към туризма като някаква форма на подкрепа. Туризмът се явява инструмент за постигане на тази цел. Целта е да постигнем в края на септември, отново повтарям, 1 милион повече български граждани ваксинирани, което ще изгради един здравен щит, стена пред новото развитие на вируса. И вторият аспект на кампанията, която предлагаме, е свързана с възможността България да излъчи едно много силно положително послание в международен план, а именно, че предлага на туристите, които изберат и посетят България, безплатна ваксинация. Аргументите са ни отново много сходни. Има достатъчно ваксини на склад. Трябва да кажем съвсем честно, че срокът на годност на някои от тези ваксини ще изтече през следващите месеци и би било абсолютно непростимо, истински греховно да допуснем те да бъдат изхвърлени или бракувани, вместо да бъдат използвани. В същото време виждаме, че има страни, в които хората наистина се редят не само на опашки, в списъци, молят се, търсят всякакви начини да бъдат ваксинирани и не могат да стигнат до такава възможност. Ще кажа нещо много ясно също за нашите слушатели: всеки лев, вложен в българския туризъм, се връща четири пъти обратно в икономиката. Това е доказан финансово-икономически фактор, мултипликатор, така както се нарича професионално. И от тази гледна точка не бива въобще да стои въпросът за това какви средства и как се насочват към туризма – те се връщат в пъти обратно в полза на държавата, на икономиката и на обществото. Но темата с ваксинацията – тя е пред скоби, тя е по-голяма от всяка структурна, секторна или само икономическа тема. Говорим за най-важното нещо, което стои пред нас като общество в момента, и то е да постигнем много висока степен на ваксинация. Даваме ясно предложение през туризма и през една много, много усмихната, спокойна и проактивна кампания чрез стимулите тази цел да бъде постигната.
Т.е. вашата цел е да се използват ваксините и заедно с това да се подпомогне и туризмът, и естествено икономиката на страната ни?
Полина Карастоянова: Да, защото смятаме, че от една страна няма нищо по-важно от това да намерим начин българските граждани да бъдат ваксинирани в най-близките 2 до 3 месеца. Последните 6 месеца показват пълен провал на начина, по който се подходи. Резултатите са красноречиви. Ако продължаваме по същия начин, няма как да постигнем по-добри резултати. С говорене така, общо, в медиите или в публичното пространство няма да стане. Изтече времето за това. Идват избори, идват почивки, хората пътуват на вили, на къщи, в чужбина, където и да е. Въобще вниманието към медийната и публична комуникация рязко спада. От друга страна разчитаме, че много, много елегантен и много убедителен допълнителен стимул за чуждестранни туристи би било България да предлага ваксинация на място на тези туристи. Ако те изберат еднодозовата ваксина, това означава едно посещение в България. Ако техният избор е по отношение на ваксините, които се слагат с две дози, това означава, че те два пъти ще посетят България в рамките на един месец поне за по няколко дни. Примери в това отношение има и за едната, и за другата част от концепцията ни за насърчаване на ваксинацията. Има отлични примери, които сме използвали, по света. По отношение на безплатни ваксини за туристи – това правят много, много забележително вече в Сан Марино, това прави съседна Сърбия до нас, емирствата в групата на Обединените арабски емирства, които разполагат с много голям брой ваксини от Китай и от Русия. Т.е. примерите за това са пред нас. Но е важно да направим нещо повече от това само да търсим примерите или просто да имитираме. Ние имаме уникалната ситуация, в която можем да бъдем новатори. Ето затова казваме България да бъде първата страна в Европейския съюз, която е обявила в международен план, че предлага безплатно ваксиниране на своите туристи. Какъв по-добър начин за една добра репутация, за едно добро послание и една отлична възможност да излезем от последните места на всички класации, в които в момента се намираме, включително и репутационно.
Със сигурност умен и добър ход. А всъщност как определяте състоянието на туризма към момента? Защото хората започнаха да посещават Черноморието ни за събота и неделя – личи си по задръстванията по автомагистралите и празните градове тези дни.
Полина Карастоянова: Позволете ми преди това да ви благодаря за оценката и да кажа, без излишна скромност, че предложенията, които Националният борд по туризъм направи както за насърчаване на ваксинацията и въвеждането на стимули за български граждани, така и по отношение на предоставяне на безплатна ваксинация за чуждестранните туристи, среща еднозначно положителен отговор във всички възможни адресати – и в граждани, и в колеги, и във водещи експерти в България, включително и в областта на медицината. Единственият отговор, който до този момент не сме получили, дори никаква реакция, дори никаква проява на отношение, това е от страна на министъра на здравеопазването. Намираме това за неприемливо. Намираме за абсолютно неприемливо министърът на здравеопазването да се държи сякаш не знае и сякаш не приема подобно предложение. Ние сме готови на разговор, готови сме с аргументи, готови сме да чуем, ако има по-добър план. Готови сме да приемем, ако министърът има по-добър план, който ще постигне тази цел. Ако срещу нас правителството каже: „ние имаме друг, по-добър план, с който в края на септември ще имаме 1 милион български граждани ваксинирани“, ние ще кажем: „абсолютно, действайте, подкрепяме ви“. Но ние нямаме насреща по-добър план, нямаме алтернатива. Имаме мълчание. Това е непростимо, защото ще изгубим ценно време. Ние не просто сме предложили предложения или концепция, или инициатива. Ние сме готови да предложим и механизъм за реализация. Готови сме с Асоциацията на компаниите, които издават ваучерите за храна, за по-малко от 2 седмици да осигурим за държавата необходимата логистика за предоставяне на ваучерите, които са на стойност 50 лева за всеки български гражданин. Така че всички фактори са налице. Единственото, което е необходимо, е да видим воля в правителството за съвсем нов тип управление на тази кризисна ситуация, в която се намираме. А що се отнася за ситуацията в туризма, тя все още за съжаление не се е променила в някаква значителна степен. Международният туризъм е с близо 70 до 80% спад и към този момент не бележи някаква значителна промяна. Има само едни слаби оптимистични индикации, че се подготвят определени чартърни програми, определени пазари, които могат да бъдат отворени, но това всичко все още е в хипотеза. Българските граждани, разбира се, по традиция пътуват към Южното Черноморие в по-голямата си част и затова ние виждаме в последните уикенди – и това е нормално вече за юни месец – един пои-интензивен трафик към морето. Но тук веднага трябва да кажем, че организацията на движение по Автомагистрала „Тракия“ е абсолютно неприемлива. Ние бихме определели буквално като не просто непрофесионално, а наистина истински саботаж спрямо хората, които пътуват, начина, по който е организирано придвижването. Ще направим още в рамките на днешния ден, с писма ще отправим предложения към министъра на вътрешните работи, вицепремиера и министър на вътрешните работи и към министър на транспорта настояване, предложение и аргументация да бъде променена организацията на движение, да се намерят специално за този период, летния, механизми, с които потокът на леки автомобили да се раздели с потока от тежкотоварни автомобили. В противен случай ние наистина сме застрашени българските граждани да бъдат буквално наказани за това, че са избрали да отидат до Черноморието. Трябва да се намери по-интелигентен, по-рационален и по-спокоен начин за пътуване. Този ад, който всъщност се случва почти всеки уикенд, трябва да намерим начин да бъде прекъснат. Това е и, разбира се на първо място, в най-голяма степен риск за живота и за възможност от пътно-транспортни произшествия, което не бива да се допуска.
Със сигурност не е много приятно човек да стои на слънце в „тапа“ на магистралата събота и неделя по обед. Всъщност, защо според вас от Националния борд, ако можете изобщо да си го обясните, Министерството на здравеопазването мълчи? Все пак вашите предложения циркулират вече няколко дни в медиите.
Полина Карастоянова: Нашите предложения предизвикаха небивал интерес в медиите. Мога да кажа, че публикациите са десетки. И отново да потвърдя, че срещнахме одобрение еднозначно в най-различни аспекти на интерпретации от страна на лидери на мнение в различни области. И това просто ни дава още един път основание да смятаме, че предложението е разумно, обосновано, измеримо, с ясна цел и с възможност тя да бъде постигната. Само допреди няколко дни имаше недомлъвки, които всъщност опитваха да обяснят липсата на позиция с може би липсата на пари, предвид ограничените възможности на бюджета, който не беше актуализиран. Но държим да кажем следното: ако целта, която искаме да постигнем, е 1 милион български граждани с ваксина до края на септември и това би струвало приблизително 50 милиона лева на бюджета, ние сме абсолютно убедени, че здравето и целта тази превенция, тази наистина здравна стена, този щит да бъде постигнат, не може да бъде рискуван или да бъде отказан заради сума от 50 милиона лева. В пъти повече ние сме платили за тези ваксини, които стоят на склад, като граждани, като данъкоплатци. Но сега, от тази събота, буквално преди два дни, ние бяхме свидетели всички на много оптимистични изявления от страна на министър-председателя Янев и на финансовия министър Василев за неочаквано висок темп на събираемост на приходите в бюджета. Те говореха за излишък над 1 милиард, 1,5 милиарда лева, което приемаме като изключително позитивно обстоятелство, което още един път ни кара да вярваме, че едва ли отпускането на тези средства за тази цел може да бъде проблем. Не вярваме, че може да бъде проблем която и да е сума, която ще гарантира общественото здраве. Затова апелираме отново към министъра на здравеопазването, към министър-председателя: приемете нашето предложение и го превърнете в национална кампания, защото ваксинацията не може да бъде единствено и само частен въпрос, личен избор или още по-малко корпоративна политика. Това няма да стане със стикери на вратите на ресторантите, на магазините или на хотелите. Това са маркетингови инструменти, които са симпатични, но са много слаби като възможност за постигане на тази цел, към която ние сме се насочили. Без национална кампания, която е на държавно ниво, на правителствено ниво, с всички инструменти, лостове и възможности, с които разполага държавата, няма да постигнем целта. И за съжаление, ако ние пропуснем отново следващите 2-3 месеца, това ще бъде престъпно нехайство, защото в края на септември или началото на октомври, когато новата опасност надвисне над нас, някои от тези хора вече няма да са на тези постове, но ние няма да можем да върнем времето назад, за съжаление.
Да се надяваме, че ще има позитивен край. За жалост времето ни свърши. Бях ви подготвила още въпроси, свързани с туризма, но това е и повод да оставим темата с продължение за следващ разговор.
Полина Карастоянова: Благодаря ви. Благодаря ви за възможността във вашия ефир да кажем това, което считаме за важно, и дано стигне до повече наши сънародници и до министрите, от които зависи това решение.