Д-р Полина Карастоянова: Туризмът е интелигентно управление и визия за дълъг период от време напред
04.07.2019На какво се дължи отливът на туристи от българското Черноморие? Защо в същото време трафикът на автомобили през граничните пунктове с Гърция се е увеличил с 25%? За причини и следствия говорихме в студиото на „Сутрешен блок“ на БНТ на 4 юли 2019 г. с Полина Карастоянова – изпълнителен директор на Националния борд по туризъм (НБТ).
Ето какво каза д-р Полина Карастоянова:
Активният сезон не е започнал все още и аз съм уверена, че след около седмица или десетина дни ще видим съвсем различни кадри и съвсем различна ситуация. Сезонът по принцип, който имаме ние, е кратък.
НБТ е не само най-голямата работодателска организация в сектор Туризъм, но и единствената българска организация, която е член на Световната туристическа организация към ООН – UNWTO. Това ни дава възможност да следим анализи и прогнози и тази информация, която ползваме, показваше съвсем ясно, че Египет, Тунис и Мароко ще бъдат във фокуса на интереса на международния туристически пазар за тази и следващата година. А ние видяхме една много, много активна политика между президента Ердоган и президента Путин, в резултат на което руските туристи със субсидирани чартърни полети се ориентираха обратно към Турция. Видяхме една много активна политика на гръцкото правителство за сваляне на ДДС и една съвършено различна, много добра концепция за организация и управление на туризма.
Тази тема за чадърите и шезлонгите видяхме от репортажа, че те са от напълно безплатни като възможност в свободните зони до цени, които варират според вижданията на пазара. Ако в случая има нарушение на закона, ние ще видим НАП, КЗК и всякакви органи, които ще се погрижат съгласно закона да бъдат санкционирани нарушителите. Но ако има свободен пазар – предлагане и търсене, те ще се срещнат. Ако предложените цени са толкова високи, че няма търсене за тях, кой е този концесионер, собственик на хотел или ресторант, който ще стои празен.
Албена е българският курорт-оазис, който чества 50 години през 2019 г. Запазиха го, развиха го по един прекрасен начин кат семеен и спокоен курорт. Моите почитания към г-н Красимир Станев, изпълнителния директор на курорта. И един-единствен тарикат, който е решил, че ще продава минералната вода за 11 лв се превърна в някаква новина. Той не е никаква новина, той просто ще си „оттече в канала“, както всички, които се опитват да спекулират по този начин. Но още стотици хора в Албена се трудят страхотно и правят това, което предлагат като курорт, наистина забележително.
От НБТ имаме ясна позиция – 1% от приходите, които туризмът генерира в националната икономика би следвало да бъдат реинвестирани в национална туристическа реклама, в национална туристическа инфраструктура.
В обобщение, министерството на туризма не следва единствено и само да има ограничените правомощия да контролира или да регулира; следва да управлява собствеността. Но в кабинета на министъра на туризма няма нито един нотариален акт за туристическа атракция от световна класа. Нямаме нито „българския Колизеум“, нито „българския Акропол“, а твърдим, че имаме третата по значимост културна и археологическа даденост. Не сме ги превърнали в атракция. Това става с огромни инвестиции – първо в трансформацията на тези обекти в туристическа актракция и след това в техния маркетинг. Разбира се, че сезон от 45 дни на морето или още по-малко на планината е невъзможно да издържа тази индустрия в продължение на цяла година. Но дори и в тези тесни параметри тя внася в икономиката на страната 8.4 млрд. лв за 2018 г. И тогава, когато сме имали известен ръст в предишните години, е било правилно от икономическа гледна точка да бъде съобразено, че след всяка съобразна вълна нагоре идва следващата надолу и за нея ние трябва да се подготвим. Как да се подготвим – преди всичко с финансов ресурс и на второ място с интелектуален капацитет. Туризмът не е просто сфера на обслужване. Тя е интелигентно управление и визия за дълъг период от време напред.