туристическо лого на България туристическо лого на България
Снимка: Министерство на туризмаИзточник: 24 часа

Д-р Митко Василев: Насърчаването на организирания туризъм ще привлече повече германци в България

Д-р Митко Василев, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара, коментира пред „24 часа“ на 27 януари 2020 г. представения от министър Ангелкова механизъм за насърчаване на организирания туризъм чрез маркетингови кампании.

– Д-р Василев, на 24 януари 2020 г. присъствахте в Министерството на туризма, където бе представен механизъм за насърчаване на организирания туризъм в България чрез маркетингови активности. Какво е вашето мнение за проекта?

– Хората в Германия често казват, че парите не са всичко, но без пари нищо не върви. Мнението ми е, че механизмът за насърчаване на организирания туризъм ще има благоприятен ефект за привличане на повече и по-платежоспособни групи германски туристи в България.

Реакциите на браншовите туристически организации бяха изцяло положителни. Ръководителите на неправителствените организации изразиха своята благодарност към правителството, премиера и министъра на туризма за тази инициатива. Специалистите от областта на туризма отбелязаха, че подобно нещо се случва за първи път, и бяха категорични, че тази мярка ще доведе до увеличаване на туристите.

По разчети на Министерството на туризма с помощта на механизма за насърчаване на организирания туризъм чрез маркетингови активности, за който са планирани 15 млн. лв., се очаква да бъдат привлечени между 200 000 и 300 000 повече чуждестранни туристи. Това са допълнителни средства извън годишния бюджет за реклама на министерството, който е 10 млн. лева. Надяваме се този първи опит да пожъне успех и правителството да продължи подкрепата си за един целогодишен български туризъм.

– В механизма, който включва четири пазара, основният дял е за германския, защо той е толкова важен?

– Важен е, защото германските туристи са сред най-многобройните. България е традиционна дестинация, особено за нископлатежни туристи. Съществуват много резерви за по-платежоспособната категория. Броят на германските туристи в България непрекъснато се увеличава. Малко над 1 милион са регистрираните посещения на германци в България през 2018 г., а за 2019 г. все още няма окончателни данни. Туризмът е един от важните сектори на българската икономика. Неговият потенциал се доказва от приноса му към БВП, валутните постъпления, както и създаването на работни места. Правителството очевидно оценява неизчерпания потенциал на германския пазар.

– Какви са вашите прогнози за ефекта от насърчаването на организирания туризъм?

– Германците предпочитат пътуването им да бъде организирано. Организираният туризъм носи най-много и стабилни приходи. Големи и по-малки туроператори ще се отнесат положително към обществената поръчка. Това за тях означава предвидимост, планиране, сигурност и ангажираност от страна на държавата.

Качеството на предлагането в туризма ще е решаващо.

Да рекламираме продукт с лошо качество, означава да гоним туристите в дългосрочен план. Анализите на Министерството на туризма и нашите наблюдения показват, че в България пристигат предимно три групи германски туристи: семейства с малки деца (основно за морска почивка), младежи до 25 г. и възрастни двойки над 65 г. Надяваме се, че с новата мярка ще бъдат привлечени още представители на тези групи.

– Смятате ли, че с тази обществена поръчка се дава добър сигнал на големите туроператори в Германия?

– Един от принципите на маркетинга казва: направи нещо добро и говори за него. Мисля, че големите германски туроператори са достатъчно добре информирани за страната ни и внимателно следят всичко, което се случва у нас. Новината неминуемо ще бъде забелязана и анализирана, тъй като би им помогнала да спечелят допълнителни клиенти. Надяваме се, че тази първа стъпка ще даде и допълнителен импулс за налагане на България и като качествена целогодишна туристическа дестинация на германския пазар.

– Как в Германия бяха отразени действията на българските институции след спирането на дейността на най-стария световен туроператор “Томас Кук”?

– Проучвания в германските медии показват, че фалитът на “Томас Кук” не е променил нагласата на германските туристи към организирания туризъм и предварителните резервации. Обръщам внимание, че при германските туристи особена роля имат предварителните резервации. Според Deutscher ReiseVerband e.V. (DRV) до 53% от резервациите са за пакетна цена или организирана ваканция. По време на обявяването на фалита на “Томас Кук” бяхме в България с делегация от германската провинция Мекленбург-Предна Померания, водена от държавния секретар за туризъм в Министерството на икономиката, труда и здравеопазването на провинцията д-р Щефан Рудолф. С тази делегация се срещна и министър Ангелкова в присъствието и на германския посланик у нас Кристоф Айххорн. Той благодари на екипа на министерството за помощта, която оказва за преодоляване на затрудненията с германски туристи.

– Заедно с Министерството на туризма и Българския съюз по балнеология и спа туризъм (БСБСПА) бяхте двигател на постигнатия голям пробив и България вече е в списъка на германската здравна каса. С какво е важно това?

– През септември 2019 г. в резултат на дългогодишни съвместни усилия на нашите партньори от Българския съюз по балнеология и спа туризъм и от Министерството на туризма България бе включена за първи път в списъка на държави, в които се признава предоставянето на медицински амбулаторни услуги на лица със задължително здравно осигуряване в Германия. Тук е мястото да благодаря на председателя на БСБСПА Сийка Кацарова. Тази организация е член на Германо-българската индустриално-търговска камара и ние ги подкрепихме в каузата им да превърнат България в конкурентна, целогодишна, европейска дестинация за здравен туризъм.

Благодарност отправям и към министъра на туризма Николина Ангелкова, както и към екипите и служителите на двете организации затова, че постигнахме този успех. Специални благодарности заслужава и моята германска колежка Кармен Щрук, която беше двигател на целия процес. Помощ и съдействие получихме и от парламента в лицето на председателя на здравната комисия Даниела Дариткова и от посолството на България в Германия в лицето на посланик Елена Шекерлетова, и от Министерството на здравеопазването в лицето на министър Кирил Ананиев и от други организации.

Германската национална асоциация на здравноосигурителните фондове (GKV-Spitzenverband) разшири списъка на държавите, в които признава предоставянето на тези услуги и добави България към него. С това страната ни е поставена на европейската карта на германските здравни каси.

В Германия повече от 20 милиона души годишно използват възможностите за извънболнична профилактика в страната и чужбина. Това е един огромен потенциал, част от който може да бъде привличан в България. Постигнатият резултат е важен, защото означава и признание за качеството, което България предлага в здравния туризъм. Всичко това не трябва да ни успокоява, защото предстои още дълъг път. Необходима е работа и с други здравноосигурителни каси в Германия. Следващата стъпка е сътрудничеството и с български болнични заведения, защото от Германия желаят да сключат и договори за спешна помощ с български болници при лекуване на някои основни заболявания.

– Какви туристи са германците и какво търсят – море, спа, културно-исторически, приключенски туризъм? Какво в България им харесва?

– Спецификата на германския турист произтича от характера на германеца като цяло. В проучване за това как германците виждат себе си, те посочват следните свои страни: обичат сериозните неща и квалификацията, работливи са, конкурентоспособни и амбициозни, имат чувство за ред и са дисциплинирани, ефективни, организирани, точни и коректни, обичат истината и са честни, добри са във финансите и производството. Посочват и негативни като например: мислят си, че знаят всичко по-добре от другите, страдат от болките на света, нямат чувство за хумор, не са вежливи, обичат да доминират, силна потребност за сигурност и се страхуват от риска; техните страхове, съмнения и загриженост са причините за желанието им за контролиране, преразглеждане и документиране на нещата. Марката за произход Made in Germany е позната в цял свят и има висока стойност.

И когато говорим за Германия, най-често свързваме това с асоциации за качество, високи постижения и прецизност. Германските туристи са сред най-пътуващите хора по света. Те планират дългосрочно своите ваканции за море, планина, посещения на културни и исторически забележителности, приключения и спа отдих, изследване на отдалечени и непознати кътчета по света и т.н.

В този смисъл няма едно – единствено нещо, върху което да се фокусират като туристи. Познавайки техните особености, техните силни и слаби страни, ние в България може така да подготвим нашите дадености, че в голяма степен да отговорим на очакванията и желанията на германския турист.