водолази водолази в Черно море
Снимка: Институт по океанология – БАНИзточник: радио „Фокус“ – Варна

Четири туристически маршрута ще развиват подводния туризъм в България и Румъния

Четири туристически маршрута ще развиват подводния туризъм в България и Румъния. Това заяви за радио „Фокус“ – Варна на 21 ноември 2019 г. доц. д-р Преслав Пеев, ръководител на Секция „Морска геология и археология”, към Институт по океанология – БАН. Той заяви, че маршрутите са разработени в рамките на проект за насърчаване на приключенския туризъм в двете страни. „Идеята ни е насърчаване на диверсификацията на предлагането на устойчиви европейски продукти и услуги за културен туризъм чрез разработване на транснационален туристически продукт за подводното културно наследство на Черно море. Също така и подобряване, съхранение и популяризиране на подводното културно наследство на Западното Черноморие, както и насърчаване на транснационалното сътрудничество между различните заинтересовани страни в областта на подводното културно наследство“, разясни специалистът.

Той посочи, че новият туристически продукт е под името „Тематични маршрути на подводното културно наследство на Западното Черноморие“ и включва следните туристически маршрути, които могат да се комбинират в зависимост от туристическата оферта на туроператорите и според нуждите на туристите:
– Маршрут на потъналите кораби и на изкуствените рифове;
– Маршрут на подводното природно наследство;
– Маршрут на подводните, изложени в музеи артефакти.

Доц. Преслав Пеев заяви, че първият маршрут – на потъналите кораби, е съставен в следствие в резултат на проучвателни кампании от всички участници в проекта, като са били оформени 8 подводни маршрута до потънали кораби по румънското и българското крайбрежие. В пакета са включени 5 маршрута в Румъния и 3 в България. Обектите, които са включени в първият компонент са на достъпни дълбочини и не попадат по закрилата на конвенцията за защита на подводното културно наследство на ЮНЕСКО.

„Това е направено единствено и само с цел за защита на паметниците на културата от недоброжелателни туристи, тъй като знаем, че при подводни леководолазни спускания, водолазите много обичат да си вземат това, което си харесат. Затова сме предвидили посещения до железни кораби, чието посещение не представлява опасност, както за живота и здравето на самите туристи, така също и за съхраняването на целостта на обекти“, разясни още доц. Пеев. Той посочи, че проблем би могло да има при посещението на обекти от страна на румънското крайбрежие, тъй като шелфът на България и Румъния се различават. От наша страна дълбочините нарастват сравнително по-рязко, докато от страна на северните ни съседи този процес е по-плавен и там обектите са разположение на по-голямо разстояние от брега. Въпреки това за всичките 8 маршрута е предвидена подходяща инфраструктура, откъдето могат да бъдат стартирани приключенските посещения.

Във вторият маршрут на старите търговски пътища са включени някои от обектите, които се намират на брега или под вода. Тези обекти са били от изключително значение за историческото развитие на целият Западно Черноморски бряг. „Не случайно самите маршрути са транснационални, тъй като през цялото историческо развитие на региона до края на 19 век, Западния бряг е бил единна територия и не е бил поделян между различни държави. И този маршрут включва 8 обекта, като 2 от тях са в Румъния и 6 в България. От румънска страна това са древните пристанища – днешните Констанца и Мангалия. От българска страна това са – заливът на съвременна Каварна, Балчик, Одесос, нос Св. Атанасий, Несебър и Созопол. Тези обекти са били подбрани така, защото са били едни от най-значимите центрове в древността“, каза още доц. Пеев.

Несъмнено един от най-атрактивните, но все още непознати маршрути е този за подводното природно наследство. Доц. Преслав Пеев заяви, че целта при изготвянето на маршрута е била да се направи пряка връзка между културно-историческото наследство и защитените морски територии в България и Румъния. Всички избрани обекти, които са включени в този маршрут се намират в непосредствена близост до брега и достъпът до тях е улеснен на максимална степен. „Сред най-атрактивните от тези маршрути бихме могли да посочим, тези които са родния сектор – районът на село Тюленово, където сме предложили разходки до някои от подводните пещери, най-известната от които е Тюленовата пещера. Друг изключителен обект е Каменната гора в района на акваторията на Созопол“, обясни още специалистът.

Четвъртият маршрут на подводните, изложени в музеи артефакти, обхваща музеи от двете страни. Включени са общо 9 музеи – единият е музеят в Тулча, който съхранява изключително интересни артефакти, открити при подводни археологически проучвания в делтата на река Дунав. Включени са и два музея от румънския град Констанца – Националния музей за история и археология, както и Военноморският музей, а последният музей от румънска страна е Калатис, който се намира в Мангалия. От българска страна са включени историческите музеи в Каварна, Археологическият и Военноморският музей във Варна, а на юг са включени музеи от Несебър и Бургас.