Черно море българското Черноморие
Снимка: Юлиана НиколоваИзточник: Faktor.bg

Бранимир Ботев: Ако няма лична уговорка с Путин, не виждам как Николина Ангелкова ще спаси сезона с руски туристи

„Данните за сектора са манипулирани, излиза, че чужденците идват на почивка у нас за нощувка и половина. Проблемът на българския туризъм не е коронавирусът, а министърът, който ръководи сектора“, казва на 26 май 2020 г. в интервюю за Faktor.bg бившият зам.-министър в три последователни правителства и изпълнителен директор на Европейския институт за стратегии и анализи.

Г-н Ботев, ще успее ли Николина Ангелокова да се справи с кризата в туризма, която се очертава тази година заради пандемията от коронавируса?

– В настоящия момент вече е ясно за всички, че Николина Ангелкова не е имала каквато и да е стратегическа визия за туризма, както и необходимата професионална компетентност. Тя дойде от съвсем други сфери, очевидно парашутирана, преминавайки скоростно през АПИ, през МРРБ и транспорта. Може би нейните ментори са очаквали тя да се учи в движение. Добре, но защо на наш гръб? Виждаме, че след 5 години в туризма тя нищо не е научила, освен да харчи парите на данъкоплатците за безсмислени обществени поръчки и да подписва концесии. Ще припомня, че туризмът е много сериозна индустрия за България и формираше 13,6% от БВП на страната, преди Ангелкова да стане министър. След 5 години управление на Ангелкова, туризмът е спаднал до 10,8% от БВП. От последните данни на Световната организация по туризъм (СОТ) през 2019 г. България е единствената балканска страна, която продължава да намалява туристическата си индустрия, спрямо общия ръст на икономиката. СОТ отбелязва, че туризмът в България има спад с -2,5% през 2019 г. в икономиката на страната. И то при положение, че БВП на България като цяло бележи ръст от +3,5%. Няма друг ключов бранш с такава негативна тенденция. За сравнение, при всички останали балкански държави туризмът бележи ръст в тяхната икономика. Гърция с +12,1%, Турция с +10,1%, Хърватия + 4,1%. Северна Македония +3,8% и т.н. Очевидно става въпрос за лошо управление, за неразбиране на спецификата на туристическата индустрия и за натиск върху бизнеса чрез свръх регулация и свръх администриране. Достатъчно е да питате хората от бранша, дали са доволни от безумните, непрекъснати, взаимно противоречиви промени в Закона за туризма и в подзаконовите нормативните актове към него.

Дайте примери за причините, довели до ниските резултати в бранша и спада на туристи?

– По времето на Николина Ангелкова бяха увеличени над 2,5 пъти текстовете и разпоредбите, чрез които се контролира браншът, което си е директна предпоставка за корупционни практики и административен рекет. Говорим за непрекъснати проверки по плажове и хотели, които се оглавяват лично от министърката. Това представлява излишен натиск върху индустрията, който допълнително затруднява възможностите й да работи. Министерството на туризма бе превърнато в министерство на непрекъснатите разпоредби и постоянните проверки. В същото време Ангелкова тотално се провали в основната функция, която трябва да има един министър на туризма относно създаването на положителен, траен и устойчив имидж на България на международните пазари. Точно обратното, благодарение на нея България беше въвлечена в редица скандали. Последният такъв беше с Томас Кук. Само ще припомня, че две години преди този фалит световните, финансови и банкови среди предупреждаваха за бъдещия фалит на туроператора. На 17 май миналата година Блумбърг и Сити Груп предупредиха, че Томас Кук вече са във фактически фалит „и акциите им не струват нищо“. Точно в този период министърът провежда редица срещи с изпълнителния директор на Томас Кук Питър Фанкхаузер и снимката на двамата на фона на голямо червено сърце обиколи световния обмен. Ангелкова и досега не е дала публичен отговор, колко такива срещи на 4 очи е провеждала. Колко пъти е била лично в офиса на Томас Кук, както и на обеди и вечери на четири очи, защо на тези срещи никога не е била придружавана от други официални български представители, нито от администрацията в България, нито от посолството в Лондон? Има обаче безкрайно притеснителен въпрос, без отговор и досега. Провеждало ли е Министерство на туризма съвместни кампании на 12 целеви европейски пазара съвместно с Томас Кук? Колко милиона на българските данъкоплатци са похарчени за тази „обвързаност“ от страна на Ангелкова? Вярно ли , че „рекламата“ е осъществявана основно през вътрешната мрежа и офисите на фалиралата Томас Кук? Колко неразплатени милиони останаха от Томас Кук към българските хотелиери?

Какво стана с прословутата система ЕСТИ за отчитане на броя на туристите в реално време?

– Системата беше готова за въвеждане още 2015 г. В продължение на 5 г. Николина Ангелкова правеше всичко, за да не я въведе. Страната ни беше единствената в ЕС, която нямаше въведена ЕСТИ система. Когато стана скандалът с фалита на Томас Кук, Ангелкова трескаво обяви през октомври 2019 г., че ще въведе ЕСТИ. Това беше кризисен пиар за отвличане на вниманието. И досега ЕСТИ не е публична, за да знаем каква информация се събира, доколко тя е достоверна и дали не съществува възможност да бъде манипулирана. Излиза, че за система, която се плаща и издържа с пари на българските данъкоплатци и на бранша, информацията се ползва единствено от министърката. На страницата на Министерството на туризма липсват каквито и да било данни за отседнали туристи в местата за настаняване в реално време и за приходите от тях.

От министерството отчитат непрекъснато нови милиони чужденци, които посещават България. Съвпадат ли данните с тези на Световната организация по туризъм?

– Там е голямата манипулация. Отчитат се над 12 млн. посещения и 9,3 млн. чуждестранни туристи (overnight visitors). В същото време имаме едва 3,8 млн. туристи, регистрирани и осъществили нощувки в хотели, останалите милиони туристи на плажа ли спят? Още едно сравнение при 9,3 млн. чуждестранни туристи СОТ отчита за България 17 млн. нощувки, т.е. един чуждестранен турист не остава дори и за две нощувки в България. Някой би ли повярвал в това? В същото време Хърватия, която е два пъти по-малка по население от България отчита 11 млн. чужди туристи и 90 млн. нощувки. У нас очевидно става въпрос за гигантски несъответствия и липса на реална отчетност. Дали е от некомпетентност или съзнателно?

Кой е все пак основният проблем пред българския туризъм , защото коронавируса засегна целия свят?

– Проблемът на българския туризъм не е коронавирусът, а Николина Ангелкова. Тя пое тази индустрия при 13,6% дял в БВП. В момента той е 10,8% при ръст на икономиката. През 2014 г., преди министър Ангелкова да започне бодро да се разправя с бранша, един турист в България е оставял $530. 2019 г. вече е оставял в страната $450, а преизчислена през натрупаната инфлация през годините, цифрата е още по-малка – $415. Тази година се очаква приходите от туризъм да паднат с 50 на сто. От министерството непрекъснато повтарят, че България е станала желана целогодишна дестинация, но това не е вярно, 70% продължава да бъде сезонният летен туризъм, а вследствие на управление и абсолютно несъстоятелна реклама, хората от бранша са принудени да предлагат все по-евтино българския туристически продукт. Пример: през 2017 г., когато са отчетени 6,6 млрд. приходи от чуждестранни туристи, общата печалба на сектор хотелиерство и ресторантьорство по данни на Министерството на финансите е 492 млн. лв., едва 5,7% от приходите. Ангелкова принуди туристическата индустрия да работи на минимални цени с евтини туристи, оставяйки нашите хотели в ръцете на играчи като Томас Кук.

Какво трябва да се предприеме, за да бъде върната печалбите в бранша отпреди няколко години?

– Браншът спешно се нуждае от свежа ликвидност. С условията на общата дерогация и позволяване на пряка държавна помощ от ЕС е възможно да се кандидатства за еднократно подпомагане до 800 000 евро, трябва да се разсрочат поне с година кредитите на българските хотели, както и да се помисли до 3 г. за банкова ваканция по отношение на главницата, да се обслужват само лихвите. Ваучерите във вида , в който ги мислят няма да проработят. Учудващо е, че положителните мерки се взимат от премиера Бойко Борисов (9% ДДС за туризма, отваряне на границите със съседни държави, падане на карантината, свободен достъп на граждани на ЕС), а министърът се занимава само със собственото си оцеляване и кризисен пиар.

Ще успее ли проектът „Преоткрий България” да компенсира до някаква степен загубите това лято?

– Това е поредният отчаян пиар ход. От 2015 г. до март 2020 г. вътрешният ни туризъм е реализирал ръст от по-малко от 1 млн. нощувки. В същото време българите, които отиват в чужбина за този период се е увеличил с 3 млн. нощувки и вече са надхвърлили 7 млн. нощувки за 2019 г. И още едно много показателно сравнение. За 5 г. управление на Ангелкова над 9 млн. чуждестранни туристи в България са реализирали към 3,6 млн. нощувки в повече за периода. За същия период българите, които пътуват в чужбина са реализирали 3 млн. нощувки повече, но не у нас. Некомпетентността, абсурдните действия и неразбирането на туризма доведоха до това, че българите да предпочитат почивката в чужбина вместо страната си, а в България да идват все по-бедни чуждестранни туристи с все по-кратък престой. Българските туристи в чужбина оставят 2,3 млрд. долара, част от които можеха да са в България, ако Ангелкова не се беше сетила през 2020 г. при празни хотели и ограничен международен трафик, че трябва да се погрижи и за българите.

Какви са според Вас прогнозите за сезон 2020 в резултат на пандемията от коронавирус?

– В разпространена информация от 8 май Световната организация по туризъм прогнозира спад в бранша в международен план между 60 и 80% през 2020 г. с най-негативни последици за пазарите на Азия и Европа. Много тежки са данните и за кризата в авиотранспорта. Според IATA спадът при международните самолетните полети ще бъде -55%, а очакваната загуба за авиокомпаниите ще е в размер над 314 млрд. долара. Най-тежко кризата ще удари сезонните чартъри, които ще работят с по-малко от 15% от предишния си капацитет (-75% спад). Само ще припомня, че от фалита на Томас Кук, България директно загуби над 700 чартъра, които осигуряваха близо 50% от сезонната заетост от летищата в Бургас и Варна. Очаква се пряко и индиректно 100 млн. души да загубят работните си места свързани с туризма, за Европа около 7,5 млн. души, за големите специализирани туристически комплекси (море, планина) от 30 до 50% от персонала ще бъде освободен поради липса на туристи и постоянна натовареност. Това горе-долу съответства на случващото се до този момент в България, около 35 000 души от постоянно работещите в морските курорти са съкратени или напуснали. Всичко това ще има дългосрочни последици. Когато тези кадри са принудени да напуснат своята трудова среда и обекти, ще се преориентират и ще потърсят препитание някъде другаде. Те много трудно ще бъдат накарани да се върнат.

Какъв трябва да е профилът на българския туризъм, за да печели целогодишно?

– Никой ли не можа да се сети преди два месеца, че България е страната която взе първа най-адекватните мерки в Европа? Това, което направи Бойко Борисов, е за почит и уважение. Ние бяхме държавата, която беше най-слабо засегната от коронавируса и можехме да промотираме туризъм за профилактика и рехабилитация на базата на българската природа, на екологично чисти продукти, на минералните ни извори и то като целогодишен продукт. Защото при цялата ни възможност, която имаме, на морето активният сезон е само 2 месеца. Освен това, говорим за най-конкурентния сектор на Балканите. По-дълъг сезон от нашия имат Турция, Гърция, Хърватия и Албания, която набира много голяма скорост. Там хората са много пъти над нашите възможности. В СПА туризма отива един ресурс от 130-140 млрд. евро в рамките на ЕС. Страната ни може да вземе поне 3% от всичко това при огромния потенциал от термални минерални извори. По този показател България е на второ място в света. В същото време 18% от парите на германската здравна каса се харчат за профилакторни и рехабилитационни програми. Т.е., не става въпрос за клиники и за медицинска помощ, а профилактика, която на 90% може да се осъществява в хотели, оборудвани по определен начин. България разполага с всички тези възможности. Тракийските извори са били профилакториумът на Римската империя. Тази слава на България ние можехме да използваме. От гледна точка на ръста, който другите балкански държави бележат, България е на последно място. Няма да забравя едно изявление на министър Ангелкова, която каза, че трябва да бъдем в първата петица на Югоизточна Европа по развитие на туризма. Т.е., ние вече сме се примирили, че сме в петицата, докато преди време бяхме в първите три по този показател. В момента, както се движат тенденциите, аз се страхувам, че ние няма да можем да се съизмерваме с Албания като ръст. Ние не развиваме естествените си предимства.

Усилено се лансира идеята за спасяване на сезона с руски туристи. Могат ли да помогнат руснаците, ако паднат визите им?

– Скоро ми попадна интервю на г-жа Ангелкова от 2015 г. Оттогава регулярно има по няколко нейни изказвания всяка година, в които тя твърди бодро как ще облекчи визовия режим за руските граждани. Включително се интерпретираше и неговата отмяна. Освен ако няма лична уговорка с Владимир Путин, не виждам как Николина Ангелкова ще привлече руски граждани. Визовият режим се подчинява на шенгенските правила и не зависи от личната воля и обещания на министърът на туризма. Трябваше да излезе Екатерина Захариева, която е човек със сериозен управленски и юридически опит, и да каже, че такова нещо не може да се случи. Външно трябваше да спре голословните обещания. Когато Ангелкова стана министър, тя обеща, че ще имаме 7-8 туристически аташета към дипломатическите ни мисии в ключови за България дестинация. До този момент няма нито едно. Допълнително беше обещано, че ще се разкрият още консулски представителства, за да издаваме облекчено визи. Такива трябваше да има поне четири в Руската федерация, за да не трябва тези граждани, на които им обещава, че ще им „свали визите“, да не се разхождат до Москва и Санкт Петербург. С много усилия ние успяхме да възстановим службата в Екатеринбург, а тя за 6 години не е разкрила нито едно представителство на търговско аташе в сферата на туризма. Скоро бяха изнесени данни от сериозни анализатори в сферата на туризма, че платформата, която е струвала луди пари на българските данъкоплатци и похарчена от Министерството на туризма за китайския пазар, се разпространява през Youtube. За сведение, този сайт за видео споделяне не се гледа в Китай, защото е забранен. Това е все едно да продавате туристически пакети в Израел срещу саудитски реали.

Как тогава си обяснявате положителната оценка на изданието „Daily Star“ и предсказанията за силен сезон на фона на проблемите, които изброихте?

– Не мога да не бъда радостен, че има подобен тип отзиви и изказвания от журналисти и блогъри извън България. Въпросът е, че те по никакъв начин не тангират липсата на усилия, визия и компетентност от страна на министерството. Ние не използвахме акламациите, които получи Бойко Борисов в Европа за мерките които взе и дори беше даван за пример за справяне с коронавируса. През 2014 г. на форум на Световната туристическа организация в Париж ясно беше казано, че сигурността се превръща в един от основните три фактор при избор на дестинация. Имахме две години на по-засилен интерес от страна на германци, англичани и руснаци. Този период съвпадна с атентатите в Египет, с проблемите в Турция, свързани със сигурността, както и с атентата на плаж в Тунис, при който бяха избити много европейци. В същото време България и досега няма автентичен имидж и послание, защото в противен случай щяхме да имаме целогодишен туризъм, а не непрекъснато да се опитваме да спасяваме летния сезон, благодарение на хората от бранша. Те успяват да развиват туризъм въпреки министерството.