
БАС: Гимназиите по туризъм трябва да акцентират върху дуалното обучение
27.04.2023Професионалните гимназии по туризъм в страната трябва да акцентират върху дуалното обучение, каза във Варна президентът на Българската асоциация на сомелиерите (БАС) Михаил Марковски, който е в журито, оценяващо участниците в 30-о състезание за най-добър барман.
Туристическият бранш чувства остър недостиг от обучени кадри, обясни Марсковски. Според него проблемът поне донякъде може да се тушира, ако се въведе дуално обучение и се намалят изискванията за назначаване на непълнолетни младежи.
През обученията по сомелиерство, организирани през годините от БАС, вече са преминали поне 5 хиляди души, разказа още Марковски. По думите му над половината от тях са просто любители на виното, които са искали да обогатят знанията си. Според него обаче тези обучения повишават културата на потреблението. Така се спира практиката да се купува евтино и некачествено вино, защото тези хора вече се стремят да различават вкусовите характеристики на напитката, а не просто да се напият, посочи Марковски.
За съжаление, в България все още се броят на пръстите на едната ръка ресторантите, които имат назначен сомелиер, разказа още президентът на БАС. Според него повечето от собствениците дори нямат представа за какво би им послужил този специалист. Задачата на сомелиера е да предложи на клиента не най-скъпото вино, а такова, което да се доближава до неговите вкусови и ароматни очаквания, обясни Марковски. И уточни, че познанията на този тип специалисти трябва да са близо до енциклопедичните – да познават специфичните сортове, климатичните особености, както и стила на работа на избите не само у нас, а и в цяла Европа, Северна Америка, Австралия.
Консумацията на вино в страната ни расте непрекъснато, вече има и достатъчно клиенти, които имат претенции към това, което им се сервира, каза още Марковски. Той съветва хората да пробват различни вина, а не консервативно да държат само на едно или две, които са им харесали. По думите му избите в страната ни се стараят много и предлагат качествени вина и то на приемлива цена. Проблемът е, че мнозина от ресторантьорите предлагат повече италиански и френски, а не подкрепят родното производство, допълни Марковски.