Будва, Черна гора Будва, Черна гора
Снимка: МТИзточник: БТА

Балканска надпревара за туристи

Не толкова отдавна, преди 11 години Брад Пит показа на своята любима Анджелина Джоли красивото крайбрежие на Черна гора. Актьорите отседнаха в хотел „Сплендид“ до Будва. А само преди пет години на острова Свети Стефан отвори врати първокласният ресторант за съвременна азиатска кухня „Нобу“, собственост на Робърт де Ниро и Нобу Мацушита. Последният Джеймс Бонд – британският актьор Даниел Крейг, игра хладнокръвно срешу Лошия в черногорско казино, а някъде в недалечното минало гост на крайбрежието беше и футболната звезда Роналдиньо.

Сега островът Свети Стефан е затворен, а инвеститорът ADRIATIC Properties спори с властите в Черна гора чрез писма до международни институции, посолства, Европейската комисия и други, съобщава Антоанета Пунчева за БТА.

През 2019 г. в доклад на Световната организация по туризъм Черна гора бе обявена за една от най-бързо развиващите се туристически дестинации в Европа.

Бляскавите години засега са в миналото, звездите от света на киното и спорта са далече, пандемията промени света, а туризмът през 2020 г. сякаш беше на стоп кадър. Днес глобалното изпитание предизвиква всички професионалисти от сектора да излязат от зоните си на комфорт и да измислят нещо наистина ново, за да предложат едновременно вълнуващи и безопасни ваканции на туристите.

И надпреварата започна: в България преди седмица се заговори за хотели за заразени с COVID-19. Това звучи малко странно, наистина. Всъщност става дума за самостоятелни вили, където ще бъдат настанявани хора в случай на заразяване с вируса, за да продължат почивката си. Карантинираните ще получават необходимото съдействие и храна.

Курортният комплекс „Албена“ вече осигурява такава възможност, а той стана и първият курорт в България, получил стикер „100 процента ваксинирани“. Това означава, че персоналът на хотелите в комплекса е изцяло ваксиниран и готов да посрещне туристите.

Преди дни Албания, която има излаз на Адриатическо и на Йонийско море, обяви отварянето на 29 здравни центрове за бързо тестване на туристите и помощ при наличие на вирус.

Черна гора прие решение, според което хотелите предлагат тестове за туристите, които се нуждаят от тях при завръщането си у дома.

Правителството на Черна гора излезе с програма за икономически реформи за периода 2021 – 2023 г., а в нея се съдържат оптимистични прогнози за бърз растеж още през настоящата година. Най-важната от тях за 2021 г. се отнася за приходите от туризъм, които трябва да достигнат 65 процента от тези, генерирани през силната 2019.

Туризмът на Черна гора дава близо 25 процента от БВП на страната, но захранва и много други сфери. Той е и важен приоритет в правителствената програма. В нея е посочен пътят за устойчиво развитие на сектора в страната, а именно „зелен туризъм“, дигитализация, непрекъснато обучение на персонала, диверсификация на туристическия продукт, нови защитени зони; предлагане на почивки, които съчетават планините на Севера и крайбрежието на Юга.

България се рекламира традиционно и напълно заслужено като красива дестинация. Към това сега се добавя и ключовата дума „безопасна“. Все пак, ние не сме много изобретателни в рекламирането на туристическия продукт.

Безспорен връх в това отношение е рекламата, в която Роджър Федерер кани Робърт де Ниро да участва в промоционален филм за Швейцария. Героят от „Шофьор на такси“ отказва, защото Швейцария е „твърде съвършена“. Което ни връща към старата мечта „България – Швейцария на Балканите“. Не може без мечти!