маска за лице маска за лице
Снимка: byrevИзточник: Мениджър

Българска туристическа камара: Големите хотели най-вероятно няма да отворят и през лятото

Почти един месец измина от началото на извънредното положение у нас, което нанесе сериозни щети на хотели и ресторанти, които трябваше да затворят вратите си за клиентите. Зимният сезон приключи предсрочно в курортите Банско, Боровец и Пампорово. А прогнозите за летния сезон засега остават добри, въпреки че всичко ще зависи от вътрешния туризъм и резервациите, които ще направят българите по родното Черноморие. Ще успее ли туризмът да се съвземе от коронавирусната криза? Георги Николов, председател на УС на Българската туристическа камара, дава своите прогнози за „Мениджър„.

– Г-н Николов, какви са очакванията на бранша за летния сезон? Ще има ли такъв?

– Никой не може да каже, със сигурност, дали ще има летен сезон, но всички се надяват. Най-вероятно, някои големи хотели няма да отворят и ще работят предимно по-малките хотели. Хората от бранша се притесняват да не се случи това, което се случи в Тенерифе (2 седмици карантина), тъй като при такъв вариант загубите за хотелиерите ще са много големи.

– Какви са рисковете пред туризма в следващите месеци и в по-дългосрочен план?

– Най-застрашен е летният сезон, тъй като всички договори се преподписват 1 година по-рано и постъпленията от резервации по ранни записвания трябваше да постъпят през месец февруари. В огромната си част такива плащания не постъпиха. Много хотелиери са започнали ремонт на обектите за предстоящия сезон, някои с по-големи, други с по-малки инвестиции, и са разчитали на средствата от ранни записвания. Ако сезонът е много кратък, или няма такъв, най-ранните постъпления за морските хотели ще бъдат през февруари-март следващата година.

– Каква част от хотелите и ресторантите се възползваха или ще се възползват от мярката 60/40, заложена в Закона за извънредното положение? Според вас тя полезна ли е?

– Мярката 60/40 е добра за работещите фирми, за градските хотели и за ресторантите, докато започнат да функционират нормално. Но за сезонните хотели може да се приложи само за мениджърските екипи, които работят целогодишно.

– Чуват се вече тревожни опасения, че може да се стигне до освобождаване на 80% от персонала на хотелите? Доколко реални са те?

– Градските хотели в страната, най-вероятно ще освободят 80% от персонала, може и повече. При морските хотели, нискоквалифицираният сезонен персонал още не е назначен, което поражда следващия проблем – хората, които трябва сега да се назначат, ще изпуснат сроковете за регистрация на борсата, а това са приходите им за зимния период след съкращаването им. Което говори, че държавата трябва да се намеси и да помогне за този казус – сроковете.

– От какъв тип допълнителни подкрепящи мерки се нуждае туристическият бранш? Ще има ли ценово преобразуване на туристическите пакети?

– Първото и най-важно нещо е банките да подкрепят бранша с разсрочване на кредитите, според спецификата на туристическите обекти, за да не фалират фирмите. Второ, държавата трябва да помогне чрез реклама към тези пазари, към които ще бъде отворена България, с подпомагане на чартърните компании, каквато идея, от две години министър Ангелкова иска да се приложи. Ясно е, че държавата трябва да си получава данъците, но данъците, които трябва да бъдат внесени, на този етап няма как да се внесат, тъй като компаниите не разполагат със средства и ще разчитаме държавата, чрез Българската банка за развитие да подпомогне малкия и средния бизнес навреме, преди да е станало късно.

– Има ли вече обявени фалити? Ако да, на кои хотели, ресторанти и къде?

– Извънредното положение е от 13 март 2020 г. Все още е рано за фалити, нямам такава информация.

– Проучвате ли чуждия опит за антикризисно възстановяване и какво от него е приложимо у нас?

– Засега не е известен чужд опит в такава ситуация. Знаете, че това е бизнес за милиарди в целия свят и се надявам туристическият бизнес по-скоро да се възстанови. Богатите държави ще намерят начин да подпомогнат своите компании – както Турция, която миналата седмица отпусна 100 млн. на най-големите си туроператорски компании.

– След кризата според Вас, ще поскъпнат или ще поевтинеят екскурзиите у нас и тези в чужбина?

– Не смятам, че ще поевтинеят, тъй като фирмите не могат и няма да могат да работят на загуба. Пазарът ще е изцяло променен, мерките ще се затегнат. Промените в бранша са вече осезаеми.

– Какви мерки според Вас ще върнат българските туристи в родните летни и зимни курорти?

– Поради кризата, се надяваме българските туристи да се насочат изцяло към родните курорти, където се предлага добро качество, добро обслужване, ниски цени. Освен това, ще избегнат риска при пътуване в чужбина, да се чудят как да се приберат, ако се случи нещо в тази нестабилна обстановка.

– Сравнявайки ситуацията сега с кризата от 2008 г., коя от двете оказва по-негативно въздействие върху туризма?

– През 2008 година, беше криза на банките, криза на имотния пазар, но в никакъв случай, кризата не се отрази съществено върху туристическия бизнес, така както тази безпрецедентна ситуация.