парен локомотив парен локомотив
Снимка: БДЖИзточник: Bloomberg TV Bulgaria

България има потенциал в развитието на жп туризъм и атракциони

България разполага с много атрактивни жп трасета и подвижен състав, които трябва да бъдат развивани с подходящо популяризиране и маркетинг от страна на БДЖ. Това съветва д-р Людмил Иванов, експерт по железопътен транспорт, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria на 26 май 2021 г.

Атракционните пътувания са специално организирани с конкретна цел до конкретна дестинация с определени вагони. Това е основната разлика между жп туризма и жп транспорта, коментира Иванов и посочи, че „това е едно цялостно изживяване“.

По света има много организирани пътувания от по няколко дена с преспивания в различни части на държави като Великобритания, Перу, Нова Зеландия. Цената за подобен атракцион може да варира от 2 хил. до 6 хил. британски лири в държава като Великобритания, което ги прави по-недостъпни за българския турист.

Според Людмил Иванов туристите могат и сами да си организират подобни пътувания, като се възползват от нискотарифни авиокомпании, за да достигнат до Северна Италия например.

„Железопътният транспорт е екологичен и безопасен и има интересни дестинации, които могат да бъдат достигнати само с железници“, напомни той.

Експертът по железопътен транспорт смята, че страната ни все повече ще има нужда от по-качествено пътуване. Той съобщи, че 16-20 нови мотрисни влака за дълги разстояния се очакват в близките години, които ще подобрят комфорта, времето и безопасността на пътуванията.

„В момента не се доближаваме до комфорта и бързината на железниците в Европа и по света“, заяви Иванов и направи сравнение с китайския жп транспорт, с който като даде за пример как скоростните влакове от Шанхай до Пекин изминават над хиляда километра за 4 часа.

„Има възможност за атракционни пътувания в България като маршрута от София до Мездра или този на теснолинейката от Септември до Добринище. Може да се наемат подвижни състави от БДЖ за специални поводи, с няколко парни локомотива, които да се включат в различните части от пътуването“, даде идея как да се привлекат повече туристи експертът по железопътен транспорт.

Иванов информира, че ще бъде направено предложение за закупуване на водороден локомотив или малка мотриса, която да подобри качеството на пътуването по линията Септември – Добринище. Според него подобни локомотиви могат да се прилагат и по по-дългите линии и за търговски пътувания, стига да не са електрифицирани.

Що се отнася до железопътните връзки със съседните на България държави, Людмил Иванов очаква в следващите пет години да има връзка със Северна Македония, като отбеляза, че в момента не се използват активно връзките с Румъния.

Вижте целия рамговор: