National Board of Tourism

Байко Байков: Морският ни туризъм бележи сериозен спад под натиска на международния пазар

плаж на Златни пясъци

плаж на Златни пясъци

Зимният туризъм бележи тенденция на устойчивост и става все по-прогнозируем в сравнение с летния. Това каза пред „Хоризонт“ на БНР председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти Байко Байков на 12 февруари 2019 г.

Пазарите, на които страната разчита за зимен туризъм, са традиционни и се отличават с устойчив, макар и малък ръст всяка година, допълни той.

Голяма част от чуждестранните туристи, които посещават зимните ни курорти, са от съседните балкански страни и това допълнително затвърждава този тренд на устойчивост. Същевременно най-масовият ни продукт, свързан с летния морски туризъм, е подложен на изключително сериозен натиск на международния пазар, подчерта Байко Байков: „И в тази връзка очакванията са по-скоро противоречиви в момента, свързани са с негативни признаци от гледна точка на ранните записвания на основни пазари.“

Байков смята, че това може да се компенсира, но така или иначе е доста сериозен сигнал. „Говорим за най-големите пазари извън Балканския полуостров. Може би единствено Средна и част от Източна Европа, имам предвид Чехия, Полша, Словакия, Унгария, са страните, които се отличават от тези тенденции.“

Русия, Германия и Великобритания са пазарите с най-сериозен спад

Активизирането и отварянето на доскоро затворени пазари като Египет и Тунис, както и възраждането на Турция като основен фактор на руския пазар, са сред причините за спада в българския туризъм.

Русия, Германия и Великобритания са пазарите, на които този спад е най-осезаем. За 2018-а очакванията са спадът на руските туристи да е между 15 и 20%, а за 2019-а дори по-голям, посочи Байков.

Прогнозираният спад за европейските пазари е в рамките на 10%. Това може да бъде компенсирано от нововъзникващи пазари, отбеляза още Байко Байков, който даде пример със Сърбия и Хърватия. „Но това е свързано с доста сериозна мобилизация както на ресурса на държавата като цяло, така и на бранша. Мисля, че ние не сме в кондиция това да го реализираме“, коментира Байков.

Културният и спа туризмът бележат устойчив ръст

Един сегмент от входящия туризъм обаче бележи ръст и това е културният туризъм. В аналогична степен расте и спа туризмът. „В този смисъл тези нишови продукти са изключително ефективни. На конкретни пазари те бележат устойчив ръст вече повече от 5-6 години. Ръстовете са между 8 и 10%. Говоря за конкретни пазари като Индия, Китай. За съжаление, един много благодатен пазар бележи спад – това е Япония.“ Сред потенциалните пазари са Иран и Израел, отбеляза Байко Байков.

При изходящия туризъм ръстът се запазва устойчив вече десет години. Първоначалните, ранни записвания са окуражителни, отчитат от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

Мароко и Португалия стават все по-търсени от българите

През тази година хит на българския пазар е Турция с ръст от над два пъти и половина. В рамките на година тази дестинация бележи рекордни нива на записвания. Освен традиционните Турция и Гърция, вече втора година има засилено търсене за Мароко. От тази година се появява и сериозно предлагане за Тунис.

Екзотичните дестинации са бутикови и там няма как да се стигне до голям обем, отчитат туроператорите. От новите европейски дестинации с по-сериозен ръст в рамките на няколко години се очертава Португалия. Това се дължи на разнообразието от въздушни линии, включително на бюджетно ориентирани авиокомпании.

„От екзотичните дестинации бих посочил всички тези държави в района на Персийския залив. Преди няколко години популярна беше само Дубай. Сега вече виждаме ОАЕ, Оман, вече има сериозно предлагане за Бахрейн“, поясни Байко Байков.

Exit mobile version