Преоткрий България Преоткрий България
Снимка: Метро Кеш енд Кери България ЕООДИзточник: Дневник

Атила Йенисен: С „Преоткрий България“ не конкурираме други платформи, а съседните страни

В разгара на кризата с коронавируса трима министри дадоха пресконференция за нова платформа „Преоткрий България“, през която българите да резервират почивката си по Черноморието като ползват и отстъпки. По-късно се разбра, че правителстовто реално няма общо с проекта, освен че е бил предсатвен на няколко министри и на премиера лично и всички те са заявили, че подкрепят идеята. Автор на платформата е веригата хипермаркети „Метро“ като са привлечени и още няколко компании. Каква е идеята на проекта, как се е стиганло до него и каква роля играе правителството в него – по тези теми „Дневник“ разговяра с Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на „Метро Кеш енд Кери България“ ЕООД на 23 юни 2020 г.

Кой и кога роди идеята за проекта „Преоткрий България“, говори се, че Вие сте неин автор?

– Започвате с най-трудния въпрос, тъй като при нас не е важно чия е идеята – в „Метро“ ние винаги приемаме своите идеи за общи. „Метро“ е международна компания и ние се ангажираме с много инициативи в подкрепа на хотелиерите и ресторантьорите навсякъде по света. Изградихме тази инициатива на базата на знанието натрупано в чужбина, но добавихме и нещо от себе си. Платформата за резервации и въвличането на толкова много заинтересовани страни е нещо уникално за нас.

Разкажете малко повече за проекта и различните елементи?

– Инициативата „Преоткрий България“ има четири стълба. Първият е хигиената и санитарните мерки, служещи да създадат безопасна среда за клиентите. Подготвихме голям каталог с насоки как да се хигиенизират хотелите и ресторантите. Освен процедури обаче, ние добавихме в каталога и подходящите продукти, които да обезпечат изпълнението им. Вторият стълб е свързан с менюто. Знаете, че заради КОВИД-19 имаше големи проблеми с веригата на доставките – някои продукти липсват, други се доставят бавно и това все още е валидно за вноса, особено от Азия, откъдето идват например замразени морски дарове. Разработихме модел, който да гарантира качество и навременно снабдяване с български продукти, за да подсигурим локалното меню, което предлагаме. Това е идеално решение, не само за ресторантите, но и за местните производители и фермери.

Третият стълб е свързан с финансовата подкрепа на бизнеси, които преустановиха работа заради пандемията. Да се рестартира бизнесът на такива предприемачи не е никак лесно, най-вече защото те не знаят дали изобщо ще имат клиенти. Има хотели в Слънчев бряг, които са с 200 души персонал и 20 клиенти. В тази ситуация собствениците са в беда. Те се чудят да отварят или не и ако отворят, как да издържат бизнеса си. За тях ние предлагаме възможност за безлихвено финансиране на покупки на стоки, а за малките хотели и ресторантите допълнително предлагаме и подкрепа във вид на ваучери от по 1 000 лева, с които те да пазаруват в „Метро“, за да заредят със стока за рестартирането на бизнеса си.

С всичко това обаче ти можеш да подготвиш хотела или ресторанта си за отваряне, можеш да си осигуриш необходимите продукти, можеш да намериш решение на финансовите си проблеми, но ако нямаш клиенти, нищо реално не можеш да направиш. Ето защо решихме да потърсим решение и на този проблем, като създадохме платформата за резервации, за ползването на която, хотелите и ресторантите не плащат такси и комисиони за летния туристически сезон 2020 – нещо, което би им позволило да предложат и привлекат клиентите си с много по-атрактивни оферти.

След началото на кризата ли обмислихте проекта или преди това?

– Основният двигател беше коронавирусът. Той ни подтикна да обединим усилия в подкрепа на ХоРеКа бизнеса.

В какво се състои инвестицията от 1 млн. лв., която бе обявено, че са направили общо в проекта партньорите в него?

– Когато бяхме готови с идеята, направихме карта на потенциалните участници, които да вземат участие в него, тъй като „Метро“ е в центъра на цялата система – имаме контакти с производители, купувачи; хотелите и ресторантите са наши клиенти, а имаме и много клиенти, които пазаруват за вкъщи. Зададохме си въпроса как да привлечем още повече партньори, за да направим идеята успешна. Затова и започнахме разговори с директори на други компании, с представители на различни бизнес асоциации, а също и с представители на правителството.
Подкрепата за проекта има различни измерения, като основната част е участие с по 100 хил. лева от страна на всеки партньор. Ние, от „Метро“, също се включихме със 100 хил. лева, а партньорите ни се ангажираха и с други мерки – с отказ от комисиони, както и със специални отстъпки и допълнителни предложения за клиентите, като общият ангажимент дори надхвърли сумата от 1 милион лева.

Първоначално се създаде впечатлението, че това е проект на правителството, тъй като бе представен от трима министри…

– Всъщност, ние го наричаме инициатива на „Метро“, съпритежавана от всички наши партньори. Първо отидох при земеделския министър Десислава Танева и й разказах за проекта, а тя обяви, че ще го подкрепи. След това обсъдихме с министъра на икономиката Емил Караниколов също да подпомогнем тези малки и средни бизнеси. Той ни насочи към Българската агенция за експортно застраховане (която има продукти и за бизнеси, които не изнасят – бел. ред.) и тя всъщност дава добри отстъпки. После имах среща с министъра на туризма Николина Ангелкова, която обяви, че ведомството ще рекламира проекта. После представих идеята на вицепремиера Томислав Дончев и той предложи да представим целия проект на премиера. И когато отидох да се срещна с него, тези министри също се включиха в срещата. Премиерът изслуша представянето на проекта и го хареса. Смятам, че този проект е добър пример за това как правителство и частен сектор могат да работят заедно.

Как избирате на кого от бизнеса да дадете по 1000 лева?

Основният принцип, който следваме е да получим ангажимент от страна на бизнеса да се придържа към заложените от нас хигиенни и санитарни стандарти в своите хотели и ресторанти, на които ние периодично ще правим случайни проверки и ще осигуряваме експертен съвет.

Второто изискване е хотелиерите и ресторантьорите да предлагат поне три рецепти от българското меню, което сме разработили, но без те да са длъжни да пазаруват от „Метро“, за да участват в проекта. Третото условие е да отговарят на изискванията за застраховка, за да могат да се възползват от кредитните условия, които им се предлагат.

Всички малки бизнеси, които отговарят и на трите изисквания, а също така са готови да предложат най-добрите възможни оферти през платформата за резервации, могат да кандидатстват за тази помощ от 1000 лева на принципа на първи дошъл – първи получил.

По-големите бизнеси, за които ваучерите вероятно няма да представляват сериозен интерес, ще подкрепим, като им предложим допълнителни отстъпки и бонуси. Всички тези възможности ще започнем да предлагаме в кратък срок.

С ваучерите от 1000 лева ще може да се пазарува в „Метро“, но няма да задължаваме никого да пазарува над тази сума. Нашето участие, като „Метро“, е със 100 хил. лева, защото идеята ни е да се включим със суми, като тези, с които участват и нашите партньори, а не да направим пари от предлагането на ваучерите. Печалбата, която направим от тези ваучери, ще я реинвестираме в проекта.

Но как другите партньори, пък и „Метро“, разчитат да си върнат направените инвестиции от общо 1 млн. лв.?

– Това е важно, защото тук не става дума само за благотворителност, а и за бизнес. В случая искаме да разрешим проблем в икономиката по печеливш начин, като създадем добавена стойност и за крайните клиенти, не само за бизнеса . Например, „Кока кола“ влага допълнителни средства, чрез които плаща част от сметката на клиентите, резервирали ресторант през платформата. По този начин ние ще насърчим желанието на хората да се хранят навън, ресторантите ще се нуждаят от повече продукти, а партньорите ни ще могат да се възползват от засиленото търсене. Така ресторантът ще е доволен, че привлича клиенти, които ще го посетят, защото ще им е по-изгодно да резервират места в него през платформата. В „Метро“ ще сме доволни, защото ресторантът ще дойде да пазарува при нас с ваучерите, а ползата за „Кока кола“ е, че ние ще рекламираме тази възможност и така брандът й ще бъде промотиран.

Тоест, това е чист бизнес, но потребителят има полза, защото плаща по-малко, ресторантите имат полза, защото получават клиенти, ползата на „Метро“ е, че тези пари се харчат при него. Ако ние успеем да допринесем за успеха на нашите клиенти – хотели и ресторанти, нашият бизнес ще порасне. Колкото повече клиенти изпратим в хотелите и ресторантите, толкова по-успешни ще са те. Колкото по-успешни са те, толкова повече ще имат нужда да купуват продукти от „Метро“.

Това е валидно за всички партньори, които ще могат да се възползват от платформата, за да промотират своите продукти и услуги пред крайните си клиенти. По този начин те ще се възползват от потребителското търсене.
OMV, например, ще предлага ваучери за гориво по 20 лв., на клиенти направили предплащане от 100 лева при резервация на хотел през платформата. Логиката е, че ще си напълниш резервоара, а няма да сипеш гориво само за 20 лв. и после да дозаредиш другаде.

Така, че всеки участник в инициативата предлага модел, по който едновременно да стимулира потребителите, но и да печели от това. Освен това ние предлагаме модел, който е напълно прозрачен. На практика с този проект демонстрираме затварянето на един цикъл, при който всичко е открито – без скрити уловки, каквито често подозираме, че можем да открием в различни проекти по нашите географски ширини.

Колко дълго смятате да работи проектът?

– За да бъда честен, тази платформа не е нашият бизнес. Коронакризата ни принуди да направим нещо иновативно. Идеята е да действа само за летния сезон, но хотелиерите настояват да остане и за зимния. Не сме решили още, ще зависи как се развива.

Получих въпроси дали се опитваме да конкурираме други подобни платформи. Отговорих, че се опитваме да конкурираме съседните държави, защото ако успеем да убедим българите да останат тук за ваканция, на добра цена, българската икономика ще спечели. Парите ще останат тук, при местните производители, цикълът ще се затвори в нашата икономика.

При съществуващите проблеми за бизнеса хората са по-чувствителни, защото не са сигурни, че ще запазят доходите си. Ние се стремим да предложим добро качество за парите им, за да се насладят на своята ваканция в България и едновременно с това да спестят средства в по-несигурните времена.

Така всички ще са доволни и всеки ще има полза – ресторантите, фермерите, компаниите, а също и правителството, което ще получи повече приходи от данъци.

В допълнение към всичко това, аз приемам „Преоткрий България“ като възможност за туристическия сектор да си върне доверието на българските потребители.

Правителството ще ви подкрепи ли с нещо конкретно?

Както видяхте по време на пресконференцията в края на май, министерствата се ангажират с проекта. Но това не е нещо ново за нас. С някои министри ние така или иначе работим отдавна – с министър Танева по линия на земеделието, други, като министерството на туризма заявяват ангажимент, че ще популяризират инициативата, а също така получаваме добри оферти от агенцията за застраховане, със съдействието на министъра на икономиката, господин Емил Караниколов.

Но нека да съм ясен, ние не очакваме много от тях. Аз не очаквам правителството да вложи пари в този проект, защото ако това стане, всички ще попитат защо правителството подкрепя „Метро“, а аз не искам да изпадна в ситуация да се защитавам, че получавам пари от правителството. Ние казахме на всички министри, че не искаме пари от тях, а подкрепа, насочена към туристическия сектор или в промотирането на проекта. Не смятам, че е коректно да получаваме директна финансова подкрепа от правителството, което не би било честно спрямо други компании.

Не се ли притеснявате, че ако някой не е доволен от резервирания през платформата хотел, то това ще е негатив, който ще поемете вие?

– Това, което ме интересува е качеството на услуга, която клиентите ще получат при работа с платформата и не бих желал никой от тях да се сблъска с недобро обслужване през нея. Всеки разбира, че тази платформата свързва ХоРеКа сектора директно с неговите клиенти. Смятам, че бизнесът трябва да разбира отлично това и да предложи най-доброто, с което разполага. Когато разговарях с хотелиери, те предложиха, ако някой не отговаря на изискванията, това да бъде съобщено чрез платформата. Намирам, че това далеч не е необходимо.

Казах им, че не сме полиция и контролен орган. И ако открием, че хотел или ресторант не отговаря на стандартите, които сме задали, просто още същия ден ще бъде премахнат от платформата. Смятам, че това е достатъчно.

А потребителите ще могат да публикуват коментари с впечатления от посетеното място. Всички участници в платформата са се подписали, че ще спазват хигиенните изисквания, които сме дали и че ще предлагат поне три от рецептите, които сме разработили.Смятам, че умните бизнесмени ще се възползват от възможността, която им предлагаме и ще се постараят да впечатлят клиентите си.