туристическо лого на България туристическо лого на България
Снимка: МТИзточник: БНР

АИА: Очакванията за по-добър сезон спрямо 2022-ра са реалистични, но кривата няма да е толкова възходяща

Според данните на Министерството на туризма ще имаме добър летен сезон с увеличение на туристите на почти всички пазари. Очаква се броят на туристите да е 4,4 милиона, което се доближава до нивата от 2019 година, когато те са били 4,6 милиона. Броят на българските туристи ще бъде над 2 милиона.

От основните европейски дестинации за летен туризъм, България е единствената страна, която още не се е възстановила от кризата след 2019 г. Всички други дестинации вече отбелязват стойности над този сезон.

Това каза в интервю за БНР председателят на Асоциацията на инкаминг агенциите (АИА) Иван Грошев.

Забелязва се успокояване на клиентите след ковид пандемията и връщане на ранните записвания. Кривата обаче няма да бъде толкова възходяща, смята Грошев.

Очакванията за по-добър сезон спрямо 2022-ра са реалистични, но настоящият сезон няма да е най-добрият, откакто се води статистика, каквито очаквания има, уточнява той.

Иван Грошев посочва като аргументи отсъствието на три големи пазара – руски, украински и беларуски, както и значителния спад на германския пазар, който се очертава да бъде със знак минус спрямо 2019 г., но спрямо 2022 г. ще бележи ръст от 20-25%. Грошев отбелязва, че в основните медийни канали в Германия не е виждал реклама на България, докато Турция присъства ежедневно с модерна, свежа и атрактивна реклама на своя туристически продукт.

Отсъства и основен туроператор, вторият по големина в Европа, преустановил дейност през 2019 г., който е бил структуроопределящ за българския туризъм.

Няма играчи, които да заменят отсъстващата компания и да компенсират нейния обем, твърди Иван Грошев, който е „далеч от идеята, че този сезон ще бъде по-силен от 2019 г.“

Вероятно ще доминира румънският пазар, вижда се и сравнително добро завръщане на източноевропейския пазар – Полша, Чехия, Словакия, Прибалтика, казва Грошев.

„Спрямо 2019-а Източна Европа е вероятно да подобри резултата.“

България не си постла добре на немския пазар, коментира Иван Грошев. Според него страната ни си е направила лоша услуга с 30-35 евро субсидия на чартърните седалки по време на пандемията, които не са били изплатени на немските туроператори.

„Крилата на сезона“ не са запълнени и не се полагат усилия да бъдат запълнени, дори се саботираме сами, изтъква още Иван Грошев.

Той коментира още, че в момента се наблюдава не толкова смяна на дестинациите, колкото съкращаване на престоя, промяна на плана на изхранване или на категорията хотел.

В началото на юни е все още леко хладно. Времето влияе на туристите да решат дали да отменят резервацията си, или да я отложат. След 15 юни нещата рязко се обръщат, поясни за предаването „Хоризонт до обед“ Павлин Косев, председателна Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация – Варна.

За министри на туризма се избират политически фигури, а е логично да бъдат професионалисти, които разбират от материята, да бъдат дипломати и да говорят чужди езици, смята Косев.

Според него Илин Димитров е наистина експерт, който е показал активност на поста си и е решил „доста казуси, които се бяха затлачили с времето“. По думите му е имал и ясна визия за бъдещето на туризма.

„Всеки министър на туризма си има почерк и стил на работа. Докато влезе, 9 месеца са нищо. Нов човек, който не е адаптиран към министерския пост, е по-добре да не прави големи промени, защото вероятността от грешка е много голяма“, коментира още Павлин Косев.